Stöld ur bärgad bil - se upp med B & B bärgning resp Sveaplans Bil Plåt & Lack

d-b
25 april 2020 · 541 Inlägg

Efter att ett träd blåst ner på min parkerade bil bärgades den av B & B Bilbärgning till Sveaplans Bil Plåt & Lack.

Bilen löstes in men när jag senare åkte till Sveaplans där den stod uppställd och tömde den på saker saknades mina nya, helt oanvända startkablar. Andra, förmodligen dyrare, prylar låg kvar men startkablarna var borta.

Jag klagade på detta, per telefon till telefonist eller liknande, till båda företagen men blev ganska bryskt avvisad - de hade minsann all utrustning de behöver i sina bärgningsbilar/sin verkstad - vilket jag inte alls betvivlar. Däremot behöver ju deras anställda - bara för att de arbetar med bärgning/plåtskador - ha en komplett uppsättning utrustning i sina privata bilar (eller "frugans bil").

Eftersom telefonsamtalen var ganska resultatlösa e-postade jag resp VD, Roger Wisén samt Andreas Kennler, om saken men fick överhuvudtaget ingen respons på detta.

Självklart inser jag att det är svårt/omöjligt att svara på vad som hänt men de borde i alla fall kunna säga något i stil med att de beklagar saken och ska påpeka för sina anställda att stölder är oacceptabelt. Man lämnar ju trots allt ifrån sig nycklarna till ett fordon som ofta innehåller diverse mer eller mindre privata och/eller värdefulla prylar. Chansen/risken finns ju också att mitt klagomål är tionde klagomålet av den här naturen och att de därför borde starta en internutredning.

Inget av detta har alltså skett, vilket jag tycker är oseriöst. Behöver ni den här sortens tjänster framöver föreslår jag att ni försöker anlita någon annan än B & B eller Sveaplan.

Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2020 · 26 149 Inlägg

Säker på att startkablarna inte bara ligger i..garaget eller nånstans?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
KolGruvan
25 april 2020 · 1 450 Inlägg

Det där är vanligt . Ja vet flera som jobbar på skadeverkstäder, så fort det kommer in en inlöst bil så är alla där och nallar delar innan den går till skroten

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
d-b
26 april 2020 · 541 Inlägg

Mack skrev:
Säker på att startkablarna inte bara ligger i..garaget eller nånstans?

Ja, eftersom jag inte har något garage. Allt som hör till bilen ligger alltid i bilen.

d-b
26 april 2020 · 541 Inlägg

KolGruvan skrev:
Det där är vanligt . Ja vet flera som jobbar på skadeverkstäder, så fort det kommer in en inlöst bil så är alla där och nallar delar innan den går till skroten

Det är väl ungefär som att städpersonal har en påse för pantburkar. Och det vore väl ok om de gjorde det EFTER att ägaren varit där och tömt. Men man behöver ju en annan bil för att få med sig allt! Jag hade liksom spade, vinsch, bogserlina, snäködjor, varma kläder, extra fälgkors osv - utöver alla småsaker, mobilladdare, sladdar, multifunktionsverktyg, picnic-tillbehör som alltid åker med pga "bra att ha". Detta är det ju omöjligt att få med när man står vid en kvaddad bil.

torsen
26 april 2020 · 7 238 Inlägg

Kan komplettera med en varning för Mekonomen i Eskilstuna.
Efter ett maskinskadeärende bärgades bilen, mot min vilja, till Mekonomenverkstaden i Eskilstuna.
Blev stående där eftersom det var ett, för Mekonomen komplicerat, ärende.
När jag äntligen fick ut bilen var den rensad på CD-skivor, solglasögon, verktyg, domkraft, och allt annat "löst".
Eftersom jag var mycket missnöjd med åtgärden, och inte fick någon rättelse ens med Mekonomen centralt, i Kungens Kurva, så gjorde jag en ARN-anmälan.
Denna avslogs på alla punkter.
Beträffande det stulna ur bilen så ansåg även försäkringsbolaget att jag själv borde "tömt" bilen.
Lätt att säga när bärgaren var så snabb, och jag aldrig tidigare behövt länsa någon av mina bilar innan inlämnandet för service.
Så varning för Mekonomenverkstäder.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 april 2020 · 4 917 Inlägg

Ett  råd från någon myndighet för några år sedan verkar vara glömt..
Det stod följande med tanke på alla bilinbrott som skett under flera årtionden "töm bilen själv, innan tjuven gör det"..
Att tjyven tar solglasögon t ex, är ju inte så  konstigt egentligen, för dom är ju  ljusskygga..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2020 · 17 478 Inlägg

Mmm.

Fick min 300C inlöst för några år sedan. När jag var på Hedin för att skruva av de nyinköpta SRT8-fälgarna tömdes givetvis bilen dessutom då den bara skulle till verkstad och inte bli inlöst.

Mobilladdare, skivor och en 12v kompressor var... Borta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Myhran
26 april 2020 · 452 Inlägg

Du verkar ha himla otur i ditt liv d-b är det inte jurister som behövs är det flera träd som faller på bilar, för inte har du hållit på med detta sen 3mars förra året?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang