Är bränslefiltret så dåligt att den ger en mer generellt dålig gång mer än bara att vara lite slö kan man nog utesluta det sålänge, är det ett överhängande slöeri så visst påverkar det förbrukningen om man måste hålla åt den mer på gas för att få gensvar.
Rätta vägen med så ny bil är inte att sitta och gissa utan ta sig till någon som kan via diagnos titta på värdena och titta efter ev felkoder.
Men vad kan utlösa detta då da?
Ja som du skrev luftfilter men det måste va bra dåligt förs du märker det på att den blir slö, förbrukningen är väl mer talande så sett.
Jag sätter nog hellre mina på ev fel så som möjligt.
Syresensorn.
Läckande avgassystem före denna givare.
Dålig katalysator som skapar mottryck och stör värdet för syresensorn, igensatt eller att cellerna delat på sig och spapat en propp.
Dåliga tänddelar, här vet jag inte form av tändspolar eller avvarande av fördelare men någon form av av ev problem.
Kanske en dålig Lmm eller allmänt äckligt och kladdig.
Möjlighet till temperatursensor fel så bilen inte vet om den är kall eller varm, eller vad för temperatur det är ute.
Eller någon annan form av störning i styrsystemet.
Listan kan tyvärr göras oändligt lång och kan fyllas på.
Mitt råd är börja inte byta delar på måfå utan ta hjälp med avläsning av bilen. Sen utgå därifrån.
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.