Hej vilka ”3or” kan man få på bessiktningen?

Eleeb90
18 juni 2020 · 345 Inlägg

Hej! Som vi alla vet kan man få sjukt mycket olika 2or på besiktning alltifrån bromsar till belysning.
Vilka 3 or kan man då få på besiktningen? Alltså att man inte får köra vidare?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Om bromsarna inte tar/alls så borde det bli en 3a..
En sönderrostad bärande del kanske.
Motorfäste som är kaputt så motorn bara dinglar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
18 juni 2020 · 5 087 Inlägg

Köpte en almera med flagga i rutan pga av en brusten fjäder.
Den riskerade nämligen att ta i hjulet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
18 juni 2020 · 5 836 Inlägg

Jag var inne och besiktade släpkärran nu, och det gick bra, men för den mini cooper som var i bilprovningens andra port var det värre. Körförbud på grund av brusten fjäder. Fjäderhalvorna låg på trekvart mot varandra men det syntes inte mycket på bilens höjd när den stod på hjulen. Ägaren försökte ringa efter en verkstad som kunde fixa det åt honom, men lycka till att få det ordnat efter kl. 15 kvällen före midsommar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juni 2020 · 13 742 Inlägg

fjädrar som riskerar att komma ur läget=3a (det inkluderar kapade fjädrar och brustna fjädrar som riskerar att hoppa ur sitt läge)

bromsrör som går sönder i hallen=3:A

rätt säker att all hjulupphägnings relaterat kan riskera en 3:A tex vid för rostigt och att grejerna inte sitter fast.

allt som helt enkelt är för farligt att åka 1meter till med.     ganska logiska grejer när man tänker efter.

bromsrör är ju verkligen något som går åt på bilprovningen pga folk kärring kör och sen pressar dom ner pedalen ordenkligt och  pga rost så går ett rör sönder.

fjädrar tycker jag ibland att dom är lite väl känsliga med..  oftast har det ju fungerat ett halvt år utan minsta problem det är ju sällan fjädern råkar gå av inne på bilprovningen som bromsrören.

men har både kört av länkarmar och bromsrör samma dag och dagen efter bes smile       hade nog gett båda felen en 3:A   även om jag körde hem bilarna båda gångerna så kanske man inte "borde" göra det..   smile  lite fränt med brusten länkarm fram på min fiat uno..  när man gasade på  försökte hjulet köra ifrån bilen..   så då drog den åt helvete åt ett håll.. när jag släppte gasen och motorbromsade så styrde den åt andra hållet smile  det var riktigt fränt men antagligen lite farligt

Senast redigerat av Growe (18 juni 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
20 juni 2020 · 7 238 Inlägg

Brustna skruvfjädrar är nog det som renderar de flesta "spanska flaggor".
På en del bilar riskerar brustna fjädrar att  lägga sig omlott, vilket är en säkerhetsrisk, eftersom styr- och riktningsstabiliteten försämras då bilen lutar.
Andra bilars brustna skruvfjädrar riskerar att skära upp däcken från baksidan.
Men allvarligast är brustna skruvfjädrar på bilar där fjädrarna riskerar att "hoppa ut". Tidigare var Mecedes Compakter och 123:or svårt drabbade av detta. Hos ASB infördes en regel att besiktningen av dessa bilar obliatoriskt påbörjades med okulärkontroll av främre skruvfjädrar. Befanns bilen ha brusten fjäder rullades bilen försiktigt ut genom infartsporten och parkerades, försedd med spansk flagga, för vidare transport med bärgare. Flera tillbud och olyckor har rapporterats - till och med med dödlig utgång.

husseman
20 juni 2020 · 1 590 Inlägg

avtrampade bromsrör är definitivt vanligast, fjäderben som e´av o fjädrar som kan gå i hjulet e´vanligt oxå. Har haft några med kraftigt bränsleläckage oxå som renderat i spanskflagg. Dessa får man åka o hämta, då vissa inte vågar köra till verkstan själva o bilprovningen sagt att de måste ta bärgare...fast bilprovningen skiter fullständigt i om du tar bilen o kör till verkstad. De bara flinar när ja åker upp o kör ner bilar med spanskflagg till verkstan. Fast kärror o husvagnar vågar folk köra ner själva-trots spanskflagg. För övrigt tycker jag att alla obromsade EU kärror borde få spanskflagg, då de e´veka som colaburkar o inte borde få framföras på nån form av väg.

mvh/husse

Vita_Vargen
20 juni 2020 · 1 281 Inlägg

torsen skrev:
Brustna skruvfjädrar är nog det som renderar de flesta "spanska flaggor".
På en del bilar riskerar brustna fjädrar att  lägga sig omlott, vilket är en säkerhetsrisk, eftersom styr- och riktningsstabiliteten försämras då bilen lutar.
Andra bilars brustna skruvfjädrar riskerar att skära upp däcken från baksidan.
Men allvarligast är brustna skruvfjädrar på bilar där fjädrarna riskerar att "hoppa ut". Tidigare var Mecedes Compakter och 123:or svårt drabbade av detta. Hos ASB infördes en regel att besiktningen av dessa bilar obliatoriskt påbörjades med okulärkontroll av främre skruvfjädrar. Befanns bilen ha brusten fjäder rullades bilen försiktigt ut genom infartsporten och parkerades, försedd med spansk flagga, för vidare transport med bärgare. Flera tillbud och olyckor har rapporterats - till och med med dödlig utgång.

Min 123a fick en "bra o veta" bara på brusten fjäder vid förra besikntningen roll

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2020 · 13 742 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

torsen skrev:
Brustna skruvfjädrar är nog det som renderar de flesta "spanska flaggor".
På en del bilar riskerar brustna fjädrar att  lägga sig omlott, vilket är en säkerhetsrisk, eftersom styr- och riktningsstabiliteten försämras då bilen lutar.
Andra bilars brustna skruvfjädrar riskerar att skära upp däcken från baksidan.
Men allvarligast är brustna skruvfjädrar på bilar där fjädrarna riskerar att "hoppa ut". Tidigare var Mecedes Compakter och 123:or svårt drabbade av detta. Hos ASB infördes en regel att besiktningen av dessa bilar obliatoriskt påbörjades med okulärkontroll av främre skruvfjädrar. Befanns bilen ha brusten fjäder rullades bilen försiktigt ut genom infartsporten och parkerades, försedd med spansk flagga, för vidare transport med bärgare. Flera tillbud och olyckor har rapporterats - till och med med dödlig utgång.

Min 123a fick en "bra o veta" bara på brusten fjäder vid förra besikntningen roll

helt normalt..  fjädern riskerade inte att komma ur läge=bra att veta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
20 juni 2020 · 2 214 Inlägg

Mnjae... Man får ofta 2or även med anmärkelsen "risk att komma ur läge". Hur dom resonerar med det och exakt vart gränsen går mellan 2a och 3a på samma fel med samma notering har jag ingen aning om... Beror väl på humöret på bes. mannen säkert....

husseman
20 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hehe... eller vem som besiktar bilen. En verkstad har det bättre i bilprovningen än Kalle 21.. så kommer det alltid vara.

mvh/husse

torsen
21 juni 2020 · 7 238 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

torsen skrev:
Brustna skruvfjädrar är nog det som renderar de flesta "spanska flaggor".
På en del bilar riskerar brustna fjädrar att  lägga sig omlott, vilket är en säkerhetsrisk, eftersom styr- och riktningsstabiliteten försämras då bilen lutar.
Andra bilars brustna skruvfjädrar riskerar att skära upp däcken från baksidan.
Men allvarligast är brustna skruvfjädrar på bilar där fjädrarna riskerar att "hoppa ut". Tidigare var Mecedes Compakter och 123:or svårt drabbade av detta. Hos ASB infördes en regel att besiktningen av dessa bilar obliatoriskt påbörjades med okulärkontroll av främre skruvfjädrar. Befanns bilen ha brusten fjäder rullades bilen försiktigt ut genom infartsporten och parkerades, försedd med spansk flagga, för vidare transport med bärgare. Flera tillbud och olyckor har rapporterats - till och med med dödlig utgång.

Min 123a fick en "bra o veta" bara på brusten fjäder vid förra besikntningen roll

Om den är besiktad hos ASB SKA den få spanska flaggan om en framfjäder är brusten!
Annars är besiktningsteknikern inte utbildad eller mogen sin uppgift!
Att en brusten framfjäder slinker igenom hos Suspect, förlåt Carspect, förvånar mig inte!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2020 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:

Vita_Vargen skrev:

torsen skrev:
Brustna skruvfjädrar är nog det som renderar de flesta "spanska flaggor".
På en del bilar riskerar brustna fjädrar att  lägga sig omlott, vilket är en säkerhetsrisk, eftersom styr- och riktningsstabiliteten försämras då bilen lutar.
Andra bilars brustna skruvfjädrar riskerar att skära upp däcken från baksidan.
Men allvarligast är brustna skruvfjädrar på bilar där fjädrarna riskerar att "hoppa ut". Tidigare var Mecedes Compakter och 123:or svårt drabbade av detta. Hos ASB infördes en regel att besiktningen av dessa bilar obliatoriskt påbörjades med okulärkontroll av främre skruvfjädrar. Befanns bilen ha brusten fjäder rullades bilen försiktigt ut genom infartsporten och parkerades, försedd med spansk flagga, för vidare transport med bärgare. Flera tillbud och olyckor har rapporterats - till och med med dödlig utgång.

Min 123a fick en "bra o veta" bara på brusten fjäder vid förra besikntningen roll

Om den är besiktad hos ASB SKA den få spanska flaggan om en framfjäder är brusten!
Annars är besiktningsteknikern inte utbildad eller mogen sin uppgift!
Att en brusten framfjäder slinker igenom hos Suspect, förlåt Carspect, förvånar mig inte!

du har fel......    det beror på mer än en faktor.. 

fått både bra att veta och 2or på fjädrar på svensk bilprovning.  så det är inget fel..

ibland försämras inte funktionen och ger då en bra att veta..    har fått bra att veta ena året och inget året efter.. utan åtgärd..

fått 2a på andra bilar allt varit på svensk bilprovning.   det handlar om hur allt ser ut.   bra att veta är ju bara för att vara snäll och upplysa om att fjädern är av men att det spelar nada roll

medans en 2a ska åtgärdas pga det är en uppenbar brist.

3a är ju när det rent av är för farligt att låta bilen rulla vidare..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
22 juni 2020 · 7 238 Inlägg

Framfjädern kan hoppa loss och orsaka mycket stor skada då framvagnen lyfts med grop- eller 4-pelardomkraften.
Finns en skriftlig säkerhetsrutin hos ASB efter inträffade tillbud och arbetsskador beroende på just brustna framfjädrar hos vissa Mercedes(där inte stötdämparen finns i skruvfjädern).
Samma sak, att fjädern "skjuter iväg" kan inträffa på "guppig" väg.
Finns även fall där fjädrar, på vissa Mercedes, lämnat bilen med stor kraft då trottoarkant körts över.
Uppgift finns att fjäder stutsat hundratals meter iväg.

simonfalun Mångfifflare
27 juni 2020 · 299 Inlägg

På min Discovery fick jag en 3a på "Karossfäste, risk att lossna, båda sidor", trots att bara ena sidan var dålig. Besiktningsmännen var väldigt förbryllade när de letade på andra sidan för att hitta det jag lagat och varken kunde hitta rost eller någon lagning. Det var en hel del jobb iallafall tongue

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2020 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
Framfjädern kan hoppa loss och orsaka mycket stor skada då framvagnen lyfts med grop- eller 4-pelardomkraften.
Finns en skriftlig säkerhetsrutin hos ASB efter inträffade tillbud och arbetsskador beroende på just brustna framfjädrar hos vissa Mercedes(där inte stötdämparen finns i skruvfjädern).
Samma sak, att fjädern "skjuter iväg" kan inträffa på "guppig" väg.
Finns även fall där fjädrar, på vissa Mercedes, lämnat bilen med stor kraft då trottoarkant körts över.
Uppgift finns att fjäder stutsat hundratals meter iväg.

varit med om att en fjäder på en merca smälde av på en parkerad gammal ambulans..  efter smällen rullade fjädern fram smile  lätt roligaste grejen jag varit med om.. men jävligt farligt om man råkar hållas där...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang