Volvo amazon med bmw drivlina

Bygge av av en busbil (på en budget)
  • 88 Följare
  • 29 313 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 19:38
Oskar_Thompson
7 augusti · 201 Inlägg
#141

Har börjat lite med fiberglasbreddarna igen, efter att ha insett att jag behöver ca 3 cm mer breddning per sida fram🙃. Men tog tillfället i akt och göt in en liten kant / läpp, (ungefär som på bilarna från 30-talet hade). Vet fortfarande inte vad jag tycker om dem.. vad säger ni?
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-6d7fc345c804cf4732f6fe2be4941a42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-30dd9faa0ac854f55a607bc7d7a7f1ca.jpg (andra sidan)
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-45a92690637210e40704ee4cbb519489.jpg

En bild på "läppen"

Lucif3r
7 augusti · 386 Inlägg
#142

Tror nog den där lilla detaljer kommer passa bra på en amazon smile

Oskar_Thompson
8 augusti · 201 Inlägg
#143

Ännu mer fiberglasjobb idag🙃 inte direkt favoritsysslan,  men resultatet tror jag blir belönande iaf 🙂

Behövde ju bredda de breddarna jag precis hade gjort, så fram kom viknelslipen och diverse bult som distanser
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-575e7817c614d585749f7648fe59e5c6.jpg


På med leklera för att jämna ut och fylla små skavanker

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-9d2f7339a1680dc6b7c44fa251ad80d6.jpg

Och så göts det ytterligare ett negativ, vilket i framtiden, efter lite puts och slipande förhoppningsvis blir formen till dem slutgiltiga breddarna 🙂 gäller att hålla tummarna för jag vill inte göra om det IGEN🙃 😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-a66428092ad84c4cea2b65f49e0bc72b.jpg

PS är det någon som vet nåhot bra "släppmedel" som man kan spraya på formen så det släpper när man gjuter? Har använt gladpack än så länge men det blir så dålig yta pga alla småveck

Senast redigerat av Oskar_Thompson (8 augusti )

Oskar_Thompson
13 augusti · 201 Inlägg
#144

Lät lungorna vila lite från allt fiberglas-damm och la fokus på ett annat välbehövlig ställe, nämnligen platsen runtom den stora klumpen i motor-utrymmet, eller snarare bristen av plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-7cf507d4fd2c4f877a47ec57e94bd080.jpg
Medans det möjligtvis finns plats för både grenrör och styrstång, så vet jag inte om det skulle fått plats samtidigt 😁 och en turbo på var sida med 3tum downpipe såg ännu osannolikare ut.. så fram med vinkelslipen igen! (Jag måste ha någon kink för att ha sönder saker jag precis byggt/köpt vid det här laget😂)

Så jag bestämde mig för att bygga om pedalstället lite..

Föst började jag med monteringshålen till trampdynan till gaspedalen för att få lite mer offset

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-082f72386586b9e6394cf8aed106846b.jpg

Efter det var gjort så kapade jag gaspedalen helt av, så nu har jag en stående, helt modulär gas istället 😁https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-7d2a7c500e8b332d8acb4cadeeaa826c.jpg

De andra stackars pedalerna fick ett ännu mer brutalt öde, de klövs direkt på mitten

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-67a94140fc68a8bdec4f7fe6057e8576.jpg

Hemgjorda pressen fick komma fram från hörnet där den låg och tryckte, prövade att slå pedalerna till rätt form först, men det väsnades mest
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-0ed64d16c853ea7bcb24411669b55dd8.jpg

Och efter lite pappers-profiler och en massa kapande och svetsade senare så var nya pedalerna på plats, monterade 90 grader från de förra, så att cylindrarna står rätt upp istället för att hänga rätt ut i motor-utrymmet
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-748494ca5ea2db5634d9b2da9e46a6a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-2706223c37278cbbbe28c98dd9e2d9f7.jpg

Den fina hållaren som jag byggde för inte länge sedan fick också göras om
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-afa28e9823ff5b9738c28b33d5a8019d.jpg
PS svetsade fast dessa pedaler med lite offset också👍

Och typ såhär kommer det att se ut i motor-utrymmet

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-0ea074ebb228aa231ca23496254298a2.jpg

Mycket mer plats för roligheter!😁

MrCrankyface
14 augusti · 301 Inlägg
#145

Jäklar vad tight det blir i det motorutrymmet! Kommer bli galet sjukt när det är klart. big_smile

Oskar_Thompson
14 augusti · 201 Inlägg
#146

MrCrankyface skrev:
Jäklar vad tight det blir i det motorutrymmet! Kommer bli galet sjukt när det är klart. big_smile

Haha ja, det är en ganska stor pjäs den där v8an😁 Skoj lär den bli, men vet i katten om den blir så lätt-mekad som jag hade velat

olssonp000
14 augusti · 80 Inlägg
#147

Ser väldigt tight ut men det är alltid roligt med en utmaning att trolla fram mer plats smile

Var har du köpt pedalstället? Är det något du kan rekommendera?

Oskar_Thompson
14 augusti · 201 Inlägg
#148

olssonp000 skrev:
Ser väldigt tight ut men det är alltid roligt med en utmaning att trolla fram mer plats smile

Var har du köpt pedalstället? Är det något du kan rekommendera?

Jodå! Köpte det på LMR i Sollebrunn (de har även e-handel) för 3300 efter lite prutande, och då kom den med alla cylindrar också vilket jag tyckte var ett väldigt bra pris. Allt känns stabilt och vad jag kan se så skilljer det inte sig mycket från ett mycket dyrare pedalställ från OMP. Sen har jag ju fått göra om det lite😁 men jag sätter hellre vinkelslipen i något för 3 tusen än i något för 5+ tusen

Edit: länk: https://www.l-m-r.se/p/universal/bromsa … drar.html?

Senast redigerat av Oskar_Thompson (14 augusti )

olssonp000
15 augusti · 80 Inlägg
#149

Oskar_Thompson skrev:

olssonp000 skrev:
Ser väldigt tight ut men det är alltid roligt med en utmaning att trolla fram mer plats smile

Var har du köpt pedalstället? Är det något du kan rekommendera?

Jodå! Köpte det på LMR i Sollebrunn (de har även e-handel) för 3300 efter lite prutande, och då kom den med alla cylindrar också vilket jag tyckte var ett väldigt bra pris. Allt känns stabilt och vad jag kan se så skilljer det inte sig mycket från ett mycket dyrare pedalställ från OMP. Sen har jag ju fått göra om det lite😁 men jag sätter hellre vinkelslipen i något för 3 tusen än i något för 5+ tusen

Edit: länk: https://www.l-m-r.se/p/universal/bromsa … drar.html?

Perfekt blir väl att jag får skaffa mig ett sådant till pvn i framtiden smile Tack för infon big_smile

Oskar_Thompson
20 augusti · 201 Inlägg
#150

Har varit lite lite aktiviteter i garaget det senaste, men idag svängde jag förbi en sväng iaf. Bestämde mig för att göra en egen "sprängkåpa" för kopplingen i 3mm,  s355 stål. Något utöver växellåds-svepet i aluminium för att stanna / sakta ner en riktig arg koppling om den skulle få för sig att lämna sitt utrymme av någon anledning vid 6500 varv.  Då "sprängkåpan" jag bygger är vinklad ca 45 grader så hoppas och tror jag att 3mm borde räcka (iaf för att ändra kurs på kopplingen om inte annat). Själva svänghjulet slipper jag oroa mig för som tur är då det sitter strax framför där fötterna kommer att landa, så pedalstället är i riskzonen, men sådana kan man alltid köpa/bygga nya🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-6c0270c54716a1c5928c6c36ca840a2a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-8a89c71dc4d201957f1aaeafa0534ad0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-86d4608feb87f8563fd69315fe305b77.jpg

olssonp000
20 augusti · 80 Inlägg
#151

Säkerheten alltid först 🙂 ska du göra en utbredning på fyrkantigt till runt till kardantunneln sen eller du gör det i många bitar? 🙂

Oskar_Thompson
20 augusti · 201 Inlägg
#152

olssonp000 skrev:
Säkerheten alltid först 🙂 ska du göra en utbredning på fyrkantigt till runt till kardantunneln sen eller du gör det i många bitar? 🙂

För kardantunneln så modifierar jag nog amazonens orginaltunnel, ungefär så som jag gjorde över växellådan. Föredrar runda-ish tunnlar framför helt fyrkantiga. Övrigt så ska jag nog köra Volvo 740 kardan, så ska bygga för Volvos stödlager osv. Sen kommer jag att förstärka med några böjda plattjärn runt om tunneln på några ställen för säkerhetens skull också👍

Oskar_Thompson
för 23 timmar sedan · 201 Inlägg
#153

Har varit lite upptagen det senaste så det har inte blivit lika mycket på bilen som jag skulle velat, men någon timme här och där har jag lyckats skrapa ihop.

Jag har äntligen svetsat ihop och slipat till golvet mot den kommande torpedväggen på bägge sidor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-810ffadbf3b2293c4a14b2ab5511524e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-f0e6acd99ca948dc9ff8f4c6511fb1dd.jpg
Jag har även gjort om gaspedalen lite för stt få en mer bekväm vinkel och för att kunna putta den så långt fram som möjligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-204ee2efd331aa42502890cd98a72de1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-26e42b782349c4e98de3ae652aacb7c6.jpg

Sen har jag även en fråga till alla er sak-kunniga som läser denna tråd smile

Det är nämnligen så att jag har planerat att köra med en volvo-kardan (kortad såklart) men efter att ha fått en i hand och jämnfört med bmw's orginal så tycker jag att volvo-artikeln ser väldigt vek ut...
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-f0f82993976156c8049937e40c61bd25.jpg
(Den rostiga är Volvo och den svarta är BMW Orginal)

Hela anledning till varför jag vill köra volvo-kardanen är för att den har knutkors både i mitten och mot diffen, vilket betyder att så länge diffen och växellådan har samma lutning så borde jag inte få några vibrationer / svängningar i drivlinan. Men då BMW kardan använder sig av en CV-knut mot diffen istället för ett knutkors som det i mitten av kardan så betyder det att det kan uppstå svängningar om vinkeln på knutkorset i mitten blir för stor.

Länk till en video där denna effekt visas:
https://youtu.be/j1pOGY5vGWY

Med BMW kardan så blir vinkeln ungefär 5-6 grader vilket jag tror är stort nog för att märkas..

Så min fråga är egentligen: kommer volvo-kardanen klara 500-600 hp och R-däck, och är 5-6 grader vinkel på knutkorset ett problem med bmw drivlinan? Tack på förhand om det är någon som vet (jag har försökt att googla men hittar inte mycket)

Lucif3r
för 11 timmar sedan · 386 Inlägg
#154

Det är ju rätt många som kör runt med 500+hp i sina 7/940(och säkert 240 också för den delen), och kardanras är väl sällan något man hör något om. Stödlager brukar dock slitas ut rätt fort verkar det som, men just själva kardanen verkar tillräcklig.

Men, det finns ju olika grova kardaner till iaf 7/940. Tror M90-kardanen och automat-kardanen är grövre än dom till M46/M47. Ev. att turbo-modellerna överlag har den grövre kardanen(oavsett växellåda) också, det är jag lite osäker på.

vEight Baronen
för 9 timmar sedan · 1 070 Inlägg
#155

Jag körde av kardan på min 240DL. B21A i standardutförande.. 😂

I brist på macka får man äta limpa.
Oskar_Thompson
för 1 timme sedan · 201 Inlägg
#156

Lucif3r skrev:
Det är ju rätt många som kör runt med 500+hp i sina 7/940(och säkert 240 också för den delen), och kardanras är väl sällan något man hör något om. Stödlager brukar dock slitas ut rätt fort verkar det som, men just själva kardanen verkar tillräcklig.

Men, det finns ju olika grova kardaner till iaf 7/940. Tror M90-kardanen och automat-kardanen är grövre än dom till M46/M47. Ev. att turbo-modellerna överlag har den grövre kardanen(oavsett växellåda) också, det är jag lite osäker på.

Jo, han som jag köpte växellådan av sa att "volvokardan håller bra" och han hade kört på strippen med stora M/T däck och liknande Bmw V8 som jag med turbo och 600 på hjulen. Men sen har jag även hört skräckhistorier som den nedan så jag vet inte vad jag ska tro längre😂😂

vEight skrev:
Jag körde av kardan på min 240DL. B21A i standardutförande.. 😂

Ja, jag hoppas att jag inte har samma kardan som dig då😂 även så har jag hört att 240-kardan ska vara stabilare än 740 kardan😂🙃

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang