Opel Vivaro -06 Blinkar fort

Robinjaha
25 november · 37 Inlägg
#21

zzr9409209 skrev:
Har du kollat ALLA blinklampor ,? rätt watttal  för bilen! Annars så är det relät..

Lamporna är kollade med auktoriserad opelverkstad. 21 w fram och baktill på bilen och 5 w i sidorna.

Hur kan ett blinkersrelä bara vara dåligt då man använder blinkersfunktionen utan släp inkopplat eller fungera bra om jag aktiverar varningsbelysningen?

Vill inte byta ut delar och gissa mig fram som tyvärr många verkstäder gör idag på grund av bristfällig erfarenhet.

Robinjaha
28 november · 37 Inlägg
#22

Nu har jag bytt ut släpvagnskontakten till rätt modell och tagit reda på vilka kablar som ska göra vad med en 21w blinkersknopp och pluggat i den för att luska ut funktioner.

Allt är rätt kopplat och ett blinkers relä finns men det är inbyggt i BCM (Body Control Module).

Ska man byta detta relä så måste man löda dit ett nytt, om det är felet...

Felsökning fortsätter!

Robinjaha
28 november · 37 Inlägg
#23

Här sitter reläet på BCM modulen.

https://i.ibb.co/rkM3v2K/20191128-182711.jpg

Brådhis * Voff voff *
28 november · 4 761 Inlägg
#24

Har du provat att belasta blinkersen mer? Dvs att lägga på tex en 21w-lampa till? Blinkar den långsammare då?

För snabb-blinket betyder ju, egentligen, att en lampa är trasig (eller ja, att belastningen är för låg). DÄrför fungerar det ju sannolikt med släp. Varningsblinkers brukar åsidosätta varningsfunktionen (snabb-blinket).

//Brådhis

EDIT: Du är säker på att ingen av lamporna, runtom, bytts ut mot tex LED?

EDIT2: Om du funkar att belasta med en lampa till kan du ju skaffa såna effektmotstånd man har när man monterar just LED...

EDIT3: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000021125

Senast redigerat av Brådhis (28 november )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Robinjaha
28 november · 37 Inlägg
#25

Brådhis skrev:
Har du provat att belasta blinkersen mer? Dvs att lägga på tex en 21w-lampa till? Blinkar den långsammare då?

För snabb-blinket betyder ju, egentligen, att en lampa är trasig (eller ja, att belastningen är för låg). DÄrför fungerar det ju sannolikt med släp. Varningsblinkers brukar åsidosätta varningsfunktionen (snabb-blinket).

//Brådhis

EDIT: Du är säker på att ingen av lamporna, runtom, bytts ut mot tex LED?

EDIT2: Om du funkar att belasta med en lampa till kan du ju skaffa såna effektmotstånd man har när man monterar just LED...

EDIT3: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000021125

När jag kontrollerade vilka kablar som var vad i släpvagnsuttaget så använde jag en 21w lampa till och då blinkade allt i rätt hastighet.
Surt att måsta modifiera för att få allt att lira rätt..

Hur fungerar det sen med ett släp i om man sätter på två extra motstånd (ett för var sida)?

Jag köpte alla lampor nya och kontrollerade att det skulle vara rätt spänning och bytte ut dem.
Alla är med gammal hederlig glödtråd.

Tack för förslaget!

Brådhis * Voff voff *
28 november · 4 761 Inlägg
#26

Robinjaha skrev:

Brådhis skrev:
Har du provat att belasta blinkersen mer? Dvs att lägga på tex en 21w-lampa till? Blinkar den långsammare då?

För snabb-blinket betyder ju, egentligen, att en lampa är trasig (eller ja, att belastningen är för låg). DÄrför fungerar det ju sannolikt med släp. Varningsblinkers brukar åsidosätta varningsfunktionen (snabb-blinket).

//Brådhis

EDIT: Du är säker på att ingen av lamporna, runtom, bytts ut mot tex LED?

EDIT2: Om du funkar att belasta med en lampa till kan du ju skaffa såna effektmotstånd man har när man monterar just LED...

EDIT3: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000021125

När jag kontrollerade vilka kablar som var vad i släpvagnsuttaget så använde jag en 21w lampa till och då blinkade allt i rätt hastighet.
Surt att måsta modifiera för att få allt att lira rätt..

Hur fungerar det sen med ett släp i om man sätter på två extra motstånd (ett för var sida)?

Jag köpte alla lampor nya och kontrollerade att det skulle vara rätt spänning och bytte ut dem.
Alla är med gammal hederlig glödtråd.

Tack för förslaget!

Det intressanta vore ju att veta hur långt ifrån rätt belastning du är. Dvs att du kanske endast egentligen behöver små effektmotstånd, mycket mindre än dom från Biltema, för att lösa problemet. Har du lust kan du ju prova om tex en 5w- eller 3w-lampa ger samma resultat. En påse effektmotstånd kostar inte mycket på Kjell & Co.

Spontant är det ett märkligt fel, att reläet skulle gått sönder på ett sådant vis att det uppfattar belastningen som för låg. Det logiska hade ju varit tvärtom tänker jag... Genom tex ärgade kontakter och liknande... För du har kollat så det verkligen är bra kontakt i alla lamphållare mm...? Inget jordfel (att det glöder svagt i nå´n närliggande lampa och/eller nå´n lampa blir svagare när det blinkar)?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Robinjaha
28 november · 37 Inlägg
#27

Brådhis skrev:

Robinjaha skrev:

Brådhis skrev:
Har du provat att belasta blinkersen mer? Dvs att lägga på tex en 21w-lampa till? Blinkar den långsammare då?

För snabb-blinket betyder ju, egentligen, att en lampa är trasig (eller ja, att belastningen är för låg). DÄrför fungerar det ju sannolikt med släp. Varningsblinkers brukar åsidosätta varningsfunktionen (snabb-blinket).

//Brådhis

EDIT: Du är säker på att ingen av lamporna, runtom, bytts ut mot tex LED?

EDIT2: Om du funkar att belasta med en lampa till kan du ju skaffa såna effektmotstånd man har när man monterar just LED...

EDIT3: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000021125

När jag kontrollerade vilka kablar som var vad i släpvagnsuttaget så använde jag en 21w lampa till och då blinkade allt i rätt hastighet.
Surt att måsta modifiera för att få allt att lira rätt..

Hur fungerar det sen med ett släp i om man sätter på två extra motstånd (ett för var sida)?

Jag köpte alla lampor nya och kontrollerade att det skulle vara rätt spänning och bytte ut dem.
Alla är med gammal hederlig glödtråd.

Tack för förslaget!

Det intressanta vore ju att veta hur långt ifrån rätt belastning du är. Dvs att du kanske endast egentligen behöver små effektmotstånd, mycket mindre än dom från Biltema, för att lösa problemet. Har du lust kan du ju prova om tex en 5w- eller 3w-lampa ger samma resultat. En påse effektmotstånd kostar inte mycket på Kjell & Co.

Spontant är det ett märkligt fel, att reläet skulle gått sönder på ett sådant vis att det uppfattar belastningen som för låg. Det logiska hade ju varit tvärtom tänker jag... Genom tex ärgade kontakter och liknande... För du har kollat så det verkligen är bra kontakt i alla lamphållare mm...? Inget jordfel (att det glöder svagt i nå´n närliggande lampa och/eller nå´n lampa blir svagare när det blinkar)?

//Brådhis

När jag bytte ut alla lampor så kollade jag även lamphållarna. Jag kontrollerade även alla andra lampor, det ända jag hittade var ett bromsljus där lampglaset släppte från sockeln då jag vred ur den.

Alla lampor blinkar/lyser lika starkt och endast de som är tänkta att ska lysa gör så.

Senast redigerat av Robinjaha (28 november )

Brådhis * Voff voff *
28 november · 4 761 Inlägg
#28

Robinjaha skrev:

Brådhis skrev:

Robinjaha skrev:

När jag kontrollerade vilka kablar som var vad i släpvagnsuttaget så använde jag en 21w lampa till och då blinkade allt i rätt hastighet.
Surt att måsta modifiera för att få allt att lira rätt..

Hur fungerar det sen med ett släp i om man sätter på två extra motstånd (ett för var sida)?

Jag köpte alla lampor nya och kontrollerade att det skulle vara rätt spänning och bytte ut dem.
Alla är med gammal hederlig glödtråd.

Tack för förslaget!

Det intressanta vore ju att veta hur långt ifrån rätt belastning du är. Dvs att du kanske endast egentligen behöver små effektmotstånd, mycket mindre än dom från Biltema, för att lösa problemet. Har du lust kan du ju prova om tex en 5w- eller 3w-lampa ger samma resultat. En påse effektmotstånd kostar inte mycket på Kjell & Co.

Spontant är det ett märkligt fel, att reläet skulle gått sönder på ett sådant vis att det uppfattar belastningen som för låg. Det logiska hade ju varit tvärtom tänker jag... Genom tex ärgade kontakter och liknande... För du har kollat så det verkligen är bra kontakt i alla lamphållare mm...? Inget jordfel (att det glöder svagt i nå´n närliggande lampa och/eller nå´n lampa blir svagare när det blinkar)?

//Brådhis

När jag bytte ut alla lampor så kollade jag även lamphållarna. Jag kontrollerade även alla andra lampor, det ända jag hittade var ett bromsljus där lampglaset släppte från sockeln då jag vred ur den.

Alla lampor blinkar/lyser lika starkt och endast de som är tänkta att ska lysa gör så.

Okej, nåja, var värt en tanke iaf. Men prova som sagt om du verkligen är "21w" ifrån problemet. Det finns ju en ganska god chans att så inte är fallet.

Men ja, att byta lampövervakningen är ju den rätta lösningen. Den lätta är att lägga på mer förbrukare. (Eller alltid köra med släp...)

Är du orolig för belastningen kan du ju alltid ha en liten kontakt eller strömbrytare till effektmotstånden som du således kopplar bort när du kopplar på släpet. Det går ju säkert även att automatisera det. Tex genom en microbrytare i kontakten... Äsch vänta nu... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Robinjaha
28 november · 37 Inlägg
#29

Brådhis skrev:

Robinjaha skrev:

Brådhis skrev:
Det intressanta vore ju att veta hur långt ifrån rätt belastning du är. Dvs att du kanske endast egentligen behöver små effektmotstånd, mycket mindre än dom från Biltema, för att lösa problemet. Har du lust kan du ju prova om tex en 5w- eller 3w-lampa ger samma resultat. En påse effektmotstånd kostar inte mycket på Kjell & Co.

Spontant är det ett märkligt fel, att reläet skulle gått sönder på ett sådant vis att det uppfattar belastningen som för låg. Det logiska hade ju varit tvärtom tänker jag... Genom tex ärgade kontakter och liknande... För du har kollat så det verkligen är bra kontakt i alla lamphållare mm...? Inget jordfel (att det glöder svagt i nå´n närliggande lampa och/eller nå´n lampa blir svagare när det blinkar)?

//Brådhis

När jag bytte ut alla lampor så kollade jag även lamphållarna. Jag kontrollerade även alla andra lampor, det ända jag hittade var ett bromsljus där lampglaset släppte från sockeln då jag vred ur den.

Alla lampor blinkar/lyser lika starkt och endast de som är tänkta att ska lysa gör så.

Okej, nåja, var värt en tanke iaf. Men prova som sagt om du verkligen är "21w" ifrån problemet. Det finns ju en ganska god chans att så inte är fallet.

Men ja, att byta lampövervakningen är ju den rätta lösningen. Den lätta är att lägga på mer förbrukare. (Eller alltid köra med släp...)

Är du orolig för belastningen kan du ju alltid ha en liten kontakt eller strömbrytare till effektmotstånden som du således kopplar bort när du kopplar på släpet. Det går ju säkert även att automatisera det. Tex genom en microbrytare i kontakten... Äsch vänta nu... wink

//Brådhis

Möjligheterna är oändliga! The sky is the limit!roll

Nå väl, jag strävar oftast efter att saker ska fungera som de är tänkta till att ska göra.

Därav att jag försöker fixa alla fel som tidigare ägare bara levde med. Ibland går det till överdrift dock.... big_smile

Senast redigerat av Robinjaha (28 november )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang