Täta 6v-batteri?

lekman
11 augusti 2019 · 148 Inlägg

Har ett gammalt klassiskt 6V-batteri där tätmassan mellan cellpaketen spruckit, så att sura grejer tar sej upp. Är nån form av asfaltsmassa i fogarna från början, väl? Nåt tips om hur man kan få batteriet att bli tätt igen, smälta med en stor lödkolv, kan det funka?

torsen
11 augusti 2019 · 7 202 Inlägg

Om du inte vill köpa ett nytt batteri så kan du göra som man gjorde förr.
Då hade nästan varje bilverkstad en elavdelning/-verkstad.
Batterier, eller blyackumulatorer, var för  50 år sedan och tidigare, mycket dyra.
Detta medförde att man renoverade batterierna.
Analogt med att man ur kostnadsaspekt regummerade däcken.
Går till som så att man tömmer batteriet på vätska och sköljer ur det noga.
Därefter placerar man batteriet på en bänk som har en mindre telfer/lyftblock ovan.
Krokar fästes i cellförbindningarna och spännes hel lätt med lyftanordningen.
Medelst mycket kraftig lödkolv eller gasolbrännare(ev gassvets) värmes becket/asfalten upp.
När becket/asfalten smälts lossar cellpaketet från "baljan"(eller vad man kallar höljet).
"Baljan" rengörs noga och cellbladen skrapas rena från korrosion med kniv eller annat hjälpmedel.
Cellpaketet sänks därefter ner till rätt nivå i "baljan" och fixeras i horisontalläge så det blir centrerat.
Beck fanns förr att köpa på "rulle" som var tjock som en grov startkabel = ungefär ½".
Becket värmdes till det blev "knådbart" och "pulades ner mellan "baljan" och cellpaketet.
Med lödkolv eller gasolbrännare värmdes och jämnades ytan till så att det blev snyggt och tätade.
Färdigblandad batterivätska finns/fanns att köpa hos biltillbehörsfirmor.
Jag köpte senast(för ett bra tag sedan) hos Mekonomen.

Detta om hur man kan fixa ett 6- eller 12-voltbatteri som går att renovera = har utvändiga cellförbindningar.

Själv har jag ett problem som liknar ditt.
På en av mina hobbybilar, som har "veteranbilsförsäkring", men 12 volt batteri, med "försänkta" poler, blev jag tvungen att såga ur lite på batteriet för att få plats med batterifrånskiljaren, som krävs för "veteranbilsförsäkring".
Tyvärr sågade jag lite för mycket så att jag fick ett ytterst litet hål vid cellen närmast batteripolen.
Har försökt täta med olika fabrikat/sorter av Silicon utan att lyckas.
Det läcker/fuktar batterivätska trots att batteriet har ett luftningshål in till cellerna för att hindra övertryck vid laddning.

Min fråga är:
Vad rekommenderas att täta mitt och ts batteri med?

candyweiss
11 augusti 2019 · 863 Inlägg

torsen skrev:
Min fråga är:
Vad rekommenderas att täta mitt och ts batteri med?

TEC7 som är en fantastisk lim och fogmassa tror jag skulle fungera.
https://www.byggmax.se/lim-byggfog-vit-p18051

Senast redigerat av candyweiss (11 augusti 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
11 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Jag är i min krets känd för att vara en korsning mellan Ernst och MacGyver i garaget men att laga läckande batterier... Det låter inte ens som nåt jag skulle ge mig på. Och att blanda in en utomstående expert lär ju snabbt bli dyrare än ett nytt batteri, åtminstone när det handlar om 12v. 6v är ju lite dyrare så det kanske kan löna sig?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lekman
11 augusti 2019 · 148 Inlägg

Av Torsens inlägg så verkar det ju kunna gå med en stor lödkolv, att smälta ihop den asfaltsmassa som redan finns där mellan cellerna. Öppen låga kan ju vara smart att undvika, typ. Batteriet funkar helt OK, men är lite spucket i asfaltsmassan. Trist med batterier som påverkar bilen, risk för rost alltså

caromania Forummoderator
11 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Många anser att exploderande batteriet är en myt men det är det inte. Jag såg något motorprogram där de skulle skaka liv i någon gammal häck och det batteriet exploderade när kameran rullade. Hade någon stått i närheten hade vederbörande avlidit.

Med det sagt, ta det lite försiktigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
11 augusti 2019 · 7 202 Inlägg

lekman skrev:
Av Torsens inlägg så verkar det ju kunna gå med en stor lödkolv, att smälta ihop den asfaltsmassa som redan finns där mellan cellerna. Öppen låga kan ju vara smart att undvika, typ. Batteriet funkar helt OK, men är lite spucket i asfaltsmassan. Trist med batterier som påverkar bilen, risk för rost alltså

Skulle nog inte själv ge mig på att försöka "täta" ett laddat batteri med lödkolv - än mindre med öppen låga från gasolbrännare eller gassvets.

Streethawk Billjuds Wannabe
11 augusti 2019 · 1 771 Inlägg

Hade då aldrig gått med öppen låga eller något varmt på ett laddat bilbatteri, finns en sak som kallas knallgas/vätgas och det är rätt så explosivt och lättantändligt.

Som Ivel redan skrivit så är det bättre bara investera i ett nytt batteri istället och kassera det gamla.

Senast redigerat av Streethawk (11 augusti 2019)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
zzr9409209
11 augusti 2019 · 716 Inlägg

Jag har fått två batt, att explodera,gnistor från vinkelslip,och ett exploderade vid laddning ,med battladdare..Kan säga att jag hittade plastbitar efter en väldigt lång tid...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang