Borra upp hålet i rattstången? Malibu -67

Tobbebqvist
21 november · 5 Inlägg
#1

Min Malibu 1967 glappar i styrningen, på styrstången i motorrummet där bulten sitter har hålet blivit ovalt. Törs man borra upp det någon millimeter för att få exakt passform för ny bult eller riskerar man något? Typ knäcka stången eller dyilikt? Jag har styrservo så belsatningen är ju inte särskilt stor.

//Tobbbe

Ainok
21 november · 428 Inlägg
#2

Tobbebqvist skrev:
Min Malibu 1967 glappar i styrningen, på styrstången i motorrummet där bulten sitter har hålet blivit ovalt. Törs man borra upp det någon millimeter för att få exakt passform för ny bult eller riskerar man något? Typ knäcka stången eller dyilikt? Jag har styrservo så belsatningen är ju inte särskilt stor.

//Tobbbe

Kan du ta lite bilder och mått så kan jag kika? smile

Tobbebqvist
21 november · 5 Inlägg
#3

Kommer under eftermiddagen..ska det ens vara ett hål där med bult igenom?

Ainok
21 november · 428 Inlägg
#4

Tobbebqvist skrev:
Kommer under eftermiddagen..ska det ens vara ett hål där med bult igenom?

Jag har aldrig ens rört en malibu, men jag jobbar med mekanisk konstruktion och kan nog hjälpa dig att reda ut dina alternativ.

Med hjälp av lite mått, bilder och kännedom om laster och material i stång och bult så kan man gissa sig fram till lösningar som säkerligen duger.

Tobbebqvist
22 november · 5 Inlägg
#5

Nu har jag en bild upplagd i mitt album. kika gärna

Ainok
22 november · 428 Inlägg
#6

Jag hade borrat upp hålet, sen brotschat med en H7 brosch av lämplig storlek, sen pressat i en mässingsbussing och i den satt en bult.

Då menar jag alltså bult, inte skruv.

Ainok
22 november · 428 Inlägg
#7

Om du är osäker på att det kommer hålla så tycker jag du ska be någon påläggsvetsa det ifall det är svetsbart, eller byta ut allt.

M123
22 november · 847 Inlägg
#8

Är inte det där en form av brytpinne och man kan se som en del i en deformationszon?
Alltså det är meningen att den ska gå av vid en krock.

Är det så bör man nog se sig om efter en bättre begagnad del.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Brådhis * Voff voff *
22 november · 4 797 Inlägg
#9

Tobbebqvist skrev:
Jag har styrservo så belsatningen är ju inte särskilt stor.

//Tobbbe

Motorstopp i en rondell, hur är belastningen då...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Tobbebqvist
24 november · 5 Inlägg
#10

Googlat sönder hela internet och endast hittat en bild på detta i en bil och där fanns ingen "bult". Har man satt i skruven för att förhindra glapp i styrning så finns ju felet längre upp. Men jag ska regga in den sen river jag ut siten för att se va grundproblemet härstammar. Trist när det är delar som är sällsynta och kostar 10k..men men. La upp bilden jag fann i mitt album. Tack för alla tips!

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233112/233112-31c9cf78d31967ccc09c30c32f224847.jpg

zzr9409209
24 november · 228 Inlägg
#11

Är det skarven man ser under servon du menar? Sitter en plastbussning där,för att ta bort "glappet" mellan rattaxlarna, ingen brytpinne som någon skrev..

M123
24 november · 847 Inlägg
#12

Har din stång en sådan där flexible coupling? Dvs en hardyskiva som sitter i en konstruktion mellan en medbringare och två stumpar av stänger som agerar stoppar för oändligt spel.

På min camaro 67:a dock med muskelservo brast denna mojäng och styrningen blev som en död orm i reflexerna mellan utslag från sida till sida.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang