Till Alla BMW proffs

Sebastianaudi
9 februari 2020 · 23 Inlägg

Tjena. Köpte idag en BMW 520d 2012. 15000 mil. Tänkte höra om det finns några vanliga fel på dessa så jag vet vilken garanti jag ska teckna.

Hamilton
9 februari 2020 · 8 864 Inlägg

Garantierna fick du väl veta innan köpet, aldrig hört att man kan teckna några garantier i efterhand.

Fotograf på tierpidag.se
Marcus_89 Biltokig elektriker
9 februari 2020 · 3 352 Inlägg

Det beror på vad din försäkring täcker. En del försäkringsbolag har maskinskada i sin helförsäkring, men brukar oftast vara på 8år eller 15 000 mil. Beroende på vad som infaller först.

Vanliga fel på 520d (som har en N47 4-cyl diesel) är att kamkedjespännaren och glidskenorna haverar. Slutar oftast med motorbyte då det kostar lika mycket i reperationer. Kamkedjan sitter i bakkant på motorn, så växellådan måste ändå tas bort. Men är inte alla som drabbas som tur är. Är den välservad och har gått långkörningar så är risken mindre. Bmw´s 6-cyl dieselar har inte det problemet då motorn har en jämnare gång än en 4-cyl. Är det en kombi så brukar luftbälgarna till luftfjädringen bak ge med sig efter några år. Men är ganska lätt att byta.

Senast redigerat av Marcus_89 (9 februari 2020)

torsen
9 februari 2020 · 7 202 Inlägg

Eftersom bilen körts mer än 10.000 mil, i vissa fall 12.000 mil, kan du glömma maskinskadeförsäkringen.

panda666
9 februari 2020 · 4 228 Inlägg

Sebastianaudi skrev:
Tjena. Köpte idag en BMW 520d 2012. 15000 mil. Tänkte höra om det finns några vanliga fel på dessa så jag vet vilken garanti jag ska teckna.

Som före skribent skrev svårt att teckna nått i efterhand? eller aldrig hört det själv då din är en 12 som gått 15.000mil och ingen försäkringsbolag kommer ge dig några garantier eller maskinskadegaranti, tror att folksam hade kanske 10 eller 12 minns inte riktigt. Andra garantier som autoconcept eller svensk bilgaranti tecknade man hos handlaren och ja minns inte ifall man kan teckna i efterhand.


Nu till själva bilen. Det sitter en n47 i denna som tyvärr haft massvis med exemplar där kedjan pajat från ingenstans även på fullservade och välskötta exemplar där motorn behövts bytas. Det måste vara de jävligaste och mest allvarliga kanske men det är bara att lyssna på motorn på tomgång och även varva lite och höra efter rassel. Lite ovanligt men hände mig också iaf men manuella 6växlade lådan kan tappa driv i backen och andra växlar som resultat för byte av lådan då dom flesta verkstäder och bmw inte vill öppna och pilla, kanske per larsson i huddinge kan öppna o pilla. Sen hört flera fall med kondensor som pajat i förrtid som gjort att ac inte fungerar osv. vissa exemplar har haft problem med att bilen drar snett, det hade min. Vissa modeller hade lite för mket vindbrus i kupen, igen som min. automatlådorna har ja hört ska funka jättebra utan större problem. Vissa fall har egr också börjat jävlas. Allmänt väldigt vackra bilar tycker jag speciellt med lite sänkning och m paket. Mycket trevlig bil som är bekväm och tyst och man åker som en riktig kung på motorväg, snål som fan är den också me dieseln. Ville man undvika problem me kedjan är det 25d och 30d som gäller med 6orna då dom ska bara gå och finns väldigt lite rapporter om kedjehaveri. Men bli inte rädd nu utan släng ett öra på motorn då o då och kör på. Alla bilar har nånting, nån svag punkt.

Utmarks-Loke
9 februari 2020 · 5 814 Inlägg

2012 har den uppdaterade kamkedjespännaren och därmed är problemet i princip borta...

panda666
9 februari 2020 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
2012 har den uppdaterade kamkedjespännaren och därmed är problemet i princip borta...

borta är inte riktigt rätt ord här, läst runt och det har funnits flera fall med upp till 2014 där folk haft kedjerassel och kedjan plötsligt gett upp men som du sa säkert mindre problem efter 2011-2012. Hoppas nya b47 efter 2015 håller bättre men har inte hört om några fall efter 2015-2016 iaf^^

torsen
9 februari 2020 · 7 202 Inlägg

Vill du sätta dig in i andra BMW-ägares erfarenheter så kan du se fram mot en hel del att läsa, inte bara på det här forumet.
En BMW köper man ny och behåller max 3 år och 10.000 mil.
Allt annat är dumdristigt, om man inte har mycket god ekonomi eller är kompetent bilmekaniker.
Min erfarenhet efter 4 BMW.

panda666
9 februari 2020 · 4 228 Inlägg

torsen skrev:
Vill du sätta dig in i andra BMW-ägares erfarenheter så kan du se fram mot en hel del att läsa, inte bara på det här forumet.
En BMW köper man ny och behåller max 3 år och 10.000 mil.
Allt annat är dumdristigt, om man inte har mycket god ekonomi eller är kompetent bilmekaniker.
Min erfarenhet efter 4 BMW.

man måste lägga undan pengar varje månad ifall nått pajar det är sant, annars får man hålla sig till toyota corolla resten av livet. Det finns exemplar av bmw som håller bättre än andra men endå ska man ha pengar undan varje månad ifall nått pajar. Men det kansnke man bör göra med alla sorts märken.

Utmarks-Loke
9 februari 2020 · 5 814 Inlägg

torsen skrev:
Vill du sätta dig in i andra BMW-ägares erfarenheter så kan du se fram mot en hel del att läsa, inte bara på det här forumet.
En BMW köper man ny och behåller max 3 år och 10.000 mil.
Allt annat är dumdristigt, om man inte har mycket god ekonomi eller är kompetent bilmekaniker.
Min erfarenhet efter 4 BMW.

Min nuvarande 118d 2011 med N47-motorn är den mest driftsäkra bil jag någonsin haft. Köpte den för 2,5 år sedan när den redan gått 20k mil, den var då billigast i Sverige med god marginal. Sedan dess har den rullat omkring 8000 mil, utan större problem. Jag har bytt bromsbelägg samt skivor bak, det får räknas som normalt slitage. Generatorremmen gnisslade lite så jag bytte den plus spännaren men jag såg inga fel på de gamla delarna så det kanske var i onödan. En fjäder bak brast när jag körde på dålig väg, kunde ändå köra vidare och den kostade sedan 350kr och var enkel att byta. Största felet var en givare till xenonlysenas höjdreglering, den kostade också runt 350kr fast det riktiga felet visade sig vara ett skavsår på kabeln. Så jag kanske är dumdristig men denna bilen ger mig mycket god ekonomi.

Men som jag brukar säga, man skall undvika allt onödigt som kan gå sönder. Inga automatlådor, fyrhjulsdrift, luftfjädring och så vidare. Helst inte AC, xenon och annat onödigt trams heller, men det går knappt att undvika numera.

panda666
9 februari 2020 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
Vill du sätta dig in i andra BMW-ägares erfarenheter så kan du se fram mot en hel del att läsa, inte bara på det här forumet.
En BMW köper man ny och behåller max 3 år och 10.000 mil.
Allt annat är dumdristigt, om man inte har mycket god ekonomi eller är kompetent bilmekaniker.
Min erfarenhet efter 4 BMW.

Min nuvarande 118d 2011 med N47-motorn är den mest driftsäkra bil jag någonsin haft. Köpte den för 2,5 år sedan när den redan gått 20k mil, den var då billigast i Sverige med god marginal. Sedan dess har den rullat omkring 8000 mil, utan större problem. Jag har bytt bromsbelägg samt skivor bak, det får räknas som normalt slitage. Generatorremmen gnisslade lite så jag bytte den plus spännaren men jag såg inga fel på de gamla delarna så det kanske var i onödan. En fjäder bak brast när jag körde på dålig väg, kunde ändå köra vidare och den kostade sedan 350kr och var enkel att byta. Största felet var en givare till xenonlysenas höjdreglering, den kostade också runt 350kr fast det riktiga felet visade sig vara ett skavsår på kabeln. Så jag kanske är dumdristig men denna bilen ger mig mycket god ekonomi.

Men som jag brukar säga, man skall undvika allt onödigt som kan gå sönder. Inga automatlådor, fyrhjulsdrift, luftfjädring och så vidare. Helst inte AC, xenon och annat onödigt trams heller, men det går knappt att undvika numera.

fast automat och ac måste man ha, går inte att leva utan men resten håller ja me om^^ xenon är mycket finare än vanliga halogen . Känner vissa som har ägt sin bmw i flera år utan problem och sen finns det flera som har haft problem sen dag1. Beror på ganska mycket hur man har kört och servat och andra bara haft otur med måndagsex osv. Ibland kanske bara otur. Vill man ha hållbarhet är det corolla som gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang