Köpråd mindre 60-tals jänkare

Slim
15 februari 2020 · 340 Inlägg

Har länge varit sugen på en 60-tals jänkare, men då mitt garage bara är dryga 5m djupt blir utbudet rätt begränsat.

En tidig 70-talare kan också gå bra. Vill dock helst ha krom och det klassiska stuket på inredningen innan det mest blev mörk plast osv en bit in på 70-talet.

Så kraven är V8(såklart), 4sits och max 4,9-5m längd.

Hittills har jag kikat på Mustang och Corvette(innan kravet på 4sits kom).

Så vad ska jag mer kika på? Hur ser prisbilden ut idag? Det behöver inte vara matching numbers och utställningsskick, men inte heller rost/spackelhögar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 056 Inlägg

Slim skrev:
Har länge varit sugen på en 60-tals jänkare, men då mitt garage bara är dryga 5m djupt blir utbudet rätt begränsat.

En tidig 70-talare kan också gå bra. Vill dock helst ha krom och det klassiska stuket på inredningen innan det mest blev mörk plast osv en bit in på 70-talet.

Så kraven är V8(såklart), 4sits och max 4,9-5m längd.

Hittills har jag kikat på Mustang och Corvette(innan kravet på 4sits kom).

Så vad ska jag mer kika på? Hur ser prisbilden ut idag? Det behöver inte vara matching numbers och utställningsskick, men inte heller rost/spackelhögar.

Jamen Mustang är ju 4-sits. Du har ju även Firebird som är 4-sits. Camaron är ju även den 4-sits.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (15 februari 2020)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
15 februari 2020 · 5 839 Inlägg

Camaro 1967-69. Fast de är inte billiga.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 056 Inlägg

Plymouth Cuda är ju ganska korta och 4-sitsiga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Slim
15 februari 2020 · 340 Inlägg

Kul med lite förslag!smile

Har väl i bästa fall 250k till denna bil, så vissa går nog bort av den anledningen...

Får man nåt vettigt för de pengarna? En Camaro 67-69 är ju kört såklart:)

torsen
15 februari 2020 · 7 238 Inlägg

Vettemannen skrev:
Plymouth Cuda är ju ganska korta och 4-sitsiga.

/Benny

Baracudan svensksåldes aldrig med V8 av ANA(men det finns ju importer).
Den var 2 + 2-sitsig.
Btw så rallykörde Pat Moss Karlsson en grupp II-trimmad Baracuda av 1965 års model med 4-växlad Getrage-låda och styrväxel med 3½varv utan servo. Har själv provkört den bilen. Vann många rallyn och har för mig att hon vann damklassen.

En spännande bil är annars Chevrolet Corvair (ansafe at any speed).
Har jag varit spekulant på en Monza, men den läckte alltför mycket olja, tyvärr.
Blir du spekulant på en sådan välj en med dubbelledad bakvagn.
Ruskiga och väldigt överstyrda i lite fart på kurviga grusvägar minns jag.

Annars tillverkade USA de allra trevligaste compakterna mellan 1960 och en bit in på 70-talet, tycker jag.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 056 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:
Plymouth Cuda är ju ganska korta och 4-sitsiga.

/Benny

Baracudan svensksåldes aldrig med V8 av ANA(men det finns ju importer).
Den var 2 + 2-sitsig.
Btw så rallykörde Pat Moss Karlsson en grupp II-trimmad Baracuda av 1965 års model med 4-växlad Getrage-låda och styrväxel med 3½varv utan servo. Har själv provkört den bilen. Vann många rallyn och har för mig att hon vann damklassen.

En spännande bil är annars Chevrolet Corvair (ansafe at any speed).
Har jag varit spekulant på en Monza, men den läckte alltför mycket olja, tyvärr.
Blir du spekulant på en sådan välj en med dubbelledad bakvagn.
Ruskiga och väldigt överstyrda i lite fart på kurviga grusvägar minns jag.

Annars tillverkade USA de allra trevligaste compakterna mellan 1960 och en bit in på 70-talet, tycker jag.

Nu menade jag inte Baracuda utan Cuda från slutet av 60-talet till en bit in på 70-talet eller om dom kom först 70. Dom hade nog 318 och 340. Kan inte svara på om den gick att få med 426 Hemi.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (15 februari 2020)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Xebers76
15 februari 2020 · 2 268 Inlägg

Hur är det med Valiant? Jag kan inte mycket om dem, men dem uppfyller kraven tror jag? tongue

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020 · 14 056 Inlägg

Xebers76 skrev:
Hur är det med Valiant? Jag kan inte mycket om dem, men dem uppfyller kraven tror jag? tongue

Tyvärr finns det inte så många skapliga Vallar kvar. Jag har en jobbarkompis som ska sälja en Valiant -68 som jag tror är rätt skaplig. Den har V8:a och automat. Jag tror att det är en 318 som sitter i den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang