Meaganeowner skrev:
"Mätt på kontakten till motorn,
det går fram ström (dock får jag plusmatning på stiften i kabeln, och har fått för mig att detta är på samma ställe som jag istället behövde ge jord på vid tvångsmatningen. på själva motorn, men är inte säker..)"
- Du mätte spänning! Mätning av ström, kräver att något är inkopplat som förbrukar elektrisk energi.
M a o, så kan det vara dålig ledningsförmåga, eller bra, när du mäter spänning. Du blir inget klokare på det.
Resultaten blir de samma, då instrumentet vid spänningsmätning belastar mycket litet, inte mätbart.
Skillnad blir det om du utför en traditionell strömmätning, d v s kopplar in instrumentet för likströmsmätning i serie med en kabel åt gången.
Börjar givetvis med instrumentet inställd och inkopplad, för mätning av t ex 10 A.
Väljer du t ex 2 A, så går instrumentets säkring förmodligen sönder, ifall motorn startar.
Alltså, om du spänningmäter över t ex batteripolerna, eller i ett cigguttag, så kan du inte dra någon slutsats av att det finns ström där. Ställer du in instrumentet för strömmätning i exemplen ovan, så endera går säkringen eller instrumentet. Samtidigt kan du då konstatera att det gick ström, förhoppningsvis utan något gick sönder i bilen:/
Inte heller i de två hålen i väggen så länge du inte ansluter en förbrukare,
t ex dina fingrar, glödlampa, radio o s v. Utan förbrukare, så finns där bara spänning.
Å andra sidan, om du alltid bara mäter spänning, så är det minimal risk att du förstör något.
- En jag kände för länge sedan, lånade då med sig en multimeter för att mäta hur stor ström han förbrukade på sitt rum.
Kopplade in instrumentet för strömmätning och anslöt direkt mellan fas och nolla vid säkringen i säkringsskåpet/elcentralen.
Den synen dagen efter var inte vacker.
En kolhög av instrument, kablar och brända fingrar.
Ja, vad gjorde han för fel?