Trimma mopedbil

Xuffiz
22 augusti · 2 Inlägg
#1

Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

stoltosmart
22 augusti · 835 Inlägg
#2

Xuffiz skrev:
Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

Alltså varför?
Visste du inte om maxhastigheten när du köpte den?

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
jaka54
22 augusti · 3 123 Inlägg
#3

Hej!
Du får ju inte köra fortare än 45km/t så varför trimma?!

Greenhorn
22 augusti · 221 Inlägg
#4

Som jag fattar det, så är detta en Gas mopedbil.

Gå in på Google och sök på Tune chatenet ch26
Och du får skumma igenom olika forum om folk som redan har gjort det och apa efter.
Kommer du tex in på annan sida där det är svårt att läsa språket, så klicka på den undre översättning och välj engelskt, det är nog det bästa tipset jag kan ge, som det nog inte finns så många ägare som har trimmat en sådan hära mopedbil.

Lycka till.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 augusti · 9 835 Inlägg
#5

5hk och du funderar varför den är slö?    tanke på att motorn har typ 11hk i orginal utförande och säkert nerställd pump så är det väll bara att se vad dom gjort för att du inte ska kunna ge full gas.   MEN!!!  om du gör fel så är det hej då motor och det kommer kosta massor av pengar...  motorn heter 2TNE68 och det finns information hur man dieselpumpen fungerar.  men det är inte några motorer som är kända för att hålla speciellt bra

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Xuffiz
23 augusti · 2 Inlägg
#6

Growe skrev:
5hk och du funderar varför den är slö?    tanke på att motorn har typ 11hk i orginal utförande och säkert nerställd pump så är det väll bara att se vad dom gjort för att du inte ska kunna ge full gas.   MEN!!!  om du gör fel så är det hej då motor och det kommer kosta massor av pengar...  motorn heter 2TNE68 och det finns information hur man dieselpumpen fungerar.  men det är inte några motorer som är kända för att hålla speciellt bra

Vart sitter dieselpumpen då?

Low
23 augusti · 2 355 Inlägg
#7

Låt den vara... Händer det någon olycka eller poliskontroll så behöver du inte oroa dig.

Antar du är under 18?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 augusti · 1 668 Inlägg
#8

Xuffiz skrev:
Tjena äger en 2017 chatenet ch26, tycker det går fruktansvärt långsamt! v-ringarna är borta och den går i runt 57 rakt och 63 nedför, den accelererar också otroligt dåligt, vad finns det mer att göra? har yanmar motorn på 5hk btw.

Mvh Oliver

Low skrev:
Låt den vara... Händer det någon olycka eller poliskontroll så behöver du inte oroa dig.

Antar du är under 18?

+1 på den.
Tillräckligt mycket olyckor o annat skit med dessa fordon ändå.
Vänta tills du e 18, ta körkort o skaffa en riktig bil istället.
Men oavsett - Kör försiktigt. Inte bara för din egen skull utan för oss andras också...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
mb_pucken
23 augusti · 4 281 Inlägg
#9

Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Svarte_Orm
23 augusti · 2 170 Inlägg
#10

mb_pucken skrev:
Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Det beror nog delvis på att många mopedbilar körs av folk som inte kan ha ett riktigt bilkörkort...

mb_pucken
23 augusti · 4 281 Inlägg
#11

Svarte_Orm skrev:

mb_pucken skrev:
Låter som en bra idé att hålla nere farten på moppebilen. Dessa plastlådor är varken stadiga eller säkra så 45kmh räcker gått. Här i kring tycker jag det kommer rapporter var och varannan dag om mopedbilar som ligger på taket i rondeller och korsningar...

Det beror nog delvis på att många mopedbilar körs av folk som inte kan ha ett riktigt bilkörkort...

Nja beror nog på att det mesta av en mopedbil är skräp och dåligt konstruerat.

https://msverige.se/om-oss/opinion-och- … nens-test/

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 augusti · 12 094 Inlägg
#12

Givetvis är det enkelt att "skruva upp pumpen" och plocka bort en plugg.

Men som mb_pucken nämner är det en dålig idé dels på grund av den usla konstruktionen och att du som förare med stor säkerhet kommer att råka ut för någon krock/avkörning pga av att du inte kan köra helt enkelt.

Sen kommer det riktigt sura: Du får inte ta körkort när dina kompisar gör det och föräldrarna blir griniga när de inser att försäkringen inte gäller och om du skadar någon/något så kostar det mycket mer.

Så nej. Vi på garaget kommer inte att hjälpa dig mer tyvärr.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang