Olika promillegränser beroende på nationalitet?

d-b
25 juli 2019 · 541 Inlägg

Sitter precis på en körkortshandledarutbildning och promillegränser togs upp. Läraren påstod att eftersom gränsen i Finland är 0,5 ‰ så om en finne blir stoppad i Sverige och blåser 0,4 ‰ klarar hon sig medan en svensk som blir stoppad i Finland och blåser 0,3 ‰ "åker dit"!!

Kan det verkligen stämma?

Jarla Trafikskola.

d-b
25 juli 2019 · 541 Inlägg

Kan tillägga att vi var ett flertal deltagare som ifrågasatte detta men läraren framhärdade så det är inget missförstånd från min sida.

panda666
25 juli 2019 · 4 250 Inlägg

undrar hur mycket promille läraren hade i blodet under dan? för hen måste vart full!^^^^^det är promille i varsitt enskilt land och inte vart man kommer ifrån. finland har 0.5 det betyder det gäller för alla 0.5, sverige 0.2 så alla i sverige får problem vid 0.2 även om en från usa kommer till sverige så gäller sveriges regler och inte turkiets eller italiens tex. hehe men den var bra.,

d-b
25 juli 2019 · 541 Inlägg

Kan tillägga att de även släppte in en elev på kursen som inte förstår svenska.

Genuint oseriös trafikskola!

panda666
25 juli 2019 · 4 250 Inlägg

d-b skrev:
Kan tillägga att de även släppte in en elev på kursen som inte förstår svenska.

Genuint oseriös trafikskola!

bara springa därifrån, ren galenskap. Men  det är bara att gå igenom kursen och sen lär upp din elev. Jag gick denna kursen i tensta faktiskt^^med min sambo för att ja skulle bli hennes handledare/lärare. Jag kan ju reglerna så ja gick ditt bara för att det var nära och billigt. Gick igenom kursen som var typ 2 tim och sen började jag lära sambon köra bil. Men vet inte kurs läraren om vad som gäller med promille regler då är det knas.

zleepy Trucker
25 juli 2019 · 1 391 Inlägg

Jag personligen tycker gränsen för rattfylla borde vara allt över 0.00 för i trafiken ska man vara helt nykter, varför ens tillåta 0.19promille överhuvudtaget, den där "sk" nollvisionen som dom "ständigt" strävar efter med sänkta hastigheter, fartkameror och annat, kanske dags att börja med att gränsen för rattfylla går vid 0.01...

Men observera att detta är MIN personliga åsikt, sen får var och en tycka vad dom vill... smile

Dricka alkohol och framföra ett fordon går inte ihop..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
doktorduett
25 juli 2019 · 345 Inlägg

dont drink and drive
Always drink Before you drive... smile smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang