Tips på Plug In bilar (under halvmiljonen) som INTE värmer bilen på bensin ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari · 12 500 Inlägg
#41

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Märkligt att det inte ska gå och få fram hur kupén i bilen värms upp. Googlat både Kuga och RAV4. Biltillverkarna vill nog inte skylta med att bilen värms av ICE. men det borde finnas tester att hitta.

Senaste versionen av Prius har ju pump så att RAV4 skulle ha det är väl ingen högoddsare?

Jo RAV 4 PHEV 2020 verkar ha värmepump

3.44 in i den här videon säger de att nya Toyota RAV 4 PHEV skall ha el värmepump
https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Kunde inte starta videon men låter troligt.
En värmepump i en bil är dyra grejer som dessutom är väldigt komplicerade. Inte behövt jobba med dessa men varit på kurs om de. Att låta bilen värmas av motorn istället sparar många kronor.

Orsaken till att jag sa nix till Kuga är att vår kommun och en grannkommun köpt in några till hemtjänsten. De har inte fungerat som tänkt. För mycket problem.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
KenthIJ
4 januari · 649 Inlägg
#42

xXSammy skrev:
Hört ett rykte om att nya Kugan skulle ha förvärming av kupen när du kopplar in laddaren så den BÖR ju värma rent elektriskt. 

Första generatornen har ett minimalt bagage, förra var hyfsad.
Att dömma första google sökningen så är RAV4 något bättre.

580 l, 1 690 l med nedfällt baksäte (Nuvarande?)
456 l, 1 653 l med nedfällt baksäte (Kuga, gamla generationen)

https://www.google.com/search?client=fi … oyota+rav4
https://www.google.com/search?client=fi … +ford+kuga

Tackar för input.

Jag har ju bara sett och testat RAV 4 2019 (elhybrid) men i den går dotterns rullstol in med god marginal. Nu får man väl räkna med att PHEV versionen kommer att ha lite mindre bagage pga Plug In batteri , gäller väl förmodligen även nya, större Kuga PHEV

Har hört talas om att även Ford Tourneo Courrier, Connect och Custom skall komma som PHEV.
Vet du något om det?

Har du hört när Kuga PHEV (och även Tourneo PHEV) kommer att finnas till beskådande /test i butik ?

KenthIJ
4 januari · 649 Inlägg
#43

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Märkligt att det inte ska gå och få fram hur kupén i bilen värms upp. Googlat både Kuga och RAV4. Biltillverkarna vill nog inte skylta med att bilen värms av ICE. men det borde finnas tester att hitta.

Senaste versionen av Prius har ju pump så att RAV4 skulle ha det är väl ingen högoddsare?

Jo RAV 4 PHEV 2020 verkar ha värmepump

3.44 in i den här videon säger de att nya Toyota RAV 4 PHEV skall ha el värmepump
https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Kunde inte starta videon men låter troligt.
En värmepump i en bil är dyra grejer som dessutom är väldigt komplicerade. Inte behövt jobba med dessa men varit på kurs om de. Att låta bilen värmas av motorn istället sparar många kronor.

Orsaken till att jag sa nix till Kuga är att vår kommun och en grannkommun köpt in några till hemtjänsten. De har inte fungerat som tänkt. För mycket problem.

Testa den här video länken vid ca 3.43

https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari · 12 500 Inlägg
#44

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Jo RAV 4 PHEV 2020 verkar ha värmepump

3.44 in i den här videon säger de att nya Toyota RAV 4 PHEV skall ha el värmepump
https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Kunde inte starta videon men låter troligt.
En värmepump i en bil är dyra grejer som dessutom är väldigt komplicerade. Inte behövt jobba med dessa men varit på kurs om de. Att låta bilen värmas av motorn istället sparar många kronor.

Orsaken till att jag sa nix till Kuga är att vår kommun och en grannkommun köpt in några till hemtjänsten. De har inte fungerat som tänkt. För mycket problem.

Testa den här video länken vid ca 3.43

https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Ingen tvekan där. Den har pump.
Som jag skrev tidigare så är pump överlägsen värme från motor. Den tar dessutom överskottsvärme batterier om nu Toyota har ett sådant system. Vet inte om de har vattenkylda batterier.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
KenthIJ
4 januari · 649 Inlägg
#45

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Kunde inte starta videon men låter troligt.
En värmepump i en bil är dyra grejer som dessutom är väldigt komplicerade. Inte behövt jobba med dessa men varit på kurs om de. Att låta bilen värmas av motorn istället sparar många kronor.

Orsaken till att jag sa nix till Kuga är att vår kommun och en grannkommun köpt in några till hemtjänsten. De har inte fungerat som tänkt. För mycket problem.

Testa den här video länken vid ca 3.43

https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Ingen tvekan där. Den har pump.
Som jag skrev tidigare så är pump överlägsen värme från motor. Den tar dessutom överskottsvärme batterier om nu Toyota har ett sådant system. Vet inte om de har vattenkylda batterier.

Hade inte klart för mig att det handlar om stora skillnader i kostnad och teknik med värmepump.
Tänker att det ändå skulle göra skillnad på både komfort och bensinförbrukning att slippa värma bilen på bensin. Speciellt vi kortare 2-8 km sträckor och låg ute temp.

Vet du förresten hur de räknar när de gör tester på hur långt olika PHEV går på enbart el?
Bensinmotorn borde ju gå igång ett flertal gånger under tiden man kör en sträcka på 50 km i en PHEV som värmer på bensin . Speciellt  om det är kallt ute? Medans en bil som har värmepump borde gå på enbart el hela sträckan. Borde ju bli skillnader i resultat om testerna görs vid varm eller kall ute temp?
Eller tänker jag fel?

Tackar för tips ang. Kuga . Kan kanske möjligen vara så att nya modellen PHEV håller högre kvalitet.

Senast redigerat av KenthIJ (4 januari )

xXSammy
4 januari · 5 827 Inlägg
#46

KenthIJ skrev:
Tackar för input.

Jag har ju bara sett och testat RAV 4 2019 (elhybrid) men i den går dotterns rullstol in med god marginal. Nu får man väl räkna med att PHEV versionen kommer att ha lite mindre bagage pga Plug In batteri , gäller väl förmodligen även nya, större Kuga PHEV

Har hört talas om att även Ford Tourneo Courrier, Connect och Custom skall komma som PHEV.
Vet du något om det?

Har du hört när Kuga PHEV (och även Tourneo PHEV) kommer att finnas till beskådande /test i butik ?

Kollar jag instruktionen för byte batteri på MHEV Kugan så sitter den i bagaget, lustigt nog så ligger det ett reservhjul där också som plötsligt försvinner? Ytters tveksamt att de både lägger in ett batteri och ett reservhjul, utan att tappa bagageutrymme?

Finns inget litteraturmässigt mer än kopplingsschema på Kuga PHEV, hittade där en vattenpump för uppvärmning av kupén och i schemat för klimatanläggningen fanns även ett elektriskt värmeelement. PTC Element ska finnas på vanliga Kugorna, kanske även PHEV har denna versionen men jag vågar nog säga att Kugan inte kräver förbränningsmotorn igång för att få värme.
Hittade en bild efter grävande i kopplingschemat att batteriet verkar sitta under bilen, som Mitsubishi Outlander också har.

Transportbilarna har jag inte så mycket koll på, finns prislistor nu på Transit Custom Tourneo PHEV och den börjar på 690~ Ex moms.
EcoBlue mildhybrid L1 titanium manuel (Finns ej automat) börjar på 468~ Ex moms.
Vanlig EcoBlue automat börjar på 480~ Ex moms.

https://www.ford.se/kopa/nasta-steg/lad … -broschyr#

Vet inte när nya Kugorna kommer, de första Puma bilarna börjades skicka ut när jag beställde min nya Focus i mitten av December

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari · 12 500 Inlägg
#47

Om Kugan värmer kupé med PTC så drar detta sjuka mängder ström jämfört med en pump. Även en pump drar en del. Det har jag själv noterat när man kör sådana bilar.

Frågan hur WLTP mäts är intressant. Är det 20 grader plus som gäller eller vad?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
KenthIJ
4 januari · 649 Inlägg
#48

Hybrid_ skrev:
Om Kugan värmer kupé med PTC så drar detta sjuka mängder ström jämfört med en pump. Även en pump drar en del. Det har jag själv noterat när man kör sådana bilar.

Frågan hur WLTP mäts är intressant. Är det 20 grader plus som gäller eller vad?

Teknikens Värld har en test av räckvidd på el för 20 PHEV i sitt senaste nr. men jag kan inte hitta ino. ang. i vilken temp. testet är gjort eller huruvida bensin/diesel motorn går på för att värma bilen.

Får väl skriva till dem och fråga (om det inte dyker upp något svar här innan första vardag nu på tisdag 2020-01-07 :-)  )

KenthIJ
4 januari · 649 Inlägg
#49

Hittade några äldre test av räckvidd på enbart el för Plugg In /PHEV /Laddhybrider

Men som sagt, ingen info. om ute temp.
https://teknikensvarld.se/sa-langt-kan- … mt-623138/

I den här som finns i senaste nr. står att ac är ställd på 20 C och ingen stolsvärme, på alla bilar, men inget om ute temp.
https://teknikensvarld.se/sa-lang-ar-ve … dhybrider/

Här finns lite ute temp. Angivet

https://www.aftonbladet.se/bil/a/RMm4W/ … vinterkyla

och i Aftonbladets test diskas ju Kia Optima PHEV ( i räckvidd på endast el) just för att bensinmotorn går igång och värmer.

Senast redigerat av KenthIJ (4 januari )

KenthIJ
4 januari · 649 Inlägg
#50

xXSammy skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för input.

Jag har ju bara sett och testat RAV 4 2019 (elhybrid) men i den går dotterns rullstol in med god marginal. Nu får man väl räkna med att PHEV versionen kommer att ha lite mindre bagage pga Plug In batteri , gäller väl förmodligen även nya, större Kuga PHEV

Har hört talas om att även Ford Tourneo Courrier, Connect och Custom skall komma som PHEV.
Vet du något om det?

Har du hört när Kuga PHEV (och även Tourneo PHEV) kommer att finnas till beskådande /test i butik ?

Kollar jag instruktionen för byte batteri på MHEV Kugan så sitter den i bagaget, lustigt nog så ligger det ett reservhjul där också som plötsligt försvinner? Ytters tveksamt att de både lägger in ett batteri och ett reservhjul, utan att tappa bagageutrymme?

Finns inget litteraturmässigt mer än kopplingsschema på Kuga PHEV, hittade där en vattenpump för uppvärmning av kupén och i schemat för klimatanläggningen fanns även ett elektriskt värmeelement. PTC Element ska finnas på vanliga Kugorna, kanske även PHEV har denna versionen men jag vågar nog säga att Kugan inte kräver förbränningsmotorn igång för att få värme.
Hittade en bild efter grävande i kopplingschemat att batteriet verkar sitta under bilen, som Mitsubishi Outlander också har.

Transportbilarna har jag inte så mycket koll på, finns prislistor nu på Transit Custom Tourneo PHEV och den börjar på 690~ Ex moms.
EcoBlue mildhybrid L1 titanium manuel (Finns ej automat) börjar på 468~ Ex moms.
Vanlig EcoBlue automat börjar på 480~ Ex moms.

https://www.ford.se/kopa/nasta-steg/lad … -broschyr#

Vet inte när nya Kugorna kommer, de första Puma bilarna börjades skicka ut när jag beställde min nya Focus i mitten av December

Tackar återigen för info. och engagemang.

Ja då går ju hur som helst Custom bort för vår del. Om Transit kostar såpass så gissar jag att Tourer kostar ytterligare mer.
Får se om Ford Tourneo Courrier och Connect kommer som PHEV då.

xXSammy
4 januari · 5 827 Inlägg
#51

KenthIJ skrev:
Tackar återigen för info. och engagemang.

Ja då går ju hur som helst Custom bort för vår del. Om Transit kostar såpass så gissar jag att Tourer kostar ytterligare mer.
Får se om Ford Tourneo Courrier och Connect kommer som PHEV då.

Priserna jag sa gällde Custom Tourneo
Standard Custom Trend börjar på 311~ Ex moms.
och hybriden på 546~ Ex Moms.

Så visst finns det andra modeller och tillverkade fast här har vi ett gott svar på "Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?"
Inköpspriset!

De/Dem
KenthIJ
14 januari · 649 Inlägg
#52

Senaste info. om RAV 4 PHEV

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot … ybridsuven

och fler nyheter med bl.a laddhybrider/el bilar

https://www.vibilagare.se/nyheter/lista … bilnyheter

KenthIJ
14 januari · 649 Inlägg
#53

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

Kunde inte starta videon men låter troligt.
En värmepump i en bil är dyra grejer som dessutom är väldigt komplicerade. Inte behövt jobba med dessa men varit på kurs om de. Att låta bilen värmas av motorn istället sparar många kronor.

Orsaken till att jag sa nix till Kuga är att vår kommun och en grannkommun köpt in några till hemtjänsten. De har inte fungerat som tänkt. För mycket problem.

Testa den här video länken vid ca 3.43

https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Ingen tvekan där. Den har pump.
Som jag skrev tidigare så är pump överlägsen värme från motor. Den tar dessutom överskottsvärme batterier om nu Toyota har ett sådant system. Vet inte om de har vattenkylda batterier.

En bit ner på sidan här ser det väl ut som att det är ett vattenbaserat system?

https://blog.toyota.co.uk/toyota-reveal … ForumLinks

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari · 12 500 Inlägg
#54

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Testa den här video länken vid ca 3.43

https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Ingen tvekan där. Den har pump.
Som jag skrev tidigare så är pump överlägsen värme från motor. Den tar dessutom överskottsvärme batterier om nu Toyota har ett sådant system. Vet inte om de har vattenkylda batterier.

En bit ner på sidan här ser det väl ut som att det är ett vattenbaserat system?

https://blog.toyota.co.uk/toyota-reveal … ForumLinks

Skum grej:
"the hybrid battery is cooled by the air conditioning system’s refrigerant."

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
KenthIJ
23 januari · 649 Inlägg
#55

Någon som har erfarenhet av  andra generationen Prius PHEV ( 2016 och framåt) ?

Sådan här
https://www.vibilagare.se/test/bilteste … ybrid-2017
https://www.nyteknik.se/elbilar/analys- … te-6968185
https://www.bytbil.com/biltester/toyota … -in-hybrid

Kom väl en uppdatering 2019
https://teknikensvarld.se/toyota-uppdat … in-hybrid/

Någon som vet hur pass effektivt/nyttigt solcellstaket är ?

Vet att baksätet är för två pers.  och att bagaget inte är så stort men vi skulle isf i huvudsak använda den som en och två personers fraktare (några matkassar eller resväskor får man ju ändå med ) och ersätta vår nuvarande Prius PHEV 2015

Senast redigerat av KenthIJ (23 januari )

KenthIJ
24 januari · 649 Inlägg
#56

KenthIJ skrev:
Någon som har erfarenhet av  andra generationen Prius PHEV ( 2016 och framåt) ?

Sådan här
https://www.vibilagare.se/test/bilteste … ybrid-2017
https://www.nyteknik.se/elbilar/analys- … te-6968185
https://www.bytbil.com/biltester/toyota … -in-hybrid

Kom väl en uppdatering 2019
https://teknikensvarld.se/toyota-uppdat … in-hybrid/

Någon som vet hur pass effektivt/nyttigt solcellstaket är ?

Vet att baksätet är för två pers.  och att bagaget inte är så stort men vi skulle isf i huvudsak använda den som en och två personers fraktare (några matkassar eller resväskor får man ju ändå med ) och ersätta vår nuvarande Prius PHEV 2015

Hittade den här gamla tråden ang. Prius PHEV solarpak/solcellstak

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321949

Tackar återigen Evildan för info. och engagemang

Senast redigerat av KenthIJ (24 januari )

KenthIJ
12 februari · 649 Inlägg
#57

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

Outlander PHEV. Den går inte långt på el och den är törstig med bensindrift, från MY19 bättre. Men den kan snällt värma upp sig innan ni åker om den är ansluten till laddning. Gäller även de äldre även om de är mindre effektiva med att hantera inkommande kräm.

Tackar Tackar.

Skall kollas upp.

Vet du om bagageutrymmet på de nya (modellår 19) är det samma som på de gamla?

Har för mig att jag kollade en 2016 modell men då fick inte rullstolen plats riktigt .
Har för mig att det var stora hjulhus eller om det var högtalare i bagaget på den modellen

På de jag har kört sitter det en högtalare i bagage, ja. Den "nya" har fått uppdaterad elektronik och bättre batterier/generator plus lite annat men innermått är nog desamma tyvärr.

Nej rullstolen fick inte plats i Outlander PHEV. Vi behöver ju kunna vara tre pers i bilen så vi kan endast fälla två säten bak och då blev rullstolen lite för bred.

KenthIJ
12 februari · 649 Inlägg
#58

Hybrid_ skrev:
Om Kugan värmer kupé med PTC så drar detta sjuka mängder ström jämfört med en pump. Även en pump drar en del. Det har jag själv noterat när man kör sådana bilar.

Frågan hur WLTP mäts är intressant. Är det 20 grader plus som gäller eller vad?

Fick svar från ViBilägare ang. WLTP räckviddstest. Citerat nedan.

Har även skrivit och frågat Teknikens Värld för några veckor sedan men… inget svar från dem


”I beskrivningen av hur bilar testas i den nya normen normen, WLTP, så framgår att temperaturen i testlaboratoriet ska vara + 23 grader C. Även fast normen är tuffare också för laddhybrider, så innebär den att sträckan som körs bara är 23 km, under 30 minuters test med bl a en snitthastighet av 47 km/tim och en andel tomgång på 13 %. Den för oss så viktiga påverkan av vinterklimat finns inte med i normen. Den praktiska körningen utanför laboratoriet handlar om mätning av emissioner, inte räckvidd.
Vid Vi Bilägares testa av tre plugin-hybrider, Kia Optima, Mitsubishi Outlander och VW Passat, kördes bilarna på motortrafikled och motorväg, i betydligt högre hastighet än i normen och med väntat resultat. Körsträckan blev betydligt kortare, 36 km för Passat, 41 för Mitsubishi och 52 för Kia. Men temperaturen var trots vintermånad mellan 6 och 9 plusgrader. Med all fler bilar på vägarna framöver kommer räckvidden vid lägre temperatur  att testas och först då kanske värmepumpens fördelar kan komma till sin rätt.”

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari · 12 500 Inlägg
#59

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Om Kugan värmer kupé med PTC så drar detta sjuka mängder ström jämfört med en pump. Även en pump drar en del. Det har jag själv noterat när man kör sådana bilar.

Frågan hur WLTP mäts är intressant. Är det 20 grader plus som gäller eller vad?

Fick svar från ViBilägare ang. WLTP räckviddstest. Citerat nedan.

Har även skrivit och frågat Teknikens Värld för några veckor sedan men… inget svar från dem


”I beskrivningen av hur bilar testas i den nya normen normen, WLTP, så framgår att temperaturen i testlaboratoriet ska vara + 23 grader C. Även fast normen är tuffare också för laddhybrider, så innebär den att sträckan som körs bara är 23 km, under 30 minuters test med bl a en snitthastighet av 47 km/tim och en andel tomgång på 13 %. Den för oss så viktiga påverkan av vinterklimat finns inte med i normen. Den praktiska körningen utanför laboratoriet handlar om mätning av emissioner, inte räckvidd.
Vid Vi Bilägares testa av tre plugin-hybrider, Kia Optima, Mitsubishi Outlander och VW Passat, kördes bilarna på motortrafikled och motorväg, i betydligt högre hastighet än i normen och med väntat resultat. Körsträckan blev betydligt kortare, 36 km för Passat, 41 för Mitsubishi och 52 för Kia. Men temperaturen var trots vintermånad mellan 6 och 9 plusgrader. Med all fler bilar på vägarna framöver kommer räckvidden vid lägre temperatur  att testas och först då kanske värmepumpens fördelar kan komma till sin rätt.”

Man tackar för detta svar!

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
KenthIJ
12 februari · 649 Inlägg
#60

Har provkört Prius Plug In 2017 lite nu och den har ju fördelen att värma på el/ värmepump samt att den går något mer än dubbelt så långt (ca 45-50 km) som min gen 1 2015, på bara el. Dessutom går den ju att köra i 130 km/h på el medans min bara klarar ca 80 km/h på el.
Har sett att det finns 2017/18 Prius PHEV som gått ca 2-3000  mil för ca 260-270 000 hos Toyotahandlare (jag är ju inte så förtjust i att köpa privat)
Borde kunna fås mot en mellanskillnad på ca 100 000 om jag byter in min.
Inser att jag aldrig får igen de pengarna på den minskade förbrukningen men...
Jag har nördat in lite på att köra så snålt som möjligt.
Behöver dessutom, sedan ett par månader tillbaka, köra (lille) bilen (PHEVn)  ca 60 km 4 ggr i veckan (regelbundet) utan att kunna ladda på vägen , så där har ju gen 2 en fördel eftersom den går längre på en laddning.

En nackdel med den nyare Prius gen2 PHEV är ju att den har riktigt litet bagage och bara två platser bak ( 2019 års modell har 3 platser bak) men vi har bara tänkt att använda den som en och två personers (förare och en passagerare) fraktare så det är inte så stort bekymmer men... Gen 2 2017- är något lägre ( 20 mm) och har lite lägre sitt/kör ställning än vår gen 1 2015 vilket faktiskt märks av när man skall gå i och ur bilen.

Mycket att fundera på så... synpunkter och tips emottages tacksamt

Senast redigerat av KenthIJ (12 februari )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang