Blåser när jag öppna oljefyllning locket

sollu
22 december 2019 · 419 Inlägg

Hej
Jag öppna oljefyllning locket på tre bilar medan motorn igång.
Opel vectra 08 2.0 bensin blåser när jag öppna locket men inte olja bara blåser.
Volvo v60 t3  ganska högljudd när jag öppna locket medan moroten igång 
Toyota yaris -11 blåser ingenting.
Nu jag är orolig på volvon den ljudet. Är det normal.
Ni kan titta på video

https://youtu.be/xBdTt1iVIrk

jaka54
22 december 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Hör inget onormalt med Volvon. Volvon gick ju tystare än Opeln.
Sen ser jag bara två bilar!

Senast redigerat av jaka54 (22 december 2019)

sollu
22 december 2019 · 419 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hör inget onormalt med Volvon. Volvon gick ju tystare än Opeln.
Sen ser jag bara två bilar!

Tack du har rätt  volvo är tyst men när man öppna locket låter zzzzz och blåser ganska mycket
Opeln är kedja på den och stor motor med stark ljud men om man öppna locket blåser lite inte som volvo jag har inte filmat toyotan men det är totalt lyst.

Senast redigerat av sollu (22 december 2019)

Presidento Of World
22 december 2019 · 3 329 Inlägg

Opeln låter normalt. Volvon dock vetefan

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
sollu
22 december 2019 · 419 Inlägg

Presidento skrev:
Opeln låter normalt. Volvon dock vetefan

Ja kan det bli problem?

jaka54
22 december 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Volvon går ju tyst och fint men Opeln rasslar ju lite. -Inte bra!
Vad är det du är orolig för? -Ska du köpa någon av dem?

sollu
23 december 2019 · 419 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Volvon går ju tyst och fint men Opeln rasslar ju lite. -Inte bra!
Vad är det du är orolig för? -Ska du köpa någon av dem?

Nä dem är mina bilar. Volvon blåser mycket när man öppnar olje locket som gör mig orolig  annars motorn är tyst

Senast redigerat av sollu (23 december 2019)

Christian S
23 december 2019 · 4 816 Inlägg

får man fråga varför man får för sig att öppna oljelocket när motorn är igång?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jaka54
23 december 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det undrar jag också. På min 30 år gamla Audi 100 2lit 5cyl) lägger motorn av när man öppnar oljelocket, eller rättare sagt motorn går sämre/ojämnt.

sollu
23 december 2019 · 419 Inlägg

Christian S skrev:
får man fråga varför man får för sig att öppna oljelocket när motorn är igång?

Ja köparen komma och kolla på opeln sen gjorde han provkör och kontrollera allt tillsist öppna han locket medan motorn igång. Det blåser ej och han sa att bilen är fin även motor. Då provade jag min Volvo den blåser som fan. Därför att jag fråga er även han sa mig om det blåser mycket det finns nån fel kolvarna eller motorn är svag  bala bala bala sa han men lite orolig ändå

Senast redigerat av sollu (23 december 2019)

Christian S
23 december 2019 · 4 816 Inlägg

sollu skrev:

Christian S skrev:
får man fråga varför man får för sig att öppna oljelocket när motorn är igång?

Ja köparen komma och kolla på opeln sen gjorde han provkör och kontrollera allt tillsist öppna han locket medan motorn igång. Det blåser ej och han sa att bilen är fin även motor. Då provade jag min Volvo den blåser som fan. Därför att jag fråga er även han sa mig om det blåser mycket det finns nån fel kolvarna eller motorn är svag  bala bala bala sa han men lite orolig ändå

ok? jag har aldrig varit med om att man öppnar oljelocket när man är och provkör en bil man är intresserad av att köpa.
jag har aldrig öppnat oljelocket på någon bil medan motor fortfarande är igång och jag har ändå haft körkort sedan 1996.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Presidento Of World
23 december 2019 · 3 329 Inlägg

Christian S skrev:

sollu skrev:

Christian S skrev:
får man fråga varför man får för sig att öppna oljelocket när motorn är igång?

Ja köparen komma och kolla på opeln sen gjorde han provkör och kontrollera allt tillsist öppna han locket medan motorn igång. Det blåser ej och han sa att bilen är fin även motor. Då provade jag min Volvo den blåser som fan. Därför att jag fråga er även han sa mig om det blåser mycket det finns nån fel kolvarna eller motorn är svag  bala bala bala sa han men lite orolig ändå

ok? jag har aldrig varit med om att man öppnar oljelocket när man är och provkör en bil man är intresserad av att köpa.
jag har aldrig öppnat oljelocket på någon bil medan motor fortfarande är igång och jag har ändå haft körkort sedan 1996.

90% av fallen då jag sålt bil har spekulanter öppnat locket med motorn igång. Många gånger ändrar motorn gång/sprutar olja och det är väl en varning om något ev fel. Så ganska normalt att göra det tycker jag.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
sollu
23 december 2019 · 419 Inlägg

Okej om du ser på opeln ser man ingenting när man öppna locket och blåser lite grann.

Om du ser på Volvon när jag öppna locket nån snurrar där inne jag vet inte vad som heter.
Kan det bli att när det snurrar och blåser den. Även när jag kör 30 mil i sommars jag parkera bilen för kissa i Norge min bror öppna locket medan motorn var varm och igång då blåser normalt och spotar olja lite grann jag vet inte om det är normalt

M123
23 december 2019 · 962 Inlägg

Jag tycker det är den självklaraste sak i världen att man kollar om det finns ett osunt övertryck vid påfyllnadslocket.
Kan ju ge en snabb indikation på om det är fel på vevhusventilationen eller att det smiter ner komp.
Lika ser man även om den kastar runt olja.
Kollar även där om det finns klet av olja och vatten samt mycket koks.

Till ämnet nu.
Jag tycker nog att allt verkar vara normalt även i Volvon, det ryker ju inget utan flåset här kommer väl sannolikt från de rörliga delarna som kastar runt luften.

Opeln däremot tycker jag väsnas i någon lyftare.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
sollu
23 december 2019 · 419 Inlägg

Okej tack jag ska sälja nu så vill inte sälja med dolda fel besikta nyss till 2021 hoppas köparen bli glad med den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang