Insprutningskit EFI

ryssbil
6 augusti 2020 · 8 Inlägg

Hej

kan ni rekommendera ett EFI kit till en 2L sugmotor ca 75 hk?
Vill slippa förgasare...

Utmarks-Loke
6 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Megasquirt?

chybber
7 augusti 2020 · 61 Inlägg

Maxxecu mini/street är riktigt trevliga

simlar
7 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

Speeduino om du vill komma billigt undan, likvärdigt megasquirt och mappas med tunerstudio.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ryssbil
7 augusti 2020 · 8 Inlägg

simlar skrev:
Speeduino om du vill komma billigt undan, likvärdigt megasquirt och mappas med tunerstudio.

Tack! Jag har kodat tändsystem i arduino! ska kolla på detta, kul!

ryssbil
7 augusti 2020 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Megasquirt?

Tack!

Verkar som styrningen går att lösa med ett bra kit!
mitt problem är ffa hårdvaran - montering och val av insprutare.

ryssbil
7 augusti 2020 · 8 Inlägg

chybber skrev:
Maxxecu mini/street är riktigt trevliga

Tack!

ryssbil
7 augusti 2020 · 8 Inlägg

Min första tanke är att behålla förgasaren som spjäll, och montera en insprutare precis nedanför förgasaren.
Är det för dåligt? Minns att det fanns sådana lösningar på nån SAAB?
Eller måste man ha 4 separata insprutare och spruta direkt på insugsventilerna?

Xebers76
7 augusti 2020 · 2 246 Inlägg

Man får bättre bränslefördelning om spridarna sitter nära insugsventilerna. Min erfarenhet är att det är lättare att mappa också.

simlar
7 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

ryssbil skrev:
Min första tanke är att behålla förgasaren som spjäll, och montera en insprutare precis nedanför förgasaren.
Är det för dåligt? Minns att det fanns sådana lösningar på nån SAAB?
Eller måste man ha 4 separata insprutare och spruta direkt på insugsventilerna?

Går köra monoinsprut, vanligt på 80-talsbilar.
Inte det effektivaste sättet men enkelt.
Antar att motorn din aldrig fanns med insprutning?
Du kan spruta in soppan nästan var som helst, går till och med spruta in bränsle före spjället, men bäst är så nära ventilerna som möjligt

Om det finns insug för liggande Weber/Solex/Dellorto så finns det spjällhus att köpa som passar, sitter då även spridarfäste på spjällhuset.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zzr9409209
7 augusti 2020 · 716 Inlägg

2L på 75 hk, vad är det för motor?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2020 · 13 644 Inlägg

zzr9409209 skrev:
2L på 75 hk, vad är det för motor?

en ruskigt oeffektiv maskin.. ;-)





ang spridare och spjäll..  spridare går ju bara att borra och svetsa dit hylsor

spjäll brukar ju alltid gå att lösa..  bort med förgasaren och mäta upp vad det är för storlek och försöka hitta något som är likvärdigt i storlek.  montera med en adapterplatta..    man behöver ju gärna ha en Tps som känner av hur mycket spjället är öppet för att få någon ordning på allt..

oftast går det att hitta saker som passar bulton  det är inte skit ofta tillverkaren inte håller kvar sitt konsept och det dyker upp motorer som är väldigt lika dom äldre med insprutningssystem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ryssbil
7 augusti 2020 · 8 Inlägg

simlar skrev:

ryssbil skrev:
Min första tanke är att behålla förgasaren som spjäll, och montera en insprutare precis nedanför förgasaren.
Är det för dåligt? Minns att det fanns sådana lösningar på nån SAAB?
Eller måste man ha 4 separata insprutare och spruta direkt på insugsventilerna?

Går köra monoinsprut, vanligt på 80-talsbilar.
Inte det effektivaste sättet men enkelt.
Antar att motorn din aldrig fanns med insprutning?
Du kan spruta in soppan nästan var som helst, går till och med spruta in bränsle före spjället, men bäst är så nära ventilerna som möjligt

Om det finns insug för liggande Weber/Solex/Dellorto så finns det spjällhus att köpa som passar, sitter då även spridarfäste på spjällhuset.

Hej
Det är en fallförgasare och under den en rördistans och där skulle jag kunna ta upp hål för en insprutade. Tänker att bränslet då hamnar typ på väggen innan röret delar sig i 4 till cylindrarna.

vad är "insug för liggande"? låter ju som en lösning?

ryssbil
7 augusti 2020 · 8 Inlägg

zzr9409209 skrev:
2L på 75 hk, vad är det för motor?

det är en UMZ 451, 2,450 L och 71Hk. Rysk, lågkomp, lågoktan...

ryssbil
7 augusti 2020 · 8 Inlägg

Growe skrev:

zzr9409209 skrev:
2L på 75 hk, vad är det för motor?

en ruskigt oeffektiv maskin.. ;-)





ang spridare och spjäll..  spridare går ju bara att borra och svetsa dit hylsor

spjäll brukar ju alltid gå att lösa..  bort med förgasaren och mäta upp vad det är för storlek och försöka hitta något som är likvärdigt i storlek.  montera med en adapterplatta..    man behöver ju gärna ha en Tps som känner av hur mycket spjället är öppet för att få någon ordning på allt..

oftast går det att hitta saker som passar bulton  det är inte skit ofta tillverkaren inte håller kvar sitt konsept och det dyker upp motorer som är väldigt lika dom äldre med insprutningssystem

Man hittar ett spjäll på skroten som man passar in?
Att läsa vinkeln på spjället är inga problem med en sensor.

Använder man alltid luftmassesensor?
Använder man alltid avancerade lambdasonder?
Dom dyra EFI-kiten jag sett verkar ha fina lambdasonder och mjukvara som själv trimmar in blandningen.

Xebers76
7 augusti 2020 · 2 246 Inlägg

Jag köpte hylsor i alu för spridare, borrade hål i insuget, limmade dessa med lim för alu, funkade bra (y)

Spjällhus tog jag från en astra 1.6 1999. Dem har en TPS som sitter på bland annat LS motorer, även tomgångsmotor är samma, bara mindre, detta gjorde det lättare att få fram info så man kunde få allt att fungera.

Byggde en egen adapter så spjällhuset skulle passa.

Såg ut som hej kom o hjälp men det fungerade!

Detta gjordes på en gammal amerikansk V8

simlar
7 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

ryssbil skrev:

Growe skrev:

zzr9409209 skrev:
2L på 75 hk, vad är det för motor?

en ruskigt oeffektiv maskin.. ;-)





ang spridare och spjäll..  spridare går ju bara att borra och svetsa dit hylsor

spjäll brukar ju alltid gå att lösa..  bort med förgasaren och mäta upp vad det är för storlek och försöka hitta något som är likvärdigt i storlek.  montera med en adapterplatta..    man behöver ju gärna ha en Tps som känner av hur mycket spjället är öppet för att få någon ordning på allt..

oftast går det att hitta saker som passar bulton  det är inte skit ofta tillverkaren inte håller kvar sitt konsept och det dyker upp motorer som är väldigt lika dom äldre med insprutningssystem

Man hittar ett spjäll på skroten som man passar in?
Att läsa vinkeln på spjället är inga problem med en sensor.

Använder man alltid luftmassesensor?
Använder man alltid avancerade lambdasonder?
Dom dyra EFI-kiten jag sett verkar ha fina lambdasonder och mjukvara som själv trimmar in blandningen.

Luftmassemätare använder inget eftermarknadssystem vad jag vet utan insugstemp och insugstryck som EFI sen beräknar luftmassan.

Smalbandslambda går fint att mappa med, kan mäta ca afr12 till ca afr15 vilket räcker om man inte vill kosta på en bredbandslambda.
Svårast vid lambda 1 (afr14,7) för då pendlar en smalbandslambda mellan fet och snål.

Tunerstudio köpesversion har autotune funktion, mappar då automatiskt bränslet efter dom målvärden man skrivit in i AFR-table.

https://www.misab.se/mobil/artikel.php?id=490
Detta är en liggande Weber.
Finns det insugs för sådan förgasare till din motor kan du köpa ett sånt här spjäll:
https://www.google.com/search?q=fajs+sp … cJsfAK0IiM

Senast redigerat av simlar (7 augusti 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Xebers76
7 augusti 2020 · 2 246 Inlägg

ryssbil skrev:

Growe skrev:

zzr9409209 skrev:
2L på 75 hk, vad är det för motor?

en ruskigt oeffektiv maskin.. ;-)





ang spridare och spjäll..  spridare går ju bara att borra och svetsa dit hylsor

spjäll brukar ju alltid gå att lösa..  bort med förgasaren och mäta upp vad det är för storlek och försöka hitta något som är likvärdigt i storlek.  montera med en adapterplatta..    man behöver ju gärna ha en Tps som känner av hur mycket spjället är öppet för att få någon ordning på allt..

oftast går det att hitta saker som passar bulton  det är inte skit ofta tillverkaren inte håller kvar sitt konsept och det dyker upp motorer som är väldigt lika dom äldre med insprutningssystem

Man hittar ett spjäll på skroten som man passar in?
Att läsa vinkeln på spjället är inga problem med en sensor.

Använder man alltid luftmassesensor?
Använder man alltid avancerade lambdasonder?
Dom dyra EFI-kiten jag sett verkar ha fina lambdasonder och mjukvara som själv trimmar in blandningen.

Luftmasse behöver du inte, man mäter last på insugsvakuum.

Ett sprut med en riktig lambda, typ LSU 4.2 rekommenderar jag starkt!!!

Min erfarenhet av självmappande sprut är katastrof, men har hört om andra som haft framgång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang