Få loss delbar dragkrok Skoda Octavia RS mk2?

Brådhis * Voff voff *
18 oktober · 4 709 Inlägg
#1

Det börjar närma sig besiktning och dragkrokens lås går ej att rubba. Nyckellåset alltså!

Är det någon som vet om man kan borra bort låset och sedan använda draget som vanligt eller om själva nyckellåsningen är en vital del av konstruktionen? Vad säger tex besiktningen om själva nyckeldelen saknas?

OBS! Så det inte blir missförstånd: Jag menar nu låset som agerar stöldskydd för den löstagbara delen, självklart inte själva låsningen av draget!

OBS! Tips på vad man borde gjort för att förhindra detta problem behöver jag inte, jag vet att man borde tagit loss och smort det för länge sedan. Men nu blev det inte så...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
zemet
18 oktober · 3 459 Inlägg
#2

Jag har inte svaret på din fråga. Om det är godkänt eller inte är nog säkrast att bara ringa din besiktningsstation och fråga.

Men kan du inte smörja 2-3 ggr/dag och försöka få det att släppa?

Ett alternativ kan vara att höra med en låssmed eller bärgare, de kan kanske dyrka upp låset åt dig.

Senast redigerat av zemet (18 oktober )

Brådhis * Voff voff *
18 oktober · 4 709 Inlägg
#3

zemet skrev:
Jag har inte svaret på din fråga. Om det är godkänt eller inte är nog säkrast att bara ringa din besiktningsstation och fråga.

Men kan du inte smörja 2-3 ggr/dag och försöka få det att släppa?

Ett alternativ kan vara att höra med en låssmed eller bärgare, de kan kanske dyrka upp låset åt dig.

Hehe! wink Jag har provat att smörja och jag ÄR bärgare... big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
zemet
21 oktober · 3 459 Inlägg
#4

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Jag har inte svaret på din fråga. Om det är godkänt eller inte är nog säkrast att bara ringa din besiktningsstation och fråga.

Men kan du inte smörja 2-3 ggr/dag och försöka få det att släppa?

Ett alternativ kan vara att höra med en låssmed eller bärgare, de kan kanske dyrka upp låset åt dig.

Hehe! wink Jag har provat att smörja och jag ÄR bärgare... big_smile

//Brådhis

Hahah ja då låter det som att det är kört:P

Snurriis
22 oktober · 570 Inlägg
#5

När jag besade min 9-5a så sket besgubben i att nyckeln fattades och låset sönderslagen med slagmejsel.
Han sa bara att själva "huvudlåsningen" av kroken funkar (sitter fast/släpper) så är det lugnt.

Kanske beror på vilken gubbe man får men jag tror inte att det ska spela någon roll.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 oktober · 1 763 Inlägg
#6

Tjo,

Du har tur!
Skoda har nog en av de enklaste lösningarna på detta problem, faktiskt.

Du har en "pinne" med en låscylinder i ena änden på draget (om din bil fortfarande har kvar originaldraget vill säga, tycker det ser ut som så på bilderna.)

Den "pinnen" är ihålig, och låscylindern sträcker sig hela vägen igenom och det är den avfasade delen på undersidan som avgör om du kan vrida pinnen o släppa ner kulan.

Denna låscylinder är låst i "pinnen" med ett lås-clips uppe vid själva cylindern.
Peta bort lås-clipset (ett svart typ "c-clip, se bifogad bild), slå ur cylindern bakifrån. Gör rent, fetta in.
Montering sker i omvänd ordning smile

Så här ser det ut om du köper en ny låsanordning från din närmaste auktoriserade Skoda-handlare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a43e1c0e11d7db4d30abbb8db01ae69.jpg

Det bästa med allt detta?
Kit'et kostar ca 275kr och innehåller allt du behöver förutom arbetet wink

Bra va? smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Brådhis * Voff voff *
22 oktober · 4 709 Inlägg
#7

Cuefa skrev:
Tjo,

Du har tur!
Skoda har nog en av de enklaste lösningarna på detta problem, faktiskt.

Du har en "pinne" med en låscylinder i ena änden på draget (om din bil fortfarande har kvar originaldraget vill säga, tycker det ser ut som så på bilderna.)

Den "pinnen" är ihålig, och låscylindern sträcker sig hela vägen igenom och det är den avfasade delen på undersidan som avgör om du kan vrida pinnen o släppa ner kulan.

Denna låscylinder är låst i "pinnen" med ett lås-clips uppe vid själva cylindern.
Peta bort lås-clipset (ett svart typ "c-clip, se bifogad bild), slå ur cylindern bakifrån. Gör rent, fetta in.
Montering sker i omvänd ordning smile

Så här ser det ut om du köper en ny låsanordning från din närmaste auktoriserade Skoda-handlare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a43e1c0e11d7db4d30abbb8db01ae69.jpg

Det bästa med allt detta?
Kit'et kostar ca 275kr och innehåller allt du behöver förutom arbetet wink

Bra va? smile

Strålande! Tackar! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 oktober · 1 763 Inlägg
#8

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:
Tjo,

Du har tur!
Skoda har nog en av de enklaste lösningarna på detta problem, faktiskt.

Du har en "pinne" med en låscylinder i ena änden på draget (om din bil fortfarande har kvar originaldraget vill säga, tycker det ser ut som så på bilderna.)

Den "pinnen" är ihålig, och låscylindern sträcker sig hela vägen igenom och det är den avfasade delen på undersidan som avgör om du kan vrida pinnen o släppa ner kulan.

Denna låscylinder är låst i "pinnen" med ett lås-clips uppe vid själva cylindern.
Peta bort lås-clipset (ett svart typ "c-clip, se bifogad bild), slå ur cylindern bakifrån. Gör rent, fetta in.
Montering sker i omvänd ordning smile

Så här ser det ut om du köper en ny låsanordning från din närmaste auktoriserade Skoda-handlare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a43e1c0e11d7db4d30abbb8db01ae69.jpg

Det bästa med allt detta?
Kit'et kostar ca 275kr och innehåller allt du behöver förutom arbetet wink

Bra va? smile

Strålande! Tackar! smile

//Brådhis

Nema problema smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Brådhis * Voff voff *
31 oktober · 4 709 Inlägg
#9

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:
Tjo,

Du har tur!
Skoda har nog en av de enklaste lösningarna på detta problem, faktiskt.

Du har en "pinne" med en låscylinder i ena änden på draget (om din bil fortfarande har kvar originaldraget vill säga, tycker det ser ut som så på bilderna.)

Den "pinnen" är ihålig, och låscylindern sträcker sig hela vägen igenom och det är den avfasade delen på undersidan som avgör om du kan vrida pinnen o släppa ner kulan.

Denna låscylinder är låst i "pinnen" med ett lås-clips uppe vid själva cylindern.
Peta bort lås-clipset (ett svart typ "c-clip, se bifogad bild), slå ur cylindern bakifrån. Gör rent, fetta in.
Montering sker i omvänd ordning smile

Så här ser det ut om du köper en ny låsanordning från din närmaste auktoriserade Skoda-handlare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a43e1c0e11d7db4d30abbb8db01ae69.jpg

Det bästa med allt detta?
Kit'et kostar ca 275kr och innehåller allt du behöver förutom arbetet wink

Bra va? smile

Strålande! Tackar! smile

//Brådhis

Nema problema smile

Fick loss eländet idag. Köpte en så´n sats du visade bild på. Inga problem. Förutom ett... Försökte knacka in nya låskolven så försiktigt det bara gick, men på något vis blev den deformerad så nyckeln inte gick i när den väl var på plats. Så det var bara att knacka ut den nya och slänga den också... Insåg först efteråt att det faktum att jag fick knacka in den kanske egentligen var ett tecken på att nå+t var tokigt eftersom det även ingick ett låsclips... Håhåjaja...

Nåväl, draget är nu i skick i övrigt så det går smidigt att lossa och montera. Frågan är bara om besiktningen tycker att jag måste ha en låskolv där i eller om det kvittar? För behövs den inte kommer jag nog inte köpa någon ny och montera... smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (31 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel
31 oktober · 883 Inlägg
#10

Om låscylindern är integrerad i själva monteringskonstruktionen måste den fungera.
Är den enbart ett stöldskydd och det finns en annan spärr/låsanordning som hindrar draget att trilla av behövs inte cylindern och nyckeln.

Senast redigerat av Ivel (31 oktober )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Brådhis * Voff voff *
31 oktober · 4 709 Inlägg
#11

Ivel skrev:
Om låscylindern är integrerad i själva monteringskonstruktionen måste den fungera.
Är den enbart ett stöldskydd och det finns en annan spärr/låsanordning som hindrar draget att trilla av behövs inte cylindern och nyckeln.

Okej, vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Men det enda låsningen (med nyckeln) gör är att låsa stora spaken så man inte kan fälla den framåt och lossa draget. Så själva låsningen av draget gentemot bilen påverkas inte av nyckel, men däremot spärras spaken (fjäderbelastad så finns ingen som helst möjlighet att draget lossnar "av misstag") som man lossar draget med...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel
31 oktober · 883 Inlägg
#12

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Om låscylindern är integrerad i själva monteringskonstruktionen måste den fungera.
Är den enbart ett stöldskydd och det finns en annan spärr/låsanordning som hindrar draget att trilla av behövs inte cylindern och nyckeln.

Okej, vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Men det enda låsningen (med nyckeln) gör är att låsa stora spaken så man inte kan fälla den framåt och lossa draget. Så själva låsningen av draget gentemot bilen påverkas inte av nyckel, men däremot spärras spaken (fjäderbelastad så finns ingen som helst möjlighet att draget lossnar "av misstag") som man lossar draget med...

//Brådhis

På det viset har jag efter just ombesiktning gällande draget fått godkänt. Men det var 2012 och om regelverket är ändrat sedan dess vågar jag inte svära på.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Brådhis * Voff voff *
31 oktober · 4 709 Inlägg
#13

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Om låscylindern är integrerad i själva monteringskonstruktionen måste den fungera.
Är den enbart ett stöldskydd och det finns en annan spärr/låsanordning som hindrar draget att trilla av behövs inte cylindern och nyckeln.

Okej, vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Men det enda låsningen (med nyckeln) gör är att låsa stora spaken så man inte kan fälla den framåt och lossa draget. Så själva låsningen av draget gentemot bilen påverkas inte av nyckel, men däremot spärras spaken (fjäderbelastad så finns ingen som helst möjlighet att draget lossnar "av misstag") som man lossar draget med...

//Brådhis

På det viset har jag efter just ombesiktning gällande draget fått godkänt. Men det var 2012 och om regelverket är ändrat sedan dess vågar jag inte svära på.

Okej, jag får väl helt enkelt svänga förbi alla lokala besiktningsstationer och fråga och hittar jag en som säger att det är okej så besiktigar jag där... wink Det måste väl vara en bra idé...? Visst? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel
31 oktober · 883 Inlägg
#14

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Okej, vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Men det enda låsningen (med nyckeln) gör är att låsa stora spaken så man inte kan fälla den framåt och lossa draget. Så själva låsningen av draget gentemot bilen påverkas inte av nyckel, men däremot spärras spaken (fjäderbelastad så finns ingen som helst möjlighet att draget lossnar "av misstag") som man lossar draget med...

//Brådhis

På det viset har jag efter just ombesiktning gällande draget fått godkänt. Men det var 2012 och om regelverket är ändrat sedan dess vågar jag inte svära på.

Okej, jag får väl helt enkelt svänga förbi alla lokala besiktningsstationer och fråga och hittar jag en som säger att det är okej så besiktigar jag där... wink Det måste väl vara en bra idé...? Visst? wink

//Brådhis

Do it!

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
torsen
2 november · 3 528 Inlägg
#16

Cuefa skrev:
Tala gärna om hur det gick smile

Och vilket besiktningsorgan som godkände!(utan låscylinder)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang