Nya regler för laddstolpar

ultraclass
14 februari 2020 · 38 Inlägg

Gäller det även för privatbostäder? Typ villor?

Hamilton
14 februari 2020 · 8 864 Inlägg

ultraclass skrev:
Gäller det även för privatbostäder? Typ villor?

Står ju i artikeln att det gäller kontorsfastigheter eller publika parkeringsgarage...

Fotograf på tierpidag.se
ultraclass
15 februari 2020 · 38 Inlägg

Inte helt solklart.

Utmarks-Loke
15 februari 2020 · 5 813 Inlägg

De reglerna finns redan i Norge, där jag jobbar som elektriker. Alla byggen jag varit på de sista åren har fått elbilsplatser. Ibland bara stolpar med uttag, ibland laddare som brukar vara ganska dyra. Dessutom kräver de i vissa fall elcykelladdare. Det var en sak uppe i media för något år sedan där en byggvaruhandlare i det trånga Oslo fick offra av sina få parkeringsplatser för att bygga elcykelladdare, trots att ingen kommer på cykel för att handla byggmaterial roll

Det står ju i artikeln att det snart kommer krävas elbilsladdare även på befintliga parkeringsplatser. Jag undrar hur lång tid det tar innan svenska myndigheter kräver elbilsladdare hemma hos folk i deras befintliga garage? Vansinnet vet inga gränser.

xXSammy
15 februari 2020 · 6 566 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det står ju i artikeln att det snart kommer krävas elbilsladdare även på befintliga parkeringsplatser. Jag undrar hur lång tid det tar innan svenska myndigheter kräver elbilsladdare hemma hos folk i deras befintliga garage? Vansinnet vet inga gränser.

Fördelen med krav på ordentliga laddare är ju att brandrisken minskar.. Förutsatt att kontroll av kablage och installation görs rätt.

Sen att det kostar hela miljöbonusen att installera kalaset är en annan sak...

kostar att ligga på topp :p

De/Dem
Greenhorn
15 februari 2020 · 399 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
De reglerna finns redan i Norge, där jag jobbar som elektriker. Alla byggen jag varit på de sista åren har fått elbilsplatser. Ibland bara stolpar med uttag, ibland laddare som brukar vara ganska dyra. Dessutom kräver de i vissa fall elcykelladdare. Det var en sak uppe i media för något år sedan där en byggvaruhandlare i det trånga Oslo fick offra av sina få parkeringsplatser för att bygga elcykelladdare, trots att ingen kommer på cykel för att handla byggmaterial roll

Det står ju i artikeln att det snart kommer krävas elbilsladdare även på befintliga parkeringsplatser. Jag undrar hur lång tid det tar innan svenska myndigheter kräver elbilsladdare hemma hos folk i deras befintliga garage? Vansinnet vet inga gränser.

Det är självklart att svenska myndigheter snart att kräva, lagändra att elbilsladdare ska installeras i hemmens alla garage. Och att det även då ska sitta en egen elmätare, så att dem kan beskatta ski*** ur...
folk, precis som med vanligt drivmedel i våra pumpar. Skulle hellre inte förvåna mig att det även kommer
bli så på alla befintliga parkeringsplatser också.

Senast redigerat av Greenhorn (15 februari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang