Oljeläckage mellan motor och växellåda

jonezz
10 juli · 12 Inlägg
#1

Hej, hade inne bilen på 15k-mils service hos auktoriserad verkstad. Oljebyte i motor och låda osv.
Jag har ägt bilen i ca 1000mil, bytte motorolja + filter precis vid köp hos samma verkstad, och nu då storservice.
So far so Good. När jag hämtar bilen så går de igenom protokollet och säger att de sett ett mindre oljeläckage (motorolja) mellan motor och växellåda och bokar tid för vidare felsökning.
Jag har aldrig haft oljefläckar under bilen eller behövt fylla på olja under mina ca1000 mil.
De ville inte säga exakt vart de sett läckan eller vad de trodde den berodde på/kom från.

Så nu till frågan;
Vart är det rimligt/orimligt att oljeläckan kommer ifrån? Bilen går precis som den ska, inte felkoder eller konstigt beteende. Finns det någon 'vanlig' läcka som är lätt att kontrollera själv?

Bilen är en 2012 Audi A6 3.0 TDI V6 Quattro 204hk s-tronic 15000 mil på mätaren

M123
10 juli · 657 Inlägg
#2

Är enormt vanligt på äldre bilar att packbox på utgående axel går läckage.
Hur det är med din bil är svårt att säga, jag har noll koll på hur din växellåda ligger i anslutning till det drivande och om det finns några fler tätytor som ger sig.

Iaf bilen är inte ny och behöver inte vara många droppar innan det blir vått och äckligt.
Du får kanske vända dig till någon annan verkstad som kör med mer kundvänlig support.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jonezz
10 juli · 12 Inlägg
#3

M123 skrev:
Är enormt vanligt på äldre bilar att packbox på utgående axel går läckage.
Hur det är med din bil är svårt att säga, jag har noll koll på hur din växellåda ligger i anslutning till det drivande och om det finns några fler tätytor som ger sig.

Iaf bilen är inte ny och behöver inte vara många droppar innan det blir vått och äckligt.
Du får kanske vända dig till någon annan verkstad som kör med mer kundvänlig support.

Tack för svar! Går det kolla detta på något vis utan verkstadshjälp?

caromania Forummoderator
10 juli · 7 915 Inlägg
#4

Helt seriöst så skulle jag inte bry mig förrän:
1: Du får en fläck under bilen.
2: Besiktningen säger ifrån.
Vid punkt 1 skulle jag vänta tills punkt 2. Och då skulle jag torka av innan besiktningen så punkt 2 inte inträffar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
kunghippe
11 juli · 180 Inlägg
#5

Håller helt med föregånede skrivare bry dig när bes säger till . Annars det som kan läcka där i dom krokarna är utgående axel samt kolla om där fattas styrservoolja kan läcka lite på styrväxeln . Det har hänt mig trodde de va utgående axel men var styrväxeln då blev där lite kladdigt åå växellådan med

jonezz
11 juli · 12 Inlägg
#6

caromania skrev:
Helt seriöst så skulle jag inte bry mig förrän:
1: Du får en fläck under bilen.
2: Besiktningen säger ifrån.
Vid punkt 1 skulle jag vänta tills punkt 2. Och då skulle jag torka av innan besiktningen så punkt 2 inte inträffar.

kunghippe skrev:
Håller helt med föregånede skrivare bry dig när bes säger till . Annars det som kan läcka där i dom krokarna är utgående axel samt kolla om där fattas styrservoolja kan läcka lite på styrväxeln . Det har hänt mig trodde de va utgående axel men var styrväxeln då blev där lite kladdigt åå växellådan med

Okej kör på er linje. Ska besikta nu i höst ändå så får se vad de säger när bilen gått ytterliggare ett gäng mil med den här 'läckan'.
Tack gott folk!

Ivel
11 juli · 308 Inlägg
#7

Är du ändå intresserad av att veta om det ens finns en läcka så ta dig under bilen, eller fota med selfiestick, för att se om det fuktar någonstans.
Hittar du fukt tycker jag du tvättar bort det med Ajax skurpulver eller bromsrengörning och ser om det återkommer. Parkerar du på samma plats var dag bör det bli små fläckar på marken om den läcker. Står du i eget garage, lägg en bit pappkartong undermotorutrymmet så ser du ganska omgående om den läcker.
Den verkstaden, instämmer jag med tidigare skribent, saknar kundbemötande vilket får mig att fundera på om det är ett försök att lura på dig en reparation du inte behöver få utförd.

jonezz
11 juli · 12 Inlägg
#8

Ivel skrev:
Är du ändå intresserad av att veta om det ens finns en läcka så ta dig under bilen, eller fota med selfiestick, för att se om det fuktar någonstans.
Hittar du fukt tycker jag du tvättar bort det med Ajax skurpulver eller bromsrengörning och ser om det återkommer. Parkerar du på samma plats var dag bör det bli små fläckar på marken om den läcker. Står du i eget garage, lägg en bit pappkartong undermotorutrymmet så ser du ganska omgående om den läcker.
Den verkstaden, instämmer jag med tidigare skribent, saknar kundbemötande vilket får mig att fundera på om det är ett försök att lura på dig en reparation du inte behöver få utförd.

Ja så känner jag lite också. Har alltid parkerat i garage och aldrig sett oljefläck under bilen.

Däremot börjar mina tankar gå mot drivaxel/styrväxel. Bilen har i 4-5 veckor hackat lätt vid gaspådrag i låga varv. Tagit det som att EGR-ventilen börjar sota igen. Audi såg dock inga tendenser vid servicen. Men, rätta mig om jag har fel, om drivaxel är dålig (damaskerna?) Så vibrerar bilen vid acceleration och packbox kan ta skada? Kan det vara det oljeläckage de sett?

Svarte_Orm
11 juli · 2 006 Inlägg
#9

jonezz skrev:

Ivel skrev:
Är du ändå intresserad av att veta om det ens finns en läcka så ta dig under bilen, eller fota med selfiestick, för att se om det fuktar någonstans.
Hittar du fukt tycker jag du tvättar bort det med Ajax skurpulver eller bromsrengörning och ser om det återkommer. Parkerar du på samma plats var dag bör det bli små fläckar på marken om den läcker. Står du i eget garage, lägg en bit pappkartong undermotorutrymmet så ser du ganska omgående om den läcker.
Den verkstaden, instämmer jag med tidigare skribent, saknar kundbemötande vilket får mig att fundera på om det är ett försök att lura på dig en reparation du inte behöver få utförd.

Ja så känner jag lite också. Har alltid parkerat i garage och aldrig sett oljefläck under bilen.

Däremot börjar mina tankar gå mot drivaxel/styrväxel. Bilen har i 4-5 veckor hackat lätt vid gaspådrag i låga varv. Tagit det som att EGR-ventilen börjar sota igen. Audi såg dock inga tendenser vid servicen. Men, rätta mig om jag har fel, om drivaxel är dålig (damaskerna?) Så vibrerar bilen vid acceleration och packbox kan ta skada? Kan det vara det oljeläckage de sett?

Teoretiskt sett, men jag vet inte hur vanligt det är. Packboxen bakom svänghjulet är nog betydligt vanligare då. Tyvärr, för det är ett betydligt större jobb att fixa. Växellådan måste ner och du har ju allt extra som går att få på en audi som quattro och automat så den lådan är inte nedlyft på en kafferast.

torsen
12 juli · 3 233 Inlägg
#10

En tätning mot en roterade del, i det här fallet förmodligen packboxen bakom bakre ramlagret framför svänghjulet, måste ha någon form av smörjning för att fungera.
Alla packboxar bör fukta lite.
Men börjar det droppa/rinna så kan det KANSKE vara aktuellt med åtgärd.
Denna åtgärd är mycket kostsam eftersom motor och växellåda måste säras och svänghjul demonteras för att packbox ska kunna bytas.
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.
Du kan fylla åtskilliga liter motorolja innan kostnaden härför överstiger kostnaden för byte packbox.
Håll koll på läckaget och torka av eventuella oljedroppar.
Speciellt inför besiktning bör du torka rent, men då inte endast där oljan runnit, utan runt om.
Oljeläckage, som torkats bort, skvallrar med den rena metallen om ett läckage.
Därför bör du torka rent ett stort område, så att inte ett läckage kan misstänkas av besiktningsteknikern.

Svarte_Orm
12 juli · 2 006 Inlägg
#11

torsen skrev:
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.

Sju år är väl inte så mycket för en bil? Det är ju ändå en bil värd 150-200k. Det skulle ju innebära att det inte vore ekonomiskt försvarbart på en småbil om det hände första dagen.

jonezz
12 juli · 12 Inlägg
#12

torsen skrev:
En tätning mot en roterade del, i det här fallet förmodligen packboxen bakom bakre ramlagret framför svänghjulet, måste ha någon form av smörjning för att fungera.
Alla packboxar bör fukta lite.
Men börjar det droppa/rinna så kan det KANSKE vara aktuellt med åtgärd.
Denna åtgärd är mycket kostsam eftersom motor och växellåda måste säras och svänghjul demonteras för att packbox ska kunna bytas.
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.
Du kan fylla åtskilliga liter motorolja innan kostnaden härför överstiger kostnaden för byte packbox.
Håll koll på läckaget och torka av eventuella oljedroppar.
Speciellt inför besiktning bör du torka rent, men då inte endast där oljan runnit, utan runt om.
Oljeläckage, som torkats bort, skvallrar med den rena metallen om ett läckage.
Därför bör du torka rent ett stort område, så att inte ett läckage kan misstänkas av besiktningsteknikern.

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.

Sju år är väl inte så mycket för en bil? Det är ju ändå en bil värd 150-200k. Det skulle ju innebära att det inte vore ekonomiskt försvarbart på en småbil om det hände första dagen.

Jag känner likadant som sista skrev. Ägt bilen 1 år, köpte för 170k.
Det läcker inte mycket som sagt, om ens nåt. Inget under bilen och när jag nyss kollade så var ovansidan av växellådan svart framtill. Inte blöt av olja utan svart och smutsig. Olja fylldes på 10/7 när bilen var på service. Borde det rinna ut mer ju mer mil jag kör eller läcker det även om bil står i garage?
Kan detta ha nåt att göra med att bilen skakar vid kraftig acceleration? Kände på drivaxlarna. Litet glapp men max en millimeter på båda sidor.
Vad kan orsaka skak/vibration vid acceleration på låga varv på en dieselturbo?

torsen
13 juli · 3 233 Inlägg
#13

jonezz skrev:

torsen skrev:
En tätning mot en roterade del, i det här fallet förmodligen packboxen bakom bakre ramlagret framför svänghjulet, måste ha någon form av smörjning för att fungera.
Alla packboxar bör fukta lite.
Men börjar det droppa/rinna så kan det KANSKE vara aktuellt med åtgärd.
Denna åtgärd är mycket kostsam eftersom motor och växellåda måste säras och svänghjul demonteras för att packbox ska kunna bytas.
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.
Du kan fylla åtskilliga liter motorolja innan kostnaden härför överstiger kostnaden för byte packbox.
Håll koll på läckaget och torka av eventuella oljedroppar.
Speciellt inför besiktning bör du torka rent, men då inte endast där oljan runnit, utan runt om.
Oljeläckage, som torkats bort, skvallrar med den rena metallen om ett läckage.
Därför bör du torka rent ett stort område, så att inte ett läckage kan misstänkas av besiktningsteknikern.

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.

Sju år är väl inte så mycket för en bil? Det är ju ändå en bil värd 150-200k. Det skulle ju innebära att det inte vore ekonomiskt försvarbart på en småbil om det hände första dagen.

Jag känner likadant som sista skrev. Ägt bilen 1 år, köpte för 170k.
Det läcker inte mycket som sagt, om ens nåt. Inget under bilen och när jag nyss kollade så var ovansidan av växellådan svart framtill. Inte blöt av olja utan svart och smutsig. Olja fylldes på 10/7 när bilen var på service. Borde det rinna ut mer ju mer mil jag kör eller läcker det även om bil står i garage?
Kan detta ha nåt att göra med att bilen skakar vid kraftig acceleration? Kände på drivaxlarna. Litet glapp men max en millimeter på båda sidor.
Vad kan orsaka skak/vibration vid acceleration på låga varv på en dieselturbo?



Läckaget uppstår endast när motorn är i gång = när det är oljetryck till bakre ramlagret och packboxen innanför svänghjulet.
F ö bör jag nog kanske backa litet i mitt tidigare inlägg att "bilen är så pass gammal" att åtgärden inte är ekonomiskt försvarbar. Men det kan bli dyyyyyrt att åtgärda i förhållande till vad det kostar att "spilla i" lite olja då och då samt torka rent inför besiktningen.
Men fukta lite - det går inte att undvika.

jonezz
13 juli · 12 Inlägg
#14

torsen skrev:

jonezz skrev:

torsen skrev:
En tätning mot en roterade del, i det här fallet förmodligen packboxen bakom bakre ramlagret framför svänghjulet, måste ha någon form av smörjning för att fungera.
Alla packboxar bör fukta lite.
Men börjar det droppa/rinna så kan det KANSKE vara aktuellt med åtgärd.
Denna åtgärd är mycket kostsam eftersom motor och växellåda måste säras och svänghjul demonteras för att packbox ska kunna bytas.
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.
Du kan fylla åtskilliga liter motorolja innan kostnaden härför överstiger kostnaden för byte packbox.
Håll koll på läckaget och torka av eventuella oljedroppar.
Speciellt inför besiktning bör du torka rent, men då inte endast där oljan runnit, utan runt om.
Oljeläckage, som torkats bort, skvallrar med den rena metallen om ett läckage.
Därför bör du torka rent ett stort område, så att inte ett läckage kan misstänkas av besiktningsteknikern.

Svarte_Orm skrev:

Sju år är väl inte så mycket för en bil? Det är ju ändå en bil värd 150-200k. Det skulle ju innebära att det inte vore ekonomiskt försvarbart på en småbil om det hände första dagen.

Jag känner likadant som sista skrev. Ägt bilen 1 år, köpte för 170k.
Det läcker inte mycket som sagt, om ens nåt. Inget under bilen och när jag nyss kollade så var ovansidan av växellådan svart framtill. Inte blöt av olja utan svart och smutsig. Olja fylldes på 10/7 när bilen var på service. Borde det rinna ut mer ju mer mil jag kör eller läcker det även om bil står i garage?
Kan detta ha nåt att göra med att bilen skakar vid kraftig acceleration? Kände på drivaxlarna. Litet glapp men max en millimeter på båda sidor.
Vad kan orsaka skak/vibration vid acceleration på låga varv på en dieselturbo?



Läckaget uppstår endast när motorn är i gång = när det är oljetryck till bakre ramlagret och packboxen innanför svänghjulet.
F ö bör jag nog kanske backa litet i mitt tidigare inlägg att "bilen är så pass gammal" att åtgärden inte är ekonomiskt försvarbar. Men det kan bli dyyyyyrt att åtgärda i förhållande till vad det kostar att "spilla i" lite olja då och då samt torka rent inför besiktningen.
Men fukta lite - det går inte att undvika.

Okej tack för svar!
Det är inte så att det går byta denna packning i ett garage med diverse verktyg tillsammans med nån händig? Eller måste man in med vag-diagnos verktyg o greja?

jonezz
13 juli · 12 Inlägg
#15

jonezz skrev:

torsen skrev:

jonezz skrev:

torsen skrev:
En tätning mot en roterade del, i det här fallet förmodligen packboxen bakom bakre ramlagret framför svänghjulet, måste ha någon form av smörjning för att fungera.
Alla packboxar bör fukta lite.
Men börjar det droppa/rinna så kan det KANSKE vara aktuellt med åtgärd.
Denna åtgärd är mycket kostsam eftersom motor och växellåda måste säras och svänghjul demonteras för att packbox ska kunna bytas.
På en så pass gammal bil som din bil anser jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att göra arbetet.
Du kan fylla åtskilliga liter motorolja innan kostnaden härför överstiger kostnaden för byte packbox.
Håll koll på läckaget och torka av eventuella oljedroppar.
Speciellt inför besiktning bör du torka rent, men då inte endast där oljan runnit, utan runt om.
Oljeläckage, som torkats bort, skvallrar med den rena metallen om ett läckage.
Därför bör du torka rent ett stort område, så att inte ett läckage kan misstänkas av besiktningsteknikern.

Jag känner likadant som sista skrev. Ägt bilen 1 år, köpte för 170k.
Det läcker inte mycket som sagt, om ens nåt. Inget under bilen och när jag nyss kollade så var ovansidan av växellådan svart framtill. Inte blöt av olja utan svart och smutsig. Olja fylldes på 10/7 när bilen var på service. Borde det rinna ut mer ju mer mil jag kör eller läcker det även om bil står i garage?
Kan detta ha nåt att göra med att bilen skakar vid kraftig acceleration? Kände på drivaxlarna. Litet glapp men max en millimeter på båda sidor.
Vad kan orsaka skak/vibration vid acceleration på låga varv på en dieselturbo?



Läckaget uppstår endast när motorn är i gång = när det är oljetryck till bakre ramlagret och packboxen innanför svänghjulet.
F ö bör jag nog kanske backa litet i mitt tidigare inlägg att "bilen är så pass gammal" att åtgärden inte är ekonomiskt försvarbar. Men det kan bli dyyyyyrt att åtgärda i förhållande till vad det kostar att "spilla i" lite olja då och då samt torka rent inför besiktningen.
Men fukta lite - det går inte att undvika.

Okej tack för svar!
Det är inte så att det går byta denna packning i ett garage med diverse verktyg tillsammans med nån händig? Eller måste man in med vag-diagnos verktyg o greja?

Eller köra nån oljeläckage tätning som man häller i oljan och sen sälja bilfan..

M123
13 juli · 657 Inlägg
#16

Är ju ett bra sätt för att rasera någon annans vardag och ett bedrägeri i min mening när man uppsåtligen lurar folk.

Men det sagt får du inge mer hjälp av mig iaf.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Svarte_Orm
lördag 12:43 · 2 006 Inlägg
#17

jonezz skrev:
Okej tack för svar!
Det är inte så att det går byta denna packning i ett garage med diverse verktyg tillsammans med nån händig? Eller måste man in med vag-diagnos verktyg o greja?

Som jag skrev tidigare måste man plocka ner växellådan för att göra det. Och eftersom du har fyrhjulsdrift och automatlåda är det förbannat mycket jobb att göra det. Det går att göra hemma i garaget men det är inget kul. På en bakhjulsdriven bil med manuell låda kan man fixa det på en tredjedel av tiden men du har verkligen allt som försvårar jobbet.

jonezz
lördag 17:01 · 12 Inlägg
#18

M123 skrev:
Är ju ett bra sätt för att rasera någon annans vardag och ett bedrägeri i min mening när man uppsåtligen lurar folk.

Men det sagt får du inge mer hjälp av mig iaf.

Det var mer uppgiven ironi från min sida, vet själv hur jag känner mig idag efter att ha köpt grisen i säcken så att säga.

jonezz
lördag 17:02 · 12 Inlägg
#19

Svarte_Orm skrev:

jonezz skrev:
Okej tack för svar!
Det är inte så att det går byta denna packning i ett garage med diverse verktyg tillsammans med nån händig? Eller måste man in med vag-diagnos verktyg o greja?

Som jag skrev tidigare måste man plocka ner växellådan för att göra det. Och eftersom du har fyrhjulsdrift och automatlåda är det förbannat mycket jobb att göra det. Det går att göra hemma i garaget men det är inget kul. På en bakhjulsdriven bil med manuell låda kan man fixa det på en tredjedel av tiden men du har verkligen allt som försvårar jobbet.

Mjo förstått att det är en krånglig bil jag skaffat. Ska lämna till annan verkstad om ett par veckor för felsökning och offert.

torsen
söndag 19:00 · 3 233 Inlägg
#20

jonezz skrev:

torsen skrev:

jonezz skrev:
Jag känner likadant som sista skrev. Ägt bilen 1 år, köpte för 170k.
Det läcker inte mycket som sagt, om ens nåt. Inget under bilen och när jag nyss kollade så var ovansidan av växellådan svart framtill. Inte blöt av olja utan svart och smutsig. Olja fylldes på 10/7 när bilen var på service. Borde det rinna ut mer ju mer mil jag kör eller läcker det även om bil står i garage?
Kan detta ha nåt att göra med att bilen skakar vid kraftig acceleration? Kände på drivaxlarna. Litet glapp men max en millimeter på båda sidor.
Vad kan orsaka skak/vibration vid acceleration på låga varv på en dieselturbo?



Läckaget uppstår endast när motorn är i gång = när det är oljetryck till bakre ramlagret och packboxen innanför svänghjulet.
F ö bör jag nog kanske backa litet i mitt tidigare inlägg att "bilen är så pass gammal" att åtgärden inte är ekonomiskt försvarbar. Men det kan bli dyyyyyrt att åtgärda i förhållande till vad det kostar att "spilla i" lite olja då och då samt torka rent inför besiktningen.
Men fukta lite - det går inte att undvika.

Okej tack för svar!
Det är inte så att det går byta denna packning i ett garage med diverse verktyg tillsammans med nån händig? Eller måste man in med vag-diagnos verktyg o greja?

Du måste dela/sära på motor och växellåda och lyfta ur endera av dem för att kunna demontera svänghjulet och därefter packboxen.
Tungt jobb som går att göra själv i vanligt garage.
Men avråder om du inte är mycket muskelstark.
Jag har gjort det på mindre bilar själv.
Bilen bör stå på s k ramper och en garagedomkraft är ett bra hjälpmedel - om du gör jobbet underifrån = släpper ner växellådan.
För övrigt endast vanliga handverktyg.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang