Panoramatak

alandante
28 januari 2020 · 9 Inlägg

Hej på er

Jag har röd Saab 9-3 vector års modell 2003. Det här kanske är konstig fråga. Jag har alltid velat ha en Saab med Panoramatak. Kan man bygga egen Panoramatak och hur går det ? är det nån som har gjort ? kommer besiktning godkänna det ? skulle vara bra om jag fick info om det eller om nån har byggt det på sin bil ?

tack och Hejhttps://www1.garaget.org/gallery/images/235/234476/234476-1005be38e0be0424b1ff7e60f11f44cc.jpg

Xebers76
28 januari 2020 · 2 265 Inlägg

Hejsan. Har varit med när en saab 9-5 OG kombi blev ombyggd till taklucka. En ny takplåt beställdes från SAAB och byttes ut enligt tillverkarens instruktioner. En krockad 9-5 med taklucka fick donera resten av alla delar som behövdes

Nu var detta endast taklucka och inte panorama. Men det är det närmsta jag sett ske i verkligheten. Detta gjordes på auktoriserad verkstad av erfarna mekaniker och plåtslagare med originaldelar. Hur man skulle få ihop något helt eget har jag ingen aning om, även om jag får erkänna att jag också funderat på detta tongue

torsen
28 januari 2020 · 7 234 Inlägg

Kolla med Webasto.
De har färdiga satser för taklucka till flera bilmodeller.
Kanske även panoramatak?

alandante
28 januari 2020 · 9 Inlägg

om du menar den här sidan https://www.webastocenter.se/ då hittade jag ingenting angående om taklucka

alandante
28 januari 2020 · 9 Inlägg

Xebers76 skrev:
Hejsan. Har varit med när en saab 9-5 OG kombi blev ombyggd till taklucka. En ny takplåt beställdes från SAAB och byttes ut enligt tillverkarens instruktioner. En krockad 9-5 med taklucka fick donera resten av alla delar som behövdes

Nu var detta endast taklucka och inte panorama. Men det är det närmsta jag sett ske i verkligheten. Detta gjordes på auktoriserad verkstad av erfarna mekaniker och plåtslagare med originaldelar. Hur man skulle få ihop något helt eget har jag ingen aning om, även om jag får erkänna att jag också funderat på detta tongue

Asså jag tänkte att kolla en skrotbil med taklucka eller panoramatak och montera in det i min bil.

amazinjoey
28 januari 2020 · 1 139 Inlägg

Bättre att du köper en ng9-5 med panorama

alandante
28 januari 2020 · 9 Inlägg

amazinjoey skrev:
Bättre att du köper en ng9-5 med panorama

tyvärr  jag gillar inte 9-5 mest gillar jag 9-3

Mew
28 januari 2020 · 2 157 Inlägg

En bil som har taklucka har fler förstärkningar i taket original, därför brukar man byta hela takplåten om man monterar taklucka.

alandante
29 januari 2020 · 9 Inlägg

Mew skrev:
En bil som har taklucka har fler förstärkningar i taket original, därför brukar man byta hela takplåten om man monterar taklucka.

oj då visste inte det men försöker hitta nåt företag som håller på med sånt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang