Är husvagnen stulen eller något annat skumt?

Kakan99
13 maj 2020 · 2 Inlägg

Hittade en husvagn på blocket som min man åkte och köpte. Jag är dock oroligt för jag tyckte hela upplägget verkar mysko. Min man köpte köptes av "Pelle". Pelle hade tänkt att ha vagnen men insåg att det skulle bli för dyrt att skaffa dragkrok till bilen, så "Pelle" ville sälja den  vidare direkt. Pelle köpte själv vagnen av "Tommy" för en vecka sedan.

Då det bara gått en vecka hade Pelle inget registeringsbevis, för det hade skickats till transportstyrelsen. min man betalar ändå vagnen och får ett handskrivet kvitto samt vagnen.

Pelle hade tydligen skyddad identitet, så vagnen hämtades på allmänt område, vilket gör mig mer nervös.

När jag går in och tittar på transportstyrelsen står bilen fortfarande på tommy. Jag hittade tommys nr på nätet och ringde för att kolla så vagnen inte stulits från honom och säkerställa att papper är inskickade gällafe överlåtande från tommy till pelle. Hans fru svarar men vägrar låta mig prata med tommy och slänger på luren. 

Vad händer om vi inte blir registrerade på vagnen? Brukar det ta över en vecka att få vagnen omregistrad. Är jag bara nojig? smile

uhlin
13 maj 2020 · 2 834 Inlägg

Kakan99 skrev:
Hittade en husvagn blocket som min man åkte och köpte. Jag är dock oroligt för jag tyckte hela upplägget verkar mysko. Min man köpte köptes av "Pelle". Pelle hade tänkt att ha vagnen men insåg att det skulle bli för dyrt att skaffa dragkrok till bilen, så "Pelle" ville sälja den  vidare direkt. Pelle köpte själv vagnen av "Tommy" för en vecka sedan.

Då det bara gått en vecka hade Pelle inget registeringsbevis, för det hade skickats till transportstyrelsen. min man betalar ändå vagnen och får ett handskrivet kvitto samt vagnen.

Pelle hade tydligen skyddad identitet, så vagnen hämtades på allmänt område, vilket gör mig mer nervös.

När jag går in och tittar på transportstyrelsen står bilen fortfarande på tommy. Jag hittade tommys nr på nätet och ringde för att kolla så vagnen inte stulits från honom och säkerställa att papper är inskickade gällafe överlåtande från tommy till pelle. Hans fru svarar men vägrar låta mig prata med tommy och slänger på luren. 

Vad händer om vi inte blir registrerade på vagnen? Brukar det ta över en vecka att få vagnen omregistrad. Är jag bara nojig? smile

Du menar vagnen kan jag tro?

Är det en nyare vagn? Ägarbytet brukar synas iallafall från dag två från inskickade papper (ibland dag 3)

Ring transportstyrelsen och fråga om de fått in nåt ägarbyte.

Sen att köpa en vagn utan papper gör man ju inte om man nu inte känner säljaren väl.

granadadr
13 maj 2020 · 7 294 Inlägg

håller med, man köper inte gärna fordon utan att bli skriven på den direkt,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
panda666
13 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Förlåt men är det bara ja som blir fett förvirrad av denna text? Sen så finns det inte flera vagnar eller? behövde ni köpa just denna av denna flummiga säljaren?? Man ska alltid använda *appen* som fixar ägarbyte direkt alltså direkt eller alltid åka med tsammans med säljaren och kasta in ägarbytes papprena i brevlådan tsammans så att inget mysko kan hända. Har inte säljaren ägarbytes handlignarna så är det bara o skita i köpet direkt och vända om. Alltid fråga om hen har alla handlingarna på handen innan träff. Hur gör folk affärer fattar inte ja^^^^^^

Brådhis * Voff voff *
13 maj 2020 · 10 287 Inlägg

Låter som en riktigt skum affär. Tyvärr! Rent krasst har ni ju köpt den, handskrivet kvitto gäller för äganderätten. Så där är det ju på sätt och vis lugnt.

Det som är mindre lugnt är ju frågan huruvida personen ni köpte den av verkligen ägde den och därmed hade rätten att sälja den till er. Där är det ju lite knepigare eftersom han ju bevisligen inte hade några handlingar och dessutom genom sin skyddade identitet kan vara svårt att få tag på.

Men det som gör det än mer förvirrat är ju att du skriver att du försökt ringa personen som äger fordonet i registret och att han inte vill prata med er...?

Som sagt, en riktig soppa... Hoppas vagnen inte var alltför dyr, om det nu skulle visa sig att det är någon form av (mycket märklig) bluff.

Senast redigerat av Brådhis (13 maj 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kakan99
13 maj 2020 · 2 Inlägg

Ja, jag skrev fel menade vagnen. Det är en gammal vagn (1982) så var inga jättesummor men hade hellre lagt pengarna på något annat om vi blev lurade. Jag hade inte gått med på att köpa en vagn utan att se registeringsbevis men min man är den godtrogna typen... och nu är han sur över att jag tycker att det var korkat av honom att köpa vagnen. Oh well i värsta fall får vi väl se det som en synnerligen dyrköpt läxa.

uhlin
13 maj 2020 · 2 834 Inlägg

Kakan99 skrev:
Ja, jag skrev fel menade vagnen. Det är en gammal vagn (1982) så var inga jättesummor men hade hellre lagt pengarna på något annat om vi blev lurade. Jag hade inte gått med på att köpa en vagn utan att se registeringsbevis men min man är den godtrogna typen... och nu är han sur över att jag tycker att det var korkat av honom att köpa vagnen. Oh well i värsta fall får vi väl se det som en synnerligen dyrköpt läxa.

Håller helt med, korkat att köpa ett fordon utan att kunna skriva papper/använda appen.

granadadr
14 maj 2020 · 7 294 Inlägg

skriv gärna hur det går wink man blir ju nyfiken,, och hoppas det löser sig,, 

jag råkade ut för en otrevlig sak för ett par årsen, sålde en bil och efter 3 dagar fick jag ett telefonsamtal från en ok mack 30 mil bort, att jag hade tjyvtankat, förklarade och sa dem får polisanmäla, vart lite skakis sen å tänkte, tänk om dem skrivit fel namn å dyl på regbeviset,, ? då är jag i klistret, dock stämde det smile å sen dess kräver jag körkort av dem jag säljer till smile

Meaganeowner
14 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Min bil blev transportfordon vid ett rån...

Polisen undrade vad jag gjort senaste dagarna...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Min bil blev transportfordon vid ett rån...

Polisen undrade vad jag gjort senaste dagarna...

Hade du varit modig så kunde du sagt att du lånade ut den till dig själv..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang