Köp av importerad bil

Gabriel_kif
21 september 2019 · 18 Inlägg

Hej, tänkte köpa en bil som är importerad, bilen har dock varit påställd och besiktad i Sverige. Är det något som behövs göra vid köp utöver det vanliga för att den är importerad?
Tack

Volvo 850 t5 "Turbo" (1995)
Utmarks-Loke
21 september 2019 · 5 836 Inlägg

Gabriel_kif skrev:
Hej, tänkte köpa en bil som är importerad, bilen har dock varit påställd och besiktad i Sverige. Är det något som behövs göra vid köp utöver det vanliga för att den är importerad?
Tack

Nej, utom att kolla upp bakgrunden lite extra noga. Ibland var bilen krockad i hemlandet, halvhjärtat lagad och exporterad för att försöka dölja spåren. Eller så har man passat på att backa kilometerräknaren vid importen. Men oftast är det inga problem alls. Det skall i alla fall inte vara något byråkratiskt kvar med importen att bekymra sig över.

torsen
21 september 2019 · 7 236 Inlägg

Har köpt flera privatimporter i andra hand.
Enda problemet kan vara att bilen inte är utrustad för svenska förhållanden, eller ännu värre, har utrustning som de svenska generalagenten har på sina "svensksålda".
Bromsar kan vara av helt annat fabrikat och typ som inte är kompatibla med den svensksålda bilens bromsrör, huvudcylinder, parkeringsbroms m fl detaljer.
Trodde en gång att jag köpt en japansk kvalitetsbil.
Men när jag skulle ha bl a bromsdelar så visade det sig att bilen var tillverkad i Spanien.
Härutöver var säten, klädslar, mattor och annat av "europeisk" kvalitet.
Eftersom jag ägt 4 bilar av samma fabrikat och modell, varav en "europeisk", så kan jag jämföra.
Men - om du försäkrar dig om att bilen är identisk med de som importören tillhandahåller så är det nog ingen fara.
Sedan har man ju alltid riskerna med ändrad mätarställning och risk för att bilen är krockskadad och har "fixats" av folk utan kunskap i ett annat land.
USA-bilar och vissa Toyota modeller kan ha varit(och är fortfarande) vattenskadade.
Var en gång spekulant på en Toyota LC och ställde en del frågor på Toyota-forumet.
Fick då rådet att avstå köp eftersom en mängd "dränkta" LC hade exporterats till ett östland och där "fixats".

Johansson72 IT Geek och Audiot
21 september 2019 · 127 Inlägg

Alltid när man köper begagnat så är de tidigare ägarna viktigare än ursprungslandet..

Kolla historiken på typ www.car.info och Carfax.

Har köpt både "andrahandsimporter" och importerat 5-6 bilar själv.

Gabriel_kif
24 september 2019 · 18 Inlägg

Tack för alla svar, ni hjälpte mycket smile

Volvo 850 t5 "Turbo" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang