5021
Sök

Saab AERO anti spinn problem..?

171 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Hej alla Garagare!

Är så att jag är intresserad av en Saab AERO 2.3T (225 hk). hittat en på blocket nu:

http://www.blocket.se/vi/12526092.htm?ca=5_s

i annonsen beskriver säljaren att TCS-CTRL lampan har börjat lysa vilket enligt säljaren menas att bilens anti spinn system har slutat funka...

det klarar jag mig helt utan.. utan problemet är att anti spinn funktionen och ABS funktionen går väll på samma system?

I annonsen beskriver han även att tomgången är svag när bilen är kall och att felet med anti spinn + tomgången beror på spjällhuset....

hur hänger detta ihop? kan inte tomgångsproblemet bero på att toppen är dålig eller nån kolv givit upp eller liknande?

tack för alla svar! smile

mvh Kenny

3 295 Inlägg
3 juli 2007
jag råder dig att surfa in på www.saab9000.se eller www.stcs.nu och ställ din fråga.. det finns väldigt många som har problemet och har haft det problemet där.

MVH Johan

171 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Slave_joe:

har försökt.. men det är fel på Saab9000 forum.. går inte att regga sig... ska prova den andra sidan! tack så mkt!

camaro67: varför?

tack för snabba svaren smile

Meister
6 763 Inlägg
5 710 Inlägg
4 juli 2007
TCS-problem är det jäkligaste man kan råka ut för på en SAAB.
Intrasslat i många system och svårt/dyrt att laga.
Dessa bilar har ett elektroniskt spällhus och gaspedalen är en givare som matar datorn med pedalläge. Datorn styr sedan spällhuset.
Tomgången styrs på samma sätt och den kan även reglera turbotrycket om det spinner.
Vid fel i systemet tänds TCS-CTRL och med sig får man låg/obefintlig tomgång, trög gaspedal (man får köra på en "nöd-vire"), och lågt turbotryck.
OM det är fel i spjällhuset kostar ett nytt ~9000kr.......

Välj en annan bil (helt utan TCS) OM du inte är kunnig nog att lösa felet själv, det är min rekommendation.

MVH Jonas
..............

Sök