Vettemannen
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 februari 2020
· 14 056 Inlägg
torsen skrev:
Vettemannen skrev:
Plymouth Cuda är ju ganska korta och 4-sitsiga.
/Benny
Baracudan svensksåldes aldrig med V8 av ANA(men det finns ju importer).
Den var 2 + 2-sitsig.
Btw så rallykörde Pat Moss Karlsson en grupp II-trimmad Baracuda av 1965 års model med 4-växlad Getrage-låda och styrväxel med 3½varv utan servo. Har själv provkört den bilen. Vann många rallyn och har för mig att hon vann damklassen.
En spännande bil är annars Chevrolet Corvair (ansafe at any speed).
Har jag varit spekulant på en Monza, men den läckte alltför mycket olja, tyvärr.
Blir du spekulant på en sådan välj en med dubbelledad bakvagn.
Ruskiga och väldigt överstyrda i lite fart på kurviga grusvägar minns jag.
Annars tillverkade USA de allra trevligaste compakterna mellan 1960 och en bit in på 70-talet, tycker jag.
Nu menade jag inte Baracuda utan Cuda från slutet av 60-talet till en bit in på 70-talet eller om dom kom först 70. Dom hade nog 318 och 340. Kan inte svara på om den gick att få med 426 Hemi.
/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (15 februari 2020)
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!