Pensionärs-Saabens förvandling till en schysst sommarbil - Saab 900i 16V

En klassisk Saab 900 OG som ska fixas till och bli en potent glassätarbil. F.d Norrlandsbil med 1 ägare 1990-2018 och 16 400 mil på mätaren.
  • 34 Följare
  • 5 637 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september
Bwonka
5 augusti · 209 Inlägg
#41

Uppdatering! Efter att sänkfjädrarna var monterade så fordrades en hjulinställning. Eller rättare sagt en justering av toe-vinklarna. Spikraka limträplankor surrades fast på fälgen. Med centrerad ratt, noggranna mätningar och en gnutta matte gick det att få till den totala toen. I den utmärkta instruktionsboken för Saab 900 står det att total toe ska vara 2 mm +- 1 mm mätt från hjulets framsida och baksida. Med limträplankorna var det lätt att få konsekventa mätningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-4600a458530dc5b08689a1bc8eff09ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-1311ad2c2384d9f799d02f8f40dffa65.jpg

Lärdomen var att det går att göra en framvagnsinställning själv om man vill, men nästa gång lejer jag bort det. tongue Knappt värt tiden och alla mätningar det tog.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-8387d94729f6f902007f77fe3c2108e3.jpg
Fälgfix! Med tvåans växel och upphissat framhjul våtslipades fälgkanten. Oxiden satt djupt på fälgarna så det var ett evigt nötande med sandpapper i olika kornstorlekar, från 120 till 1500 papper tongue

Ingen metod jag direkt kan rekommendera även om det fungerar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-e27c2c189d12220576afd7d48eb7e22b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-373460d7b685dcfcf62177cda5178c70.jpg
Skodd med nya Falken Ziex Ecorun 195/50 big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-7d06cc7aa634ba7ee085be38312e3a38.jpg

Lackerings- och slipjobb återstod på ekrar/fälgcentrum. Testade först med plastidipp i guld men blev inte nöjd med resultatet. Dippen åkte illa kvickt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-1fefe28c80ff894da9378e1b4b109ca1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-1b04c2a0792ffe24263b95f3c6ad1d71.jpg
Fälgfärg i kulören stålgrå blev perfekt. Det har varit en resa med fälgarna och nu är jag riktigt nöjd. Aluminiumkanten skyddas med aluminiumolja för marint bruk. Får se hur det håller i längden tongue
Kanske får jag putsa upp glansen emellanåt. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-c10c563c53f4cf3772120928cfae53ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-3762d24a9bddcbb855a8ba6f3c7b84d1.jpg
Årets första träff för min del! Trevligt att sticka ut med en OG bland alla 9000, 9-3 och 9-5 big_smile

Allt för denna gång!

Mew
5 augusti · 1 470 Inlägg
#42

Snyggt! Bra jobbat med fälgarna också. smile Det blev riktigt bra! Ska bli intressant att se hur fälgbanan håller sig, det är väldigt snyggt med polerat men känns som att det är en hel del jobb också. Då är sådana små knep guld om de funkar. smile

ifakiezz
9 augusti · 404 Inlägg
#43

riktigt snygg bil!!

Berglund_89
9 augusti · 1 214 Inlägg
#44

perfekt smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Bwonka
19 augusti · 209 Inlägg
#46

ifakiezz skrev:
riktigt snygg bil!!

Berglund_89 skrev:
perfekt smile

Dros skrev:
Härligt!!

Mew skrev:
Snyggt! Bra jobbat med fälgarna också. smile Det blev riktigt bra!

Tack hörni! Värmer gott big_smile

Mew skrev:
Ska bli intressant att se hur fälgbanan håller sig, det är väldigt snyggt med polerat men känns som att det är en hel del jobb också. Då är sådana små knep guld om de funkar. smile

Än så länge håller glansen även om oljan tycks samla en del smuts och damm. Ska testa vanligt hårdvax så får vi se. Återkommer med resultat!

Dagsfärska bilder på pensionärsvagnen! Fixa hagelbössa och det hängande innertaket står härnäst på tur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-66dbdadb32c247b3f673b91125ecf382.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-60331d080e08676ed053d78a6ce87d5c.jpg
Hösten närmar sig med stormsteg och en vinterbil börjar bli allt mer aktuell. En trubbnos 900 eller Saab 99 med förgasarspis lockar. wink Hojta gärna till om ni vet någon vettig bil!

Allt för denna gång! smile

Bwonka
21 september · 209 Inlägg
#47

Halloj kära följare!

Det har löst sig med vinterbil för min del. Visserligen ingen Saab 99/900 som jag tänkte ursprungligen utan snarare min gamla 18-årsbil. Honda Civic -07. Vi har haft den i familjen sedan den var ny. När körkortet var färskt "köpte" jag den och hade den som min egen bil under de ljuva åren som 18-19-årig yngling. Därefter "såldes" den tillbaka till den ursprungliga ägaren - min mor.

Efter 13 års trogen tjänstgöring och 20 000 mil inklusive en havererad AC tröttnade min mor till slut på bilen och ämnade sälja den. Uppdraget att sälja den tilldelades till mig. Men det slutade såklart med att jag behöll den big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b42a57082e98485080b9a45237e3e158.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b71cb88200757766972489aeb72d8f19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-f92df58973314d3bb5f874c837f64809.jpg

Kan bara säga att detta är en kanonbra bil som rullat många bekymmersfria mil i vår ägo. Ett par stötdämpare, två uppsättningar bromsklossar runt om, ett par bakre bromsskivor, två bilbatterier, ett par främre krängningshämmarstag är de enda delar som har bytts på den sedan ny.

Nog om vinterbilen - åter till Saaben tongue
Länkarmsinfästningarna är en klassiker och en mardröm på alla OG900. Många är de som skrotats på grund av rötan på detta besvärliga ställe. Till och med osaltade Norrlandsbilar kan drabbas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-90abe6bdeedfc76807b3e8e598a1cafa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-29d067aa4a341bc6ae5a79171574c235.jpg
Citronsyra funkar toppen på detta svåråtkomliga ställe! Några varv till på högersidan så är det helt rent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-f6aa5302bb46a2eae6963e1471d7dc59.jpg

Vänstersidan är lite sämre tyvärr med genomgående gravrost.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-0e682419fe02b665763970aeaa7d5185.jpg

Men att svetsa och laga detta ställe är inte så bara tongue Ett virrvarr av plåtar, profiler och punktsvetsar. Nästa bild (inte min bil) illustrerar komplexiteten. Jag har rost någonstans mellan grön och lila linje fast på plåten ovanför balken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-5b77d55bc7c39237497dc55f552ee1b8.jpg

Min bedömning är att det inte är värt att kapa upp hela infästningen än för denna lilla rost. Rejält med rostskyddsmedel och löpande underhåll så saktar jag ner processen förhoppningsvis. Ska det kapas och bytas plåt så gör man det när rosten är långt framskriden. smile

Allt gott!
/B

Senast redigerat av Bwonka (21 september )

Rick50
21 september · 77 Inlägg
#48

Bwonka skrev:
Halloj kära följare!

Det har löst sig med vinterbil för min del. Visserligen ingen Saab 99/900 som jag tänkte ursprungligen utan snarare min gamla 18-årsbil. Honda Civic -07. Vi har haft den i familjen sedan den var ny. När körkortet var färskt "köpte" jag den och hade den som min egen bil under de ljuva åren som 18-19-årig yngling. Därefter "såldes" den tillbaka till den ursprungliga ägaren - min mor.

Efter 13 års trogen tjänstgöring och 20 000 mil inklusive en havererad AC tröttnade min mor till slut på bilen och ämnade sälja den. Uppdraget att sälja den tilldelades till mig. Men det slutade såklart med att jag behöll den big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b42a57082e98485080b9a45237e3e158.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b71cb88200757766972489aeb72d8f19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-f92df58973314d3bb5f874c837f64809.jpg

Kan bara säga att detta är en kanonbra bil som rullat många bekymmersfria mil i vår ägo. Ett par stötdämpare, två uppsättningar bromsklossar runt om, ett par bakre bromsskivor, två bilbatterier, ett par främre krängningshämmarstag är de enda delar som har bytts på den sedan ny.

Nog om vinterbilen - åter till Saaben tongue
Länkarmsinfästningarna är en klassiker och en mardröm på alla OG900. Många är de som skrotats på grund av rötan på detta besvärliga ställe. Till och med osaltade Norrlandsbilar kan drabbas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-90abe6bdeedfc76807b3e8e598a1cafa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-29d067aa4a341bc6ae5a79171574c235.jpg
Citronsyra funkar toppen på detta svåråtkomliga ställe! Några varv till på högersidan så är det helt rent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-f6aa5302bb46a2eae6963e1471d7dc59.jpg

Vänstersidan är lite sämre tyvärr med genomgående gravrost.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-0e682419fe02b665763970aeaa7d5185.jpg

Men att svetsa och laga detta ställe är inte så bara tongue Ett virrvarr av plåtar, profiler och punktsvetsar. Nästa bild (inte min bil) illustrerar komplexiteten. Jag har rost någonstans mellan grön och lila linje fast på plåten ovanför balken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-5b77d55bc7c39237497dc55f552ee1b8.jpg

Min bedömning är att det inte är värt att kapa upp hela infästningen än för denna lilla rost. Rejält med rostskyddsmedel och löpande underhåll så saktar jag ner processen förhoppningsvis. Ska det kapas och bytas plåt så gör man det när rosten är långt framskriden. smile

Allt gott!
/B

Kul att det löste sig för din del, min bil kommer åka på en liknande översyn när tillfället ges efter värsta vintern. Vad jag skulle troligen säga är att, har du möjlighet så fixa ALLTID rost på dessa vitala och kritiska delar. Vet inte hur vital just denna bit är, men mycket jobb kanske får förväntas med att köra dessa bilar med ett gott samvete smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang