Universal ljuddämpare

humidburrito
26 maj 2020 · 8 Inlägg

Tjena,

Bilen är en Golf 4 -00 med 1,6 motor.

Ljuddämparen har rostat av i svetsen till röret. Försök att svetsa tillbaka det har inte hjälpt, dåligt med material i ljuddämparens sida.

Ny halvsats på biltema kostar strax över en tusenlapp. Inte så dyrt, men ett billigare alternativ är en universal ljuddämpare för 329 (plus nån skarvbit, klämma och pasta)

Den är dock mindre i storleken än den befintliga, dock med samma rördimension, 45mm.

Kort och gott, hur stor skillnad gör det tror ni? Vill bara få bort mullret som blir med ett helt öppet rör, men om det är stora ljudskillnader på att köpa en halvsats får jag väl göra det.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Man öder inte pengar på en gammal kärra..
JAG hade nöjt mig med universalen..
Den lilla skillnaden i oljud gör varken från eller till..

Senast redigerat av axxet (26 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
26 maj 2020 · 5 814 Inlägg

Min erfarenhet är att det aldrig blir bra med lösa grejer om inte storlek och passform är 100%. Risken är att det kommer småläcka i skarven och sedan får du problem med avgasvärdena på besiktningen nästa gång. Halvsatsen är värd sitt pris. Sedan är det tyvärr så att livslängden på en såna där biltemasats inte är jättelång, de rostar friskt och håller nog inte mer än kanske 5 år. Men du kanske inte tänkt ha bilen så länge ändå?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang