Tejpa sprucken stötfångare, lagligt?

Usernamezero
13 september 2019 · 6 Inlägg

Har tyvärr kvaddat min stötfångare på bilen, ett enkelt sätt vore att byta hela delen. Ett problem är däremot rost på framskärmen på ena sidan där stötfångaren måste fästa. Plockas den gamla stötfångaren bort är risken extremt stor att det blir problem att fästa stötfångaren, att plocka bort den kräver antagligen en del våld.

Att byta både stötfångare samt framskärm överstiger bilens värde då jag inte kan utföra arbetet själv. Bilen i sig är annars väldigt schysst och jag vill gärna köra den fram tills nästa besiktning eftersom den är nybesiktad med utförda åtgärder på bromsar och liknande.

Så länge det inte finns någon risk till att stötfångaren släpper, då den har skjutits neråt någon cm (men det känns som att den sitter stadigt). Om man tejpar allt vasst och grejar så att inget utstickande hänger ut och att regskylten går att fästa i den gamla stötfångaren, är det lagligt att köra så? Har googlat en del men det har mest varit rörande besiktningar jag har hittat.

Tacksam för råd

zzr9409209
13 september 2019 · 716 Inlägg

Går säkert att göra,hur många -90 tals Fordar  har inte åkt omkring med silvertejpade stötfångaren..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2019 · 17 478 Inlägg

Ivel skrev:
Ja.

För att förtydliga Ivels något korthyggna svar: Jajamen.Tejpa på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
13 september 2019 · 7 238 Inlägg

Popnita ihop de stor bitarna med plast(från en plastdunk) eller aluminiumplåt på baksidan.
Går det inte att komma åt på baksidan får du lägga plast/-aluminiumbitarna på utsidan, tyvärr.
Tejpa med aluminiumtejp/-folie(som man lagar hängrännor med) över skarvar och popnitar.
Sprejmåla över tejpen/folien.

Ps. Du måste ha  popnitbrickor på nitarnas baksidor, annars "äter" dom sig genom plasten. Ds.

NIzmO Ollikkala Racing
14 september 2019 · 1 724 Inlägg

Jag fick nedslag på flygande besiktning pga silvertejpad stötfångare så svaret i mina ögon är NEJ.

Gjorde som torsen skriver ovan och popnita med aluplåt på baksidan sen.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang