Köpråd

Axel98
31 januari 2020 · 43 Inlägg

Hej!
Skulle behöva lite hjälp.
Jag funderar på att köpa ny bil.
Valet står mellan:
Passat kombi eller en BMW E91
Årsmodell kring 2011
Pris kring 70.000-100.000kr
Miltal cirka 14000.
Diesel.
Tänkte fråga vad ni rekommenderar. Själv är jag nog mest inne på BMW. Hur är ägarkostnaden på BMW jämfört med passat?
Anledningen till att jag tvekar på att köpa BMW är för jag är rädd att den ska kosta mig för mycket.
Kom gärna med tips om båda modellerna!
Tack på förhand//Axel

torsen
31 januari 2020 · 7 199 Inlägg

Lite divergerande frågeställning.
"Jag funderar på att köpa ny bil".
Därefter skriver du om årsmodell 2011??????.
Och miltal cirka 14.000???????????

Mitt, och de flestas råd, om du inte är bilmekaniker med god ekonomi, är att helt glömma europeiska bilar i allmänhet och tyska i synnerhet.
Vill du ha bil att åka med, inte meka, ska du välja en japansk bil.
T ex Honda, Mazda, Toyota, Subaru, Suzuki eller Nissan.
För att få ut det mesta av dina pengar, åka någorlunda säkert och med kontrollerad ekonomi bör du köpa en 1-ägarbil direkt av ägaren.
Bilen bör inte vara mer än 6 - 8 år gammal, och inte vara körd mer än 6 - 8.000 mil.
Tecknar du helförsäkring så har du maskinskadegaranti på 2 - 4 år och 2 - 4.000 mil.
Men då får det inte vara någon "privatimport", för då vägrar (vissa) bolag helförsäkring.
Helst ska bilen ha varit körd i Norrlands inland och INTE i någon storstadsregion.
Det senare p g a rostrisken.
Du bör även kolla upp bilen och ägaren i förväg.
Med regnr och biluppgifter får du ägaren och tidigare ägare.
På car.info kan du bl a se (delar av) bilens historia = när den besiktats, utfallet, om den annonserats ut tidigare och i s f även till vilket pris.
Transportstyrelsen ger minst uppgifter, men de uppgifter de lämnar är dagsaktuella, vilket inte de andras uppgifter i en del fall är.
Var inte rädd för någon lite "uppslagsbuckla", som lätt kan anbringas på en stormarknadsparkering.
Däremot bör du observera om ALLA fälgar är kantstötta = sånt som INTE är annans yttre åverkan.
Tag med en ERFAREN kompis/släkting vid kollen och provkörningen.
Misstänker du, eller någon du har med dig, att mätarställningen inte stämmer med skicket - kolla pedalgummin, ratt och förarstolens skick/slitage.
Självklart ska säljaren kunna visa upp besiktningsprotokoll samt papper på att bilen är betald.
Leasingbil framgår att uppgifterna från alla 3 ovan nämnda uppgiftslämnarna.
Dessa uppgiftslämnare är gratis och lätt åtkomliga.
Vill du spendera pengar och inte få ut lika mycket som de tre ovan tillsammans, då köper du från Carfax.(har jag gjort en gång och aldrig mer.)
Sist, men inte minst, bilen ska kännas förtroendegivande och trivsam.
Du ska (kanske) ha den i många år.
Lycka till och berätta vad det blev för bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang