Service Volkswagen POLO 1.4 2012

Ghostduster92
7 oktober 2019 · 49 Inlägg

Hej!

Som rubriken lyder så ska jag serva min bil.

Denna gången själv (gjorts på verkstad förut) men nu bestämt att jag inte vill lägga de dyra pengarna på det då bilen inte är värd så mycket.

Motorkod: CGGB

Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet och tips när det gäller byte av olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter. Det man gör vid en vanlig service smile

Jag har djupdykt i google och youtube och endast hittat "how to"-videos på äldre modeller... alltså inte på just min modell.

Så kort sagt: Är det någon som har servat en polo 1.4 från 2012 med Motorkod: CGGB förut och vill ge mig några tips på hur man smidigast gör smile

Jag tar varmt emot alla tips!

Med vänlig hälsning: Christian Bäckström

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Jag jämför med min kärra, där jag byter olja och filter årligen eller var 1000e mil.
Sen kollar jag hur luft och kupefilter ser ut och byter om nödvändigt.
Bromsvätskan byter jag med några år emellan.
Tändstiften kollas efter rekommenderad sträcka och ser dom bra ut så byts dom inte..
Sen håller jag koll på bromsslitaget så det inte blir några extrautgifter på skivorna..

Senast redigerat av malus (7 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ghostduster92
8 oktober 2019 · 49 Inlägg

Hej! Tack för tipsen smile

Det är precis så jag tänkt göra. Tändstift t.ex, sägs ska bytas var 4e år eller 6000mil på min bil.. men varför byta när de inte är trasiga.. det känns så fel.. och luftfilter, det måste man väl kunna blåsa ur varannat år och byta varannat år, typ.. eller?

har du exakt samma bil som mig? smile

Tack igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang