Byta topplockspackning hyundai elantra 1997

Caddy68
7 november 2019 · 34 Inlägg
#1

Hej
Frågan gäller byta topplockspackning hyundai elantra 1997 eller vad kan va fel ?

Bilens tempmätare pendlar , ibland upp på rött , bilens motor blir varm , den trycker upp kylarvatten i exp kärlet .

Värmen i bilen pendlar likaså
, från varmt till kallt omvartannat .

Provade fylla på direkt i övre kylarslsangen, då försvaret problemet i ca några dagar ,kortare körning bara på några km

Bytt termostat .

Är felet topp packningen ?
Fått tips om även vattenpumpen kan va kass .

Rensvinf
8 november 2019 · 490 Inlägg
#2

Ett par funderingar: Om toppen är dålig borde väl vattnet inte tryckas ut i expensionskärlet?
Brukar man inte kunna se en dålig topp med komp-prov? Försök låna en och prova. Det kostar ju inget.
Så här på vintern skulle ju annars ett problem kunna vara ispropp..?

Caddy68
8 november 2019 · 34 Inlägg
#3

Bilen står alltid i varmgarage , så ispropp är det inte .

Har en kompprovare, ska testa det .

torsen
8 november 2019 · 4 463 Inlägg
#4

Instämmer med Rensvinf.
Börja med ett kompressionsprov.
Är du absolut säker på att du luftat kylsystemet fullständigt?
Många naturlagar verkar sättas ur spel vid luftningen av en del bilmotorer.
Vissa bilar ska parkeras i brant uppförsbacke, andra i dito nedförsbacke vid operationen.
Andra luftas vid värmeradiatorn. (du har väl full på värme vid luftningen?)

Caddy68
8 november 2019 · 34 Inlägg
#5

Oljan ser bra ut , inga glykolrester i oljan.
Ska testa kompprov .
Hur luftar man systemet på bästa sätt ?

Caddy68
9 november 2019 · 34 Inlägg
#6

Torsen , hur luftar man enklast systemet ?

torsen
10 november 2019 · 4 463 Inlägg
#7

Caddy68 skrev:
Torsen , hur luftar man enklast systemet ?

Som jag skrev tidigare så är vissa bilar svåra/hopplösa att lufta.
Endera i mycket brant uppförsbacke, så att luften förhoppningsvis letar sig fram/upp till kylaren.
Eller så tvärt om, så att luften letar sig fram till motorns högst punkt i bakkant.
Kanske då lufta genom att lossa lite på slangen mellan motorn och värmeelementet?
Som jag skrev tidigare - glöm inte FULL VÄRME PÅ vid luftningen.

Ovanstående rent generella råd, kan inte Elantra.

Ägde för många år sedan en Opel 2100 D som endast kunde luftas genom att termostathuslocket demonterades så att man där kunde fylla kylarvätska.

Caddy68
10 november 2019 · 34 Inlägg
#8

Tack så mycket för svar ..
det luktar avgaser i expkärlet , så risk topp packningen farit .

Caddy68
10 november 2019 · 34 Inlägg
#9

Jo precis , å aldrig har man tur , så risk toppen farit . Tur jag har en reservdels motor .

Tok dum fråga , när man luftar , har man bilen igång då ?  Lossar man en kylarslang lär det ju forsa ut vatten

Utmarks-Loke
10 november 2019 · 3 213 Inlägg
#10

Caddy68 skrev:
Jo precis , å aldrig har man tur , så risk toppen farit . Tur jag har en reservdels motor .

Tok dum fråga , när man luftar , har man bilen igång då ?  Lossar man en kylarslang lär det ju forsa ut vatten

Slangen till värmepaketet är ganska liten och om det forsar vatten kan du sätta tillbaka den. Det är ju eventuell luft som skall ut.

Caddy68
10 november 2019 · 34 Inlägg
#11

Tack

Senast redigerat av Caddy68 (10 november 2019)

Caddy68
12 november 2019 · 34 Inlägg
#12

Börjar ändå tvivla på topplockspackningen .

Det försvinner ingen vätskenivå , och ingen glykol i oljan .

Nu bli det plocka bort stiften och köra motorn , kolla om det kommer vätska . Sen ta kompprov .
Fler tips att utesluta packningen / toppen . ?

Vad ska kompen ligga på i kG ?
Misstänker forfarande luft i systemet .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang