Varför är Opus Bilprovning dyrare?

Lars2
24 november 2019 · 67 Inlägg

Varför är Opus Bilprovning dyrare är Bilprovningen? Förra året hade de samma pris vill jag minnas.

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
Utmarks-Loke
24 november 2019 · 5 833 Inlägg

De kan ju inte skriva ut det så alla ser men för det lite högre priset garanterar dom att bilen går igenom med rent papper.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 november 2019 · 4 917 Inlägg

Det kan det kanske vara värt..smile
Var finns närmsta, så jag kan verifiera påståendet ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
24 november 2019 · 5 833 Inlägg

Jag ljög. Egentligen ligger mervärdet i att de gör en extra noggrann kontroll. De håller på i flera timmar och nagelfar varenda millimeter på bilen för att hitta allt som ens påminner om ett fel. För pengarna får man en riktigt proffesionellt utförd kontroll.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 november 2019 · 13 729 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag ljög. Egentligen ligger mervärdet i att de gör en extra noggrann kontroll. De håller på i flera timmar och nagelfar varenda millimeter på bilen för att hitta allt som ens påminner om ett fel. För pengarna får man en riktigt proffesionellt utförd kontroll.

jo dom hittar t.o.m på egna 2or på Opus smile    fick 2a på röktäthet.  för dom vägrade göra en riktig kontroll med mätaren.. fast den var godkänd (under gränsvärdet) så tyckte dom att det rök för mycket på en visuell kontroll..   löstes genom att åka till ett ställe där dom gör en riktig kontroll med mätaren och då var det långt ifrån gränsen.. smile

rätt bra gjort tycker jag. 
dom nämde något om att dom inte vågade göra ett riktigt test.  fast jag förklarade att jag varvade ur bilen under belastning till varvstoppet utan prolbem även påväg till Opus..  på det bra stället utan hitta på regler åkte jag in med kall motor och då gick det utmärkt att varva ur den ordenkligt smile  och den höll och den var godkänd.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
24 november 2019 · 7 230 Inlägg

Ett tips, helt o t, är att utnyttja Bilprovningens (den riktiga = ASB) röda priser/tider.
Alltid mitt på dagen = 13.00 - 14.00 i regel.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 november 2019 · 4 917 Inlägg

Ja du, MEN jag fick ett erbjudande på 549 hemska kronor på ett inbetalningskort från besikta..
Det var inte intressant eftersom jag ville besiktiga så sent som möjligt och dra nytta av domdär 14 månaderna..
Då dök det upp en personlig inbjudan på ynka 370 riksdaler 2 månader senare som jag tyckte var mera befogat..
Jag tycker det borde bara tvärtom, att betalar man långt i förväg så ska det väl för fasiken vara billigare !
Dom har nog inte tänkt till riktigt..
Men det har ju inte med opus att göra.., men dock..

Senast redigerat av malus (24 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
24 november 2019 · 9 296 Inlägg

malus skrev:
Ja du, MEN jag fick ett erbjudande på 549 hemska kronor på ett inbetalningskort från besikta..
Det var inte intressant eftersom jag ville besiktiga så sent som möjligt och dra nytta av domdär 14 månaderna..
Då dök det upp en personlig inbjudan på ynka 370 riksdaler 2 månader senare som jag tyckte var mera befogat..
Jag tycker det borde bara tvärtom, att betalar man långt i förväg så ska det väl för fasiken vara billigare !
Dom har nog inte tänkt till riktigt..
Men det har ju inte med opus att göra.., men dock..

550? Hujedamij. Nä jag gör som Torsen. Alltid Bilprovningen och alltid röda veckan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
24 november 2019 · 5 833 Inlägg

Jag fick en hel drös erbjudanden att besikta tre månader innan sista dagen. Men jag håller ut och hoppas det skall komma en drös till länge fram. Jag vill ju besikta tidigt i sista månaden, just för att det skall bli 14 månader mellan. Besiktar man efter redan 11 månader så får man ju besikta oftare och får betala en gång till efter 8-10år eller något sådant. Det påverkar också kostnaden wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 november 2019 · 13 729 Inlägg

jag beskitar alltid i sista sec..  helst någon dag efter bes gått ut.    man vill ju maxa tiden..  att besikta den sista på månaden är väldigt korkat.. det förlorar man på   bes man den 30juni så går bes ut 31aug nästa gång.. väntar man till den 1juli så får man åka till 30sep smile        dom verkar bara bry sig om månaden inte datumet.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Deception
24 november 2019 · 97 Inlägg

Varför dom är dyrare än konkurrenterna kan jag faktiskt inte svara på, men det är ju privata bolag och prissättningen är fri. Det lär väl straffa sig i antal uteblivna kunder på sikt.

Ang röktäthet så är det inget "hitte på".
Det finns massa kriterier som ska vara uppfyllda för att du ska få varva ur en diesel som besiktningsgubbe.

*Motorn ska ha arbetstemperatur.
*Bilen skall vara välservad.
*Bilen skall vara nyare än 20år.
*Bilen får ej ha ett lågt varvstopp (2500-3000 varv på friläge) vilket i praktiken diskvalificerar alla nyare Vag, Mercedes och Volvo.
*Bilen ska vara i ett sånt skick att det bedöms som "safe" att varva. Dvs ovanstående punkter samt inga missljud osv från motor och låda.

Utöver det finns en redig lista på bilar som inte får mätas med opacitetsmätare pga konstruktion. T.ex. BMW med automat då det finns risk att man skadar lådan, GMC/cheva, Peugeot med automat osv.
Dessa regler är i första hand till för att skydda bilen/kunden, för så kul är det inte att stå där med rasad motor eller låda sen. Reglerna kommer från transportstyrelsen så det är absolut inget de godtyckligt väljer att göra hur som helst.

Varvar du en bil som du inte får och skiten rasar så står du där som tekniker med en hel värld av skit sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang