6856
Sök

Bygg, sälj eller skrot? Råd eftersökes!

2 Inlägg
23 juli 2020
Trådstartare
Hej!

Jag har ett ångestladdat projekt som bortprioriterats de senaste åren och jag behöver hjälp med att ta ett beslut kring vad jag ska göra.

Ford Transit 300L -03
Diesel Manuell
Mätarställning 317 000

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236569/236569-2b82f66e4278435b6106b9c0c40cf83e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236569/236569-2a20b1751c02face6ef645e300b1ff65.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236569/236569-273429e45daa8fc6a6fe88cdef6a2d9d.jpg

Lite information kring situationen:
Jag köpte bussen för 3 år sen för 25 000 kr med avsikt att konvertera bussen till en husbil att åka ut på lite äventyr med. Livet kom i vägen och projektet tog ett baksäte...

Har inte tidigare haft några problem med bussen under korta tiden som jag kört den.

Den har nu stått avställd på parkering utomhus i 2 år.
Förra året efter vintern fick jag igång bussen efter att ha behövt ladda batteriet, bromsarna hade fastnat lite men släppte efter lite gung. I år så verkar batteriet stendött så jag kan ej starta bussen.

Idag vill jag bara bli av med bussen då jag insett att jag inte har tid/energi för den.
Jag vill såklart förlora så lite pengar på bussen som möjligt och undrar därför vilket alternativ som är mest rimligt... Jag är rätt oerfaren när det gäller fordon och har svårt att själv avgöra, därför ber jag om råd!

Värsta scenariot vore ju att investera en massa pengar i bussen och den ändå inte går igång...
Ta förlusten direkt och skrota bussen?
Om jag ska få igång bussen finns det något mer jag ska tänka på efter batteribyte när den stått så länge?
Andra alternativ?

Tacksam för hjälp!

5 919 Inlägg
23 juli 2020
Kolla så motorolja och kylarvätska ser bra ut.
Stoppa i ett nytt eller bättre begagnat batteri då ditt nuvarande batteri verkar ha tagit skada under vintern och starta sen motorn.

Sen säljer du den för rimligt pris, alternativt provar du besikta den då det är både lättare att sälja och folk betalar mer för en bil med godkänd besiktning.

6 256 Inlägg
23 juli 2020
Ser jag fel eller är halva tröskeln upprostad? Ser ut som ett långt rosthål. Synd den var framhjulsdriven, de fanns med båda sorterna och hade den varit bakhjulsdriven kunde jag ha lagt ett bud.

Du har egentligen två val. Antingen säljer du den som den står, och får nästan inget. Någon tusenlapp kanske. Eller så kostar du på den ett fungerande batteri och åker in och besiktar så en eventuell köpare vet vad som behöver fixas. Beroende på fel kanske du får 5-10.000kr. Eller så har du sån tur att den går igenom besiktningen och då kanske du får 10.000kr+

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
23 juli 2020
Jag vågar inte säga vad jag tycker och tänker om detta , för då blir jag förmodligen utslängd från garaget med rumpan före..roll
Senast redigerat av axxet (24 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 248 Inlägg
23 juli 2020
Tröskellådorna tala emot om det är hål i dom, men borde vara säljbar
i med ett friskt batteri, ställ på, besiktiga
sälj den sedan som den är

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

* Voff voff *
11 083 Inlägg
23 juli 2020
spillolja skrev:
Tröskellådorna tala emot om det är hål i dom, men borde vara säljbar
i med ett friskt batteri, ställ på, besiktiga
sälj den sedan som den är

Är väl ram på denna, då är inte trösklarna lika kritiska som på en där dom är bärande... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 256 Inlägg
23 juli 2020
Det är sant men jag har svetsat rost i transitramar några gånger och det är inget kul. Det som ser ut som ett litet hål blir bara större och större ju mer man kollar. Och denna ram ser inte spceiellt kul ut, även om mycket är ytrost.

2 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Tack för tipsen. Jag satsar på att få lite liv i bjässen med nytt batteri så tar jag det därifrån.
Uppskattar ev. observationer kring skicket av bussen. Jag tar gärna lite mer bilder så ni kan se bättre... Återkommer med resultat och bilder.

Tack än så länge!

Sök