Koppla elfläkt

d24turbo
2 juli · 25 Inlägg
#1

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227236/227236-8a35376fa17b800fafefe00bf963380b.jpg


gå de göra så?
de ä en tryckande fläkt

simlar
2 juli · 3 869 Inlägg
#2

Koppla med ett relä så behöver du inte ha en strömbrytare som pallar all ström fläkten drar.

d24turbo
2 juli · 25 Inlägg
#3

strömbrytarn ä på 10A så de borde väl räcka? elfläkten ligger drar 6.5 amp

Senast redigerat av d24turbo (2 juli )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juli · 12 047 Inlägg
#4

Du kan mycket väl göra så. Fast som simlar säger så rekommenderas ett relä. kan bli gott spänningsfall annars. Tryckande? Se till att luften går åt rätt håll.

Är det en D24? Då bör den räcka till. Trots sina blygsamma 78W så är det bra vrid i den. Måste sitta ordentligt fast.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#5

det ä en ford mustang.

d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#6

isånna fall vilket relä ja har ett extraljus relä från OKQ8 kan de funka?

M123
3 juli · 734 Inlägg
#7

Varför behöver du en fläkt?

USA är stort och bilarna är konstruerade att kunna framföras i de olika klimat landet erbjuder.
Behöver man på en någorlunda standard V8 börja leta mer sätt att kyla den på är det tecken på att något inte står rätt till.
Så som dålig vattenpump (impeller som är slut), borttaget värmepaket, fel kylare och bara massa smack i systemet som kläggat igen.

Är bilen trimmad ja då blir det en annan värmetillförsel. Och där av frågan.

Men ja du kan köp ett relä på en mack. Men om du ska ha något du kan lita på så köp endast ett märkesrelä för är skillnad på kvalitén. Lika pruta aldrig på A på ett relä utan ligg med god marginal så håller det i evighet.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
mb_pucken
3 juli · 4 260 Inlägg
#8

En annan fördel med relä är att du kan dra betydligt tunnare kablar in till kupén :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#9

brukar inte gamla v8or gå varm på cruisingar??

Senast redigerat av d24turbo (3 juli )

d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#10

mb_pucken skrev:
En annan fördel med relä är att du kan dra betydligt tunnare kablar in till kupén :-)

ok får väl koppla in mitt relä

d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#11

de ä en 289a v8 med aluminium kylare (ej trimmad.) och den går ju inte varm men  om man står still på cruising ganska länga så går ju tempen upp..

M123
3 juli · 734 Inlägg
#12

d24turbo skrev:
de ä en 289a v8 med aluminium kylare (ej trimmad.) och den går ju inte varm men  om man står still på cruising ganska länga så går ju tempen upp..

Nyckeln vid sådan körning är att inte stå för nära framförvarande och sugar in värmen från deras avgaser, lägga i neutral meellan vaven så man inte står och håller den på D för det stressar motorn och bygger värme, sen om du nu ska ha en fläkt skaffa inte en sugande utan ha en tryckande så du får ut värmen även stillastående.

Sen kan man ju alltid slå på värmen i kupén för att kyla av.

Jag har aldrig fått någon av mina bilar att koka så vet inte vad folk gör egentligen.
Sen är det väl promille man ser som gått varma på en Crusing.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zzr94092
3 juli · 2 946 Inlägg
#13

Har du kåpan/tunneln kvar på kylaren? Om inte fixa en sån..Kör du utan så vispar ju fläkten bara runt luften...

d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#14

zzr94092 skrev:
Har du kåpan/tunneln kvar på kylaren? Om inte fixa en sån..Kör du utan så vispar ju fläkten bara runt luften...

fläktkåpan ä inte där.. men de borde ju ändå funka bra om  man fixar elfläkt framför kylaren (tryckande)

d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#15

d24turbo skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227236/227236-8a35376fa17b800fafefe00bf963380b.jpg


gå de göra så?
de ä en tryckande fläkt

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227236/227236-2a4edd4c9f87b7a2ea9d2a4ca23275d7.jpg


så där med relä??

Senast redigerat av d24turbo (3 juli )

zzr94092
3 juli · 2 946 Inlägg
#16

Varför tror du att det sitter kåpor/tunnlar där när bilen är ny?
Hitta inte på en massa saker,utan sätt dit en kåpa/tunnel!
Elkopplingen som du ritat  är rätt ...men men,börja med det jag föreslagit..

Senast redigerat av zzr94092 (3 juli )

d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#17

zzr94092 skrev:
Varför tror du att det sitter kåpor/tunnlar där när bilen är ny?
Hitta inte på en massa saker,utan sätt dit en kåpa/tunnel!
Elkopplingen som du ritat  är rätt ...men men,börja med det jag föreslagit..

ja vet att de sitter kåpa original men den var borta när vi köpte den

Senast redigerat av d24turbo (3 juli )

d24turbo
3 juli · 25 Inlägg
#18

zzr94092 skrev:
Varför tror du att det sitter kåpor/tunnlar där när bilen är ny?
Hitta inte på en massa saker,utan sätt dit en kåpa/tunnel!
Elkopplingen som du ritat  är rätt ...men men,börja med det jag föreslagit..

går det att bygga sin egen fläkt kåpa av tunn plåt man böjer och svetsar ? för jag hittar ingen fläktkåpa till mustang om man inte beställer från usa men vi ska på motorveckan så vet inte om de hinner komma?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang