3219
Sök

Tips på bra (20-30 m) förlängningskabel med jordfelsbrytare ?

KenthIJ
31 mars 2020
#1
Tips på bra (ca 20-30 m) förlängningskabel/vinda med jordfelsbrytare, för utomhusbruk och var dessa kan inköpas , emottages tacksamt
Senast redigerat av KenthIJ (31 mars 2020)

3 124 Inlägg
31 mars 2020
#2
KenthIJ skrev:
Tips på bra (ca 20-30 m) förlängningskabel/vinda med jordfelsbrytare, för utomhusbruk och var dessa kan inköpas , emottages tacksamt

Ska du ladda elbilen? Enklast är att ha jordfelsbrytare i uttaget (om inte anläggningen redan har jfb) och vanlig sladdvinda. Tänk på att ska du ha större beslastning på 30m kabel så behöver du gå upp lite i kabeldimension så det inte blir för varmt. Oftast är kablar märkta med Max effektuttag.
Tänk även på att rulla ut hela kabeln när du ska använda den, 30m kabel blir en rejäl spole och det smälter på rullen/vindan om man har otur.


Forummoderator
18 284 Inlägg
31 mars 2020
#3
En sladdvinda har en värmesäkring.

Men man ska ladda en elbil med en korrekt installerad elbilsladdare. Då trycker den i 7-11 kW i bilen med bibehållen säkerhet. Den är inte dyr heller. Ca 20K installerat och klart. Köper man en ren elbil senare så måste man ha en sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 222 Inlägg
31 mars 2020
#4
Jag har nog aldrig sett någon sladdvinda med jordfelsbrytare inbyggd

KenthIJ
31 mars 2020
#5
Tackar viccoA , Hybrid_ och Utmarks-Loke för tips, synpunkter och engagemang

Jo det ser ut som att jag kommer att vistas på ett ställe där det finns ett 10 A uttag, några ggr i veckan, ett tag framöver och då tänkte jag möjligen kunna använda det uttaget för att dels ladda bilen och dels köra motorvärmare.
Om jag kan stå på närmaste plats från uttaget så räcker det med 10m kabel men det är ju inte säkert att den är ledig så 20-30 m hade varit bra.

Jag kommer att kunna ha uppsikt över både bil och kabel den tid (ca 1.5 tim) det tar att ladda fullt och det är inte där jag kommer att ladda för det mesta men det hade varit bra att kunna kompletteringsladda/värma där.

Är väl inte helt optimalt och kanske inte ens att rekomendera men…


Vår bil är ju en Prius 2015 Plug In med batterikapacitet på endast 4.4 kWh och kan inte snabbladdas utan endast i max 3.3kWh

Står i manualen att -

”Anslut till ett uttag för AC 220 V–240 V med jordfelsbrytare
(RCCB) och kretsbrytare. Användning av en individuell 10 A
krets rekommenderas starkt för att se till att laddningskabeln
fungerar på rätt sätt.
Laddas då fullt på ca 1.5 tim.

Kan laddas från ett eluttag med lägre amperetal (t.ex. 6A eller 8A)
men då tar det lite längre tid. Med 6A tar det ca 2 timmar och 20 minuter att ladda fullt och
med 8A tar det ca 1 timme och 45 minuter (att jämföra med 1,5 timme med 16A).”

6 222 Inlägg
31 mars 2020
#6
Se till att du köper en förlängningskabel med ledare på minst 1,5mm2 om du skall köra kontinuerligt 10A, helst skall den ha 2,5mm.

KenthIJ
31 mars 2020
#7
Utmarks-Loke skrev:
Se till att du köper en förlängningskabel med ledare på minst 1,5mm2 om du skall köra kontinuerligt 10A, helst skall den ha 2,5mm.

Tackar. Värdefull info. Skall hålla koll på det

7 658 Inlägg
1 april 2020
#8
Kapar tråden.
Om man har en 25 m lång 3-fas 25 Ampére-kabel och "bestyckar" den 3-fas 16 Ampére-handske i ena änden, men underlåter att ansluta 2 faser, samt monterar "schucko-hona" i andra änden på kabeln, och ansluter kabeln till ett 3-fas 16 Ampére-uttag, är den olämplig att ladda elbil med?
Funderingar inför sommaren med elbil och Lapplandstuga med 16 Ampére-uttag men med drygt 25 m mellan bil och stuga.
Har motsvarande "specialkabel" i villan för att driva el kedjesåg, vedklyv, kompostkvarn och gräsklippare.
Tvingad härtill emedan 10 Ampére-säkringen inte "räcker" för ovanstående apparater utan löser ut.
Lös jordfelsbrytare som "tål" 10 Ampére i serie.
Vad händer med jordfelsbrytaren för 10 Ampére om den utsätts för 16 Ampére?
Lite ostrukturerad hypotetisk fråga, men förstår ni andemeningen?

6 222 Inlägg
1 april 2020
#9
Kabeln fungerar nog bra att ladda elbilen med men jordfelbrytaren kommer inte tycka om det. Kör utan eller skaffa en kraftigare. Om det nu inte är jordfelbrytare i stugan redan?

7 658 Inlägg
2 april 2020
#10
Utmarks-Loke skrev:
Kabeln fungerar nog bra att ladda elbilen med men jordfelbrytaren kommer inte tycka om det. Kör utan eller skaffa en kraftigare. Om det nu inte är jordfelbrytare i stugan redan?

Inte jordfelsbrytare i (den gamla) stugan.
Finns Jordfelsbrytare för 1-fas 16 Ampére?

6 222 Inlägg
2 april 2020
#11
Är det någon sorts lös jordfelsbrytare som inte sitter i säkringsskåpet du vill ha alltså? Såna vet jag inget om men vanliga jordfelsbrytare som sitter på DIN-skena inne i säkringsskåpet finns ju i alla möjliga varianter.
Senast redigerat av Utmarks-Loke (2 april 2020)

KenthIJ
2 april 2020
#12
Skarvar tillbaka från kapningen...

En sådan här och en lös jordfelsbrytare,   kanske

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-144557aac6c223ce5ed605f690bef4f3.jpg
Senast redigerat av KenthIJ (2 april 2020)

Forummoderator
18 284 Inlägg
2 april 2020
#13
KenthIJ skrev:
Skarvar tillbaka från kapningen...

En sådan här och en lös jordfelsbrytare,   kanske

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-144557aac6c223ce5ed605f690bef4f3.jpg

Där du! Se till att lägga ut hela kabeln bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KenthIJ
2 april 2020
#14
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Skarvar tillbaka från kapningen...

En sådan här och en lös jordfelsbrytare,   kanske

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-144557aac6c223ce5ed605f690bef4f3.jpg

Där du! Se till att lägga ut hela kabeln bara.

Skall tänka på det.

Skulle det funka med en sådan här jordfelsbrytare ?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely … lsrc=aw.ds

Forummoderator
18 284 Inlägg
2 april 2020
#15
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Skarvar tillbaka från kapningen...

En sådan här och en lös jordfelsbrytare,   kanske

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-144557aac6c223ce5ed605f690bef4f3.jpg

Där du! Se till att lägga ut hela kabeln bara.

Skall tänka på det.

Skulle det funka med en sådan här jordfelsbrytare ?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely … lsrc=aw.ds

Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KenthIJ
2 april 2020
#16
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:

Där du! Se till att lägga ut hela kabeln bara.

Skall tänka på det.

Skulle det funka med en sådan här jordfelsbrytare ?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely … lsrc=aw.ds

Ja.

Gott! Tackar!

Min "schuko" laddkabel ser ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-72336bf57c359f80bb30ec5e41e54356.jpg


Sök