Köpråd: Fiesta/Focus 2011-2013. 50-70k.

Vlasse
25 augusti · 1 Inlägg
#1

Hej!
Ska strax köpa mig en ny bil och letar efter en bra, bränslesnål och billig dieselbil. Har tittat mycket på både Ford fiesta och focus.

I fiestan tittar jag på 2011-2012 både 1.4 litersmotorn på 70hk och 1.6 litern på 95hk.

I focusen kollar jag på 2012-2013 dvs mk3. Här kollar jag på 1.6 litersmotorn på 95hk.

I bägge modellerna har jag mest kollat på bilar som rullat cirka 10 000 mil. Är det någon som har koll på hur bra bilar det är, vad som snart behövs renoveras/bytas när man passerat 10 000mil? Vad man ska tänka på och kolla på när man köper dem?

Tacksam för alla tips som har med bilarna att göra.
Är det någon som vet andra bra bränslesnåla dieselbilar i prisklass 50-70 000kr så tipsa gärna.
Mvh

Rubrik redigerad av mod
/H

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti · 12 094 Inlägg
#2

Vi har Ford-gurus här på forumet som säkerligen vaknar snart.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
SvarreE
25 augusti · 112 Inlägg
#3

Jag har en fokus mk3 2012 med den motorn och manuell sexa som ska fasas ut nu.
Köpte den vid 11.000 mil och kört den 7000 de senaste 2 åren.
Lite konstigt kanske men enda felet har varit en parkeringssensor som spökat.
Kört nästan uteslutande motorväg 8,5mil på morgonen och samma väg tillbaka så väldigt snälla mil.
Den gillar väl helst att ligga där runt 80-100 om man kollar förbrukning men funkar bra annars också. Var lite rädd den skulle vara seg men det är väl okej.

Har nog typ all utrustning förutom navigator och det funkar också.

Skött mina servicar såklart och det är väl normal kostnad kan man tycka.

Hör av dig om du har några specifika frågor

Niknar
25 augusti · 119 Inlägg
#4

Troligtvis generatorn, brukar gå mellan 8-12 000 mil har jag dubbla erfarenheter av. Sedan är det beroende på hur den är körd. I värsta fall har den gått bara kortare sträckor typ stadskörning och du får problem med sot i EGR och partikelfilter.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti · 12 094 Inlägg
#5

Niknar skrev:
Troligtvis generatorn, brukar gå mellan 8-12 000 mil har jag dubbla erfarenheter av. Sedan är det beroende på hur den är körd. I värsta fall har den gått bara kortare sträckor typ stadskörning och du får problem med sot i EGR och partikelfilter.

Vad det bara den första generationen som hade problem med ABS-enheten? Kom på att jag sett det felet ibland genom åren.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang