Köpråd 50k

Emilvillhatyskbil
22 juni 2020 · 7 Inlägg

Hej gänget!
På jakt efter mina första bil. Bor i Norrbotten. Tänkte mig runt 50k, gärna mindre. Kraven är i första hand 4wd och kombi. Men en större sedan går nog också an. Diesel eller bensin spelar mindre roll. Lär nog dock ej köra över 1500 mil/år. Gärna så lite mil som möjligt på mätaren, men i alla under 20k. Minst 140hk. Har kollat på bla
-Audi a4or och a6or (2001-2004 och 2005-2008), äldre lågmilade verkar man kunna få för ca 30k, de nyare med närmare 20k mil ligger runt 40-50k.
-Subaru legacy (2004-2008), ligger något lägre jmf med audi ovan vid samma årsmodell och miltal.
-Bmw 3 och 5 serie med x-drive, sällsynta dock under 50k och under 20k på mätaren.
- Kikat lite smått på v70s och s60s med awd men de här ofta gått så sjukt långt. Samt Toyota rav4  har dock kanske ej behov en SUV direkt.

Andra förslag? Värt att känna till om resp. modell? Vilken bil hade ni siktat på i denna klass och mina krav?

Tack på förhand för alla svar,
Fridens liljor!

SportPilot Ubåtsingenjör
22 juni 2020 · 7 231 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/norrbotte … 0/90548296

Perfekt förstabil ! Kul året runt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
23 juni 2020 · 7 238 Inlägg

Av de av dig uppräknade bilarna är det endast Subaru som har riktig fyrhjulsdrift.
Övriga bilar är inte japanska, och avrådes därför ifrån av driftsäkerhetsskäl.
Gäller ju speciellt i Norrbotten, där det är glesare mellan verkstäderna, än runt Fjollträsk/Mälardalen.

Själv har jag en Suzuki Jimny 3(som har ett värde i din budget, men som jag tror är för liten för dig) och en Honda CR-V 2016(med "nya" 4x4-systemet).
Den senare ligger dock rätt mycket över din investeringsönskan, men är nog marknadens mest driftsäkra bil.(när den blir 5 år hade jag tänkt fira med att kolla hur man öppnar motorhuven!).
På Suzukin vet jag - har bytt en posljuslampa fram - mycket lätt.

SportPilot Ubåtsingenjör
23 juni 2020 · 7 231 Inlägg

Med det sagt så är inte Subarus motorer något under av driftsäkerhet. Vevaxlar som går av och block som spricker är mer eller mindre vardag.

Sen är det inte att klokt att rekommendera någon att inte öppna motorhuven på 5 år. Att regelbundet kontrollera oljenivå är sunt förnuft.

Ska du inte ut i urskogen och köra så klarar du dig med normal fyrhjulsdrift, att ha krav på låsbara diffar och lågväxel på en vanlig bil som går på väg är helt orimligt.

Senast redigerat av SportPilot (23 juni 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
viccoA
23 juni 2020 · 3 110 Inlägg

CR-V 2010-2011 ska man akta sig för, Honda fick utöka garantierna i USA men vägrade i Europa och de bytt många maskiner på garanti och utanför garanti. 2010-2011 drar oftast stora mängder olja, samma motor sitter även i Accord från 2008-2011.

Senast redigerat av viccoA (23 juni 2020)

Fredrik_M Freude am fahren
23 juni 2020 · 428 Inlägg

Du behöver inte vara jätterädd för en V70 XC70 med många mil på mätaren, jag köpte min XC70 2.5T AWD 2015 och den hade då gått ca. 24.000 mil, den har nu gått 36.000 mil och rullar på hur fint som helst. Förutom slitdelar som däck, bromsskivor, ok och stötdämpare har jag bara behövt byta någon hylsa mellan växellådan och fördelningslådan, för övrigt har den bara gått och gått och förmodligen går den många mil till.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Emilvillhatyskbil
28 juli 2020 · 7 Inlägg

Tack för alla svar. Kloka synpunkter. Hamnade dock i audi-träsket med en a4 från 2008!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang