Enorma skillnader i hur AC kyler mellan olika bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2019 · 17 470 Inlägg

Upplever ni det med? Bara som en kul jämförelse.

Tyckte förra året att vår gamla Prius kanske borde in på en koll då bilen är gammal och vill inte att något lägger av under vintern. Blir dyrt då. Den fick klartecken och höll bra tryck i systemet. Satt i den idag cirka 45 minuter med systemet påslaget på en parkering i solen. Det var då 29 grader ute. Inga problem. Den blåser iskallt med jämna mellanrum. Fick öka temp i bilen.

Igår körde jag en MB w222 av senare årsmodell. Den var anmärkningsvärt långsam i sin nedkylning av kupén. Detta var under långfärd. Hade den på Auto.

Körde för en stund sedan den gamla Sonatan (Ingen Prius hemma och Picasson har AC gett upp på, ingen idé att laga den gamla pendlarkälken) och trots att utetemp kryper ner mot 24 grader blåser det full storm i bilen med iskall luft de första minuterna. Fick vrida upp den till 25 grader...

Allt på Auto men känns som asiatiska bilar fläskar på lite mer?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2019 · 17 470 Inlägg

Ivel skrev:
Du vet, det är premium om inte klimatanläggningen märks av när den arbetar.
Det får inte "dra bubben" utan försiktigt och försynt ska temperaturen minska i kupén.
Min radhussilverfärgade alkoholiserade miljögunghäst levererar kyla men på ett mjukt vis, drar jag ned rutorna dras klimatanläggningens effekt ned för att inte överansträngas.

Så dumt. Men ska nästa gång vi brukar Mersan låta den gå på minimum och full flås. Det ska bli 33 grader här i veckan... Så test blir det redan i morgon tror jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
24 juli 2019 · 962 Inlägg

En Caprice jag hade blev det kondens på utsidan av rutan och gick inte att ha på kallaste, blev vinter på riktigt.

Nyare bilar jag haft har det så klent med kallt att en fickljummen känts kall i jämförelse.

Jag har fått för mig att den här nya gasen är lite mer känslig för att man precis har rätt tryck, kan det vara skillnad i verkningsgrad mellan R132 och R134 som exempel?
Fyllde iaf på en av bilarna jag har förra året och inte är jag så imponerad, dessutom tycker jag att det kan komma pustar med kyla om man svänger hårt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2019 · 14 042 Inlägg

M123 skrev:
En Caprice jag hade blev det kondens på utsidan av rutan och gick inte att ha på kallaste, blev vinter på riktigt.

Nyare bilar jag haft har det så klent med kallt att en fickljummen känts kall i jämförelse.

Jag har fått för mig att den här nya gasen är lite mer känslig för att man precis har rätt tryck, kan det vara skillnad i verkningsgrad mellan R132 och R134 som exempel?
Fyllde iaf på en av bilarna jag har förra året och inte är jag så imponerad, dessutom tycker jag att det kan komma pustar med kyla om man svänger hårt.

Då får man svänga ofta då!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
M123
24 juli 2019 · 962 Inlägg

Vettemannen skrev:

M123 skrev:
En Caprice jag hade blev det kondens på utsidan av rutan och gick inte att ha på kallaste, blev vinter på riktigt.

Nyare bilar jag haft har det så klent med kallt att en fickljummen känts kall i jämförelse.

Jag har fått för mig att den här nya gasen är lite mer känslig för att man precis har rätt tryck, kan det vara skillnad i verkningsgrad mellan R132 och R134 som exempel?
Fyllde iaf på en av bilarna jag har förra året och inte är jag så imponerad, dessutom tycker jag att det kan komma pustar med kyla om man svänger hårt.

Då får man svänga ofta då!

/Benny

Du menar med alla returer man får i en Corvette?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2019 · 14 042 Inlägg

M123 skrev:

Vettemannen skrev:

M123 skrev:
En Caprice jag hade blev det kondens på utsidan av rutan och gick inte att ha på kallaste, blev vinter på riktigt.

Nyare bilar jag haft har det så klent med kallt att en fickljummen känts kall i jämförelse.

Jag har fått för mig att den här nya gasen är lite mer känslig för att man precis har rätt tryck, kan det vara skillnad i verkningsgrad mellan R132 och R134 som exempel?
Fyllde iaf på en av bilarna jag har förra året och inte är jag så imponerad, dessutom tycker jag att det kan komma pustar med kyla om man svänger hårt.

Då får man svänga ofta då!

/Benny

Du menar med alla returer man får i en Corvette?

Jag vet att du försöker skoja men jag är väl för trög för att fatta vad du menar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
24 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Lexusen har nog en sådan där försiktig AC. Tyckte den var dålig när jag köpte bilen men inser nu ett par år senare att den fungerar ypperligt. Inget kyldrag men det blir trots allt svalt.

Min Rover Coupe är hemsk. (Dvs sjukt effektiv) Så vitt jag vet så är den orörd sedan -93 men det blir om man vill Arktis i bilen inom 3 sekunder. Lunginflammation, prostatabesvär och ledgångsreumatism kommer som ett brev på posten om man inte passar sig och sätter klimatkontrollen på 26-27grader.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
25 juli 2019 · 5 087 Inlägg

Har bara 2 bilar med ac att jämföra mellan. Nissan almera=svinkallt och full storm.
Mercan är mera behaglig och kyler ner kupén utan att kännas dragig och svinkall.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2019 · 14 042 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

M123 skrev:
Du menar med alla returer man får i en Corvette?

Jag vet att du försöker skoja men jag är väl för trög för att fatta vad du menar.

/Benny

https://external-preview.redd.it/iP3fkf … e61fbabd8f
Sådär ungefär tror jag att M123 menar. wink

Du tror han menar så? Såg för ett par dagar sedan några filmer med sånt där och det var kanske 1 % Corvette, mest Lamborghini faktiskt. Beror nog på idioten bakom ratten, att man inte kan hantera en hästkraftsstinn maskin.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (25 juli 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2019 · 14 042 Inlägg

Köpte en Volvo 760 1990 års modell nån gång 2010 eller så med renoverad AC. På full effekt så blev det ungefär som när Sickan blev inlåst i ett frysrum om ni minns lite från Jönssonligan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
M123
25 juli 2019 · 962 Inlägg

Var inget påstående utan en fråga. big_smile

Nej nu ska jag ut och dra en repa med Cadillacen och kolla om det finns några snygga brudar ute. 31 grader ute så har nog oddsen med mig så, KD och Rock'n'roll nästa.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2019 · 14 042 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:

https://external-preview.redd.it/iP3fkf … e61fbabd8f
Sådär ungefär tror jag att M123 menar. wink

Du tror han menar så? Såg för ett par dagar sedan några filmer med sånt där och det var kanske 1 % Corvette, mest Lamborghini faktiskt. Beror nog på idioten bakom ratten, att man inte kan hantera en hästkraftsstinn maskin.

/Benny

Vettemannen skrev:
Köpte en Volvo 760 1990 års modell nån gång 2010 eller så med renoverad AC. På full effekt så blev det ungefär som när Sickan blev inlåst i ett frysrum om ni minns lite från Jönssonligan.

/Benny

Jag upplever inte heller Corvetten som särskilt sladdbenägen, den sätter sig fint på röven tycker jag, men M123 kanske har andra erfarenheter av dom, vem vet.

Hahaha ur "Jönssonligan och Dynamitharry" när Charles Ingvar blir inlåst hos PolarFrys, men du puffade inte någon cigarr?

Näe, jag drog ner rutan för att få in lite värme!! Tycker inte heller Vetten är sladdbenägen. Med diffad bakaxel kan den så klart röra sig något i sidled.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2019 · 14 042 Inlägg

M123 skrev:
Var inget påstående utan en fråga. big_smile

Nej nu ska jag ut och dra en repa med Cadillacen och kolla om det finns några snygga brudar ute. 31 grader ute så har nog oddsen med mig så, KD och Rock'n'roll nästa.

Jag ska ut med Trans Amen idag igen. Bilträff! Var på en träff igår också!! KD och Rock'n'roll i högtalarna är ju helt underbart!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2019 · 14 042 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

M123 skrev:
Var inget påstående utan en fråga. big_smile

Nej nu ska jag ut och dra en repa med Cadillacen och kolla om det finns några snygga brudar ute. 31 grader ute så har nog oddsen med mig så, KD och Rock'n'roll nästa.

Jag ska ut med Trans Amen idag igen. Bilträff! Var på en träff igår också!! KD och Rock'n'roll i högtalarna är ju helt underbart!!! smile

/Benny

Vilsta i afton?
Jag kör ECC och lyssnar på Reverend Willy G & The BFG;s i mellanmjölksmiljöcontainern.

Det blir det absolut!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2019 · 14 042 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:

Vilsta i afton?
Jag kör ECC och lyssnar på Reverend Willy G & The BFG;s i mellanmjölksmiljöcontainern.

Det blir det absolut!!! smile

/Benny

Då kanske vi ses om jag inte sitter kvar ute i skuggan på Solby Gård resten av dagen och frossar i jordgubbar. tongue

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2019 · 17 470 Inlägg

Körde Mb med manuella inställningar idag. Ok. Den kan kyla den med. Var 32 grader ute när vi åkte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang