Motorlampa samt oljelampa lyser trots OK oljenivå (Golf GTI-06)

tornqvistaren
13 augusti 2019 · 5 Inlägg

Hej!
Jag var nyss ute och körde i min 2006 Golf GTI. Oljelampan slogs på och jag stannade snabbt och kollade på stickan, det låg strax över Minimum. Jag var ett par kilometer hemifrån med ingen mack i närheten men jag visste att jag hade olja hemma så jag åkte lugnt hem (den kördes inte hårt innan heller). Precis när jag ställer bilen i garaget så tänds motorlampan (gul lampa, bilen stängs av inom 10 sekunder). Jag fyller sedan på oljan så den ligger bra till på stickan men varken oljelampan eller motorlampan släcks. Jag sitter nu med lite panik över att hela motorn är skräp. Bilen är för övrigt servad precis som den ska. Det är en långmilare på 25*** mil men som sagt servad precis som den ska med slitdelar bytta med jämna intervaller.

Nybergrobin
13 augusti 2019 · 2 377 Inlägg

Starta inte motorn något mera innan du kan kontrollera oljetrycket!    Förhoppningsvis så är det bara givaren men i värsta fall har du inget oljetryck

tornqvistaren
13 augusti 2019 · 5 Inlägg

Har precis kopplat av minuspolen och ska låta den vara i 30 minuter. Återkommer efter det. Tack för snabbt svar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Starta inte motorn något mera innan du kan kontrollera oljetrycket!    Förhoppningsvis så är det bara givaren men i värsta fall har du inget oljetryck

Brukar det inte lysa röd lampa då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Man får skoja lite..
Varför tackla batteriet när det är oljan som ska åtgärdas ?

Senast redigerat av insidan (13 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
tornqvistaren
13 augusti 2019 · 5 Inlägg

Fick tips om att datorn ibland behöver återställas efter påfyllning ifall lampan inte släcks smile

Nybergrobin
13 augusti 2019 · 2 377 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nybergrobin skrev:
Starta inte motorn något mera innan du kan kontrollera oljetrycket!    Förhoppningsvis så är det bara givaren men i värsta fall har du inget oljetryck

Brukar det inte lysa röd lampa då?

/Benny

Läste aldrig något om färgen på oljelampan yikes   Eller missade jag något?

tornqvistaren
13 augusti 2019 · 5 Inlägg

Uppdatering: Efter att minuspolen har fått vila i 30 minuter så har oljelampa samt motorlampa släckts. Nu lyser dock ESP, servo samt däcktryck. ESP'n går ej att slå på, däcktrycket går ej att ställa. Servon fungerar.

Cuefa Ain't no place like home...
14 augusti 2019 · 4 628 Inlägg

Du behöver kalibrera sensorerna för ratt-vinkeln.
Starta bilen och styr till ändläge åt båda håll flera gånger så ska lampan släckas.

Ang. oljelampan så kan det vara ett enkelt sensor-fel.
Men bäst är att läsa ur felkoder och se vad styrdonet har sparat för information.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
tornqvistaren
14 augusti 2019 · 5 Inlägg

Cuefa skrev:
Du behöver kalibrera sensorerna för ratt-vinkeln.
Starta bilen och styr till ändläge åt båda håll flera gånger så ska lampan släckas.

Ang. oljelampan så kan det vara ett enkelt sensor-fel.
Men bäst är att läsa ur felkoder och se vad styrdonet har sparat för information.

Stort tack!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Vettemannen skrev:

Nybergrobin skrev:
Starta inte motorn något mera innan du kan kontrollera oljetrycket!    Förhoppningsvis så är det bara givaren men i värsta fall har du inget oljetryck

Brukar det inte lysa röd lampa då?

/Benny

Läste aldrig något om färgen på oljelampan yikes   Eller missade jag något?

Inlägg #1.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang