Byte avgasrör, infästning mot katalysator

Gargamelodi
8 augusti · 6 Inlägg
#1

Hej! Det är möjligt att den här frågan är väldigt basal. Röret mellan främre och bakre ljuddämparen på min Corolla 06 har rostat av. Det är uppenbart att både främre och bakre ljuddämparen måste bytas. Har hittat delar som borde passa (Bosal 284-593 för främre)  Den nya delen mot katalysatorn verkar sättas fast med klämma (där rören går in i varandra) För närvarande ser det ut som på bilden nedan vid katalysatorn (till vänster i bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236758/236758-da0a3eb1bc6d03dab88d193cedea71d9.jpg

Ser ut som att röret är fastsvetsat i katalysatorn. Hur får jag till anslutningen med den nya främre dämparen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 augusti · 10 264 Inlägg
#2

du sågar av röret och monterar klämman..   original är det ingen skrav där men eftersom det skulle kosta mer än det smakar att byta hela systemet med katalysatorn så kapar man röret efter katalysatorn

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 augusti · 4 744 Inlägg
#3

Eftersom jag haft samma problem där hela avgassystemet var helsvetsat från början så vet jag att growes inlägg stämmer.
När man kapar EFTER  katalysatorn så får man lite problem med passningen eftersom röret som blir kvar är ojämt.
Det bästa hade varit att svetsa dit det nya röret så man slipper klammer och ev otäthet.
Tyvärr så dras jag med detta än idag och måste därför kolla att det är tätt innan besiktning.
En annan sak jag råkade ut för var att de nya delarna  hängde ner  p gr av att röret mot katalysatorn  är böjt på ett löjligt sätt.
Så kolla att du verkligen får upp det nya så nära värmeskyddet som möjligt.

Senast redigerat av axxet (8 augusti )

Köp inte grisen i säcken..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 augusti · 10 264 Inlägg
#4

axxet skrev:
Eftersom jag haft samma problem där hela avgassystemet var helsvetsat från början så vet jag att growes inlägg stämmer.
När man kapar EFTER  katalysatorn så får man lite problem med passningen eftersom röret som blir kvar är ojämt.
Det bästa hade varit att svetsa dit det nya röret så man slipper klammer och ev otäthet.
Tyvärr så dras jag med detta än idag och måste därför kolla att det är tätt innan besiktning.
En annan sak jag råkade ut för var att de nya delarna  hängde ner  p gr av att röret mot katalysatorn  är böjt på ett löjligt sätt.
Så kolla att du verkligen får upp det nya så nära värmeskyddet som möjligt.

håller med.. bäst är att kapa montera punkta fast allt rätt sen ta ner allt och helsvetsa det..  men tanken är att ha en skarv som väldigt ofta läcker på vw har dom så orginal där fungerar det oftast. men tror deras rör med inbyggd klämma fungerar lite bättre..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Gargamelodi
9 augusti · 6 Inlägg
#5

Tack alla, återkommer med resultat när jag fått hem grejerna!

Gargamelodi
20 augusti · 6 Inlägg
#6

Sådärja. Verkar vara tätt i nuläget i i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236758/236758-611c3eb0c9d41123f7341607ec5d15d4.jpg

Senast redigerat av Gargamelodi (20 augusti )

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
20 augusti · 4 744 Inlägg
#7

Det gjorde du bra !

Köp inte grisen i säcken..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang