Köpråd BMW Turbo

Off
23 augusti 2020 · 101 Inlägg

Hej!

Har under en ganska lång tid haft i tankarna att en busbil måste införskaffas, men på grund av osäkerhet kring jobb i dessa tider har det väl inte riktigt varit lämpligt att köpa någon än.

Efter massa månaders funderande känns det som en turbokonverterad gammal (E36, alt E30) BMW är det mest rätta. Men det finns fortfarande många frågor.

Mina krav är egentligen följande:
Budget. Har ingen speciell budget men det ska vara "billigt".
Mycket effekt. 400whp+ åtminstone.
Så enkelt som möjligt. Har ej tillgång till ordentligt garage och har egentligen väldigt lite erfarenhet av att skruva i bilar.

Direkt skulle jag kanske kunna lägga 80 000 kr på bilen förutsatt att jag först säljer min nuvarande bil.

M50B25, cooperring-packning och ARP toppbultar verkar ju vara ett vinnande recept. Någonting jag har väldigt lite koll på är växellådor men det man läser i var och varannan annons är att de har ZF-växellåda, det är väl typ det som är original till kanske till och med de flesta av E36:orna?

Ska man köra obesiktat eller ska man sikta på en bil där man kan plocka av turbon och köra sugmotor till besiktningen? Ifall man ska tillfälligt köra sugmotor, måste man ha en egen mapp för det eller kan man köra med sugmotor på samma mappning som med turbo?

Obesiktat känns rent spontant skönare men polisens ANPR-kameror gör väl att man "torskar" i princip varje gång man är i närheten av en polisbil?

Hoppas nån åtminstone kan hjälpa till med någon av mina frågor eller har tips på nånting jag kanske inte ens funderat på smile

caromania Forummoderator
23 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Jag tycker du är helt fel ute av flera anledningar.

För det första så funderar du på att åka obesiktigat och bara det gör att jag blir sugen på att låsa tråden. För sådant håller vi inte på med här.

Nummer två, en ball bil som är modifierad på sättet du funderar på är definitivt möjligt (även hyfsat lagligt) men med den typen av bil så skulle jag påstå att du verkligen behöver ha tillgång till både garage och kunskap.

Om jag ska ge ett vettigt och väldigt ärligt tips så är det att snegla på bilar av mer original karaktär. Det finns diverse plastraketer i form av Mitsubishi och Subaru men även en del roliga bilar från både Toyota och Nissan. Receptet är turbo som original.

Om du ”nöjer dig” med framhjulsdrivet så finns även Volvo av olika slag, eller Saab. Självklart finns det även andra bilar därute som skulle gå att skrämma upp rejält, men att utan lokaler och kunskap fundera på att turbokonvertera en gammal BMW är i min bok som att be om trubbel. På fler sätt än ett.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
23 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Off skrev:
Hej!

Har under en ganska lång tid haft i tankarna att en busbil måste införskaffas, men på grund av osäkerhet kring jobb i dessa tider har det väl inte riktigt varit lämpligt att köpa någon än.

Efter massa månaders funderande känns det som en turbokonverterad gammal (E36, alt E30) BMW är det mest rätta. Men det finns fortfarande många frågor.

Mina krav är egentligen följande:
Budget. Har ingen speciell budget men det ska vara "billigt".
Mycket effekt. 400whp+ åtminstone.
Så enkelt som möjligt. Har ej tillgång till ordentligt garage och har egentligen väldigt lite erfarenhet av att skruva i bilar.

Direkt skulle jag kanske kunna lägga 80 000 kr på bilen förutsatt att jag först säljer min nuvarande bil.

M50B25, cooperring-packning och ARP toppbultar verkar ju vara ett vinnande recept. Någonting jag har väldigt lite koll på är växellådor men det man läser i var och varannan annons är att de har ZF-växellåda, det är väl typ det som är original till kanske till och med de flesta av E36:orna?

Ska man köra obesiktat eller ska man sikta på en bil där man kan plocka av turbon och köra sugmotor till besiktningen? Ifall man ska tillfälligt köra sugmotor, måste man ha en egen mapp för det eller kan man köra med sugmotor på samma mappning som med turbo?

Obesiktat känns rent spontant skönare men polisens ANPR-kameror gör väl att man "torskar" i princip varje gång man är i närheten av en polisbil?

Hoppas nån åtminstone kan hjälpa till med någon av mina frågor eller har tips på nånting jag kanske inte ens funderat på smile

Skulle rekommendera e36 328, e46 330 eller varför inte e34/e39 540 då dom kommer med original motor 286hk/440nm besiktigad och klart utan nån gnäll från nån. 286hk borde räcka för dig gott o väl^^ och ligger lätt inom budget och du har kvar pengar för annat och reparationer. Rekommenderar inte att köpa bmw som har monterat turbo i efterhand då det kommer bli jobbigt med flygande bess och ordinarie bess plus polis kommer jaga dig;) Sen är det svårt att hitta ett bygge som är bra gjort och inte behöver göras massa innan det ens är körbart, skitmånga som säljer halvdanna projekt där en massa måste göras innan det ens går att köra. Sen ska du rycka bort turbo osv för att bessa? tar en jävla tid. Om du orkar rycka bort allt inför bess så varsågod men annars rekommenderar köp 540 som har v8 eller dom andra som är också roliga att köra och du slipper tjafs^

JN1975
23 augusti 2020 · 234 Inlägg

Off skrev:
Obesiktat känns rent spontant skönare men polisens ANPR-kameror gör väl att man "torskar" i princip varje gång man är i närheten av en polisbil?

Har alla polisbilar det? Isf kan de inte bry sig om allt, för av mina 5-6 bilar så är 2 obesiktade och ändå kör jag regelbundet och både möter och ligger före poliser utan att de bryr sig/har tid att bry sig. Annars funkar ju klassikern "jag är på väg till besiktningen" bra iaf dagtid, så länge bilen är påställd och försäkrad.

Enda gången en polisbil vänt vid möte och kört efter var för ngn vecka sedan, och det var med min Ford Ranger med en massa extraljus i kanske 75-80km/h på en 70-väg. De vände och körde efter för de trodde nog de mötte en A-traktor i 80, men slog den väl och insåg att det är en LLB. Dessutom besiktad, skattad och försäkrad, så de droppade av efter en liten stund... smile

Senast redigerat av JN1975 (23 augusti 2020)

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Off
23 augusti 2020 · 101 Inlägg

caromania skrev:
Jag tycker du är helt fel ute av flera anledningar.

För det första så funderar du på att åka obesiktigat och bara det gör att jag blir sugen på att låsa tråden. För sådant håller vi inte på med här.

Helt ärligt så känns ju det som det minsta problemet med tanke hur en turbokonverterad BMW normalt sett framförs. Sällan enligt hastighetsbegränsning och ofta på bredden.

caromania skrev:
Nummer två, en ball bil som är modifierad på sättet du funderar på är definitivt möjligt (även hyfsat lagligt) men med den typen av bil så skulle jag påstå att du verkligen behöver ha tillgång till både garage och kunskap.

Jag har tillgång till garage, dock ett lite för litet för att vara sugen på att skruva där. Kunskaperna skulle jag väl säga att kan bli bättre, men det är ju inte så att jag är helt oinsatt. Jag skulle säga att jag har ungefär den kunskap som krävs om turbokonvertering som krävs för att utföra det själv bortsett från styrsystemet. Dessutom är väl det bästa sättet att lära sig nya saker, att utmana sina kunskaper?

caromania skrev:
Om jag ska ge ett vettigt och väldigt ärligt tips så är det att snegla på bilar av mer original karaktär. Det finns diverse plastraketer i form av Mitsubishi och Subaru men även en del roliga bilar från både Toyota och Nissan. Receptet är turbo som original.

Jag förstår det. Jag önskar också att det var så enkelt, men det är det inte. Jag har tidigare kollat mycket på gamla EVO-bilar men det känns inte alls lika intressant. Jag vill inte behöva öppna motorn helt för att få ut mycket effekt och ifall ett motorhaveri inträffar vill jag inte att det ska göra allt för ont. Dessutom vill jag ha bakhjulsdrift.
Det som är närmast till hands hade i så fall varit en BMW 335 från gen. e90 men då blir det mycket mindre bil för pengarna (även om den är trimmad) än en E30/E36 samt att det inte känns som en lika lämplig bil för att börja skruva i.

caromania skrev:
Om du ”nöjer dig” med framhjulsdrivet så finns även Volvo av olika slag, eller Saab. Självklart finns det även andra bilar därute som skulle gå att skrämma upp rejält, men att utan lokaler och kunskap fundera på att turbokonvertera en gammal BMW är i min bok som att be om trubbel. På fler sätt än ett.

Nej, jag nöjer mig inte med framhjulsdrivet. Jag är främst intresserad av att köpa en färdigtrimmad bil och inte turbokonvertera själv, av både praktiska och ekonomiska själ. Att be om trubbel tycker jag låter som att be om att lära sig mer saker och det känns som ett bättre recept till framgång än att bara köpa en "driftsäker" bil som endast används till att köra och inte lära sig saker med.

Off
23 augusti 2020 · 101 Inlägg

panda666 skrev:
Skulle rekommendera e36 328, e46 330 eller varför inte e34/e39 540 då dom kommer med original motor 286hk/440nm besiktigad och klart utan nån gnäll från nån. 286hk borde räcka för dig gott o väl^^ och ligger lätt inom budget och du har kvar pengar för annat och reparationer. Rekommenderar inte att köpa bmw som har monterat turbo i efterhand då det kommer bli jobbigt med flygande bess och ordinarie bess plus polis kommer jaga dig;) Sen är det svårt att hitta ett bygge som är bra gjort och inte behöver göras massa innan det ens är körbart, skitmånga som säljer halvdanna projekt där en massa måste göras innan det ens går att köra. Sen ska du rycka bort turbo osv för att bessa? tar en jävla tid. Om du orkar rycka bort allt inför bess så varsågod men annars rekommenderar köp 540 som har v8 eller dom andra som är också roliga att köra och du slipper tjafs^

Ifall vi tänker att de bilarna du nämner är original så är det nedgraderingar från min bruksbil. Både ur synpunkten som en bruksbil och ur ett "sportigt" perspektiv. Ja, även om 540:n har en V8.

Off
23 augusti 2020 · 101 Inlägg

JN1975 skrev:

Off skrev:
Obesiktat känns rent spontant skönare men polisens ANPR-kameror gör väl att man "torskar" i princip varje gång man är i närheten av en polisbil?

Har alla polisbilar det? Isf kan de inte bry sig om allt, för av mina 5-6 bilar så är 2 obesiktade och ändå kör jag regelbundet och både möter och ligger före poliser utan att de bryr sig/har tid att bry sig. Annars funkar ju klassikern "jag är på väg till besiktningen" bra iaf dagtid, så länge bilen är påställd och försäkrad.

Enda gången en polisbil vänt vid möte och kört efter var för ngn vecka sedan, och det var med min Ford Ranger med en massa extraljus i kanske 75-80km/h på en 70-väg. De vände och körde efter för de trodde nog de mötte en A-traktor i 80, men slog den väl och insåg att det är en LLB. Dessutom besiktad, skattad och försäkrad, så de droppade av efter en liten stund... smile

Min uppfattning är att alla moderna polisbilar har det iallafall. De har väl funnits några år nu och det finns väl ingen större anledning för polisen att inte ha de kamerorna i deras nya bilar tänker jag?
Bilen kommer troligtvis till kanske 90% köras kvällstid på helger så besiktnings-ursäkten har jag nog ingen större användning för hehe smile
Så länge jag inte åker på böter för obesiktat mer än en handfull med gånger per år så sparar jag in de pengarna på försäkringen iallafall med tanke på att min nuvarande bil kostar lika mycket som bötern i försäkring varje månad haha.

panda666
23 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Off skrev:

panda666 skrev:
Skulle rekommendera e36 328, e46 330 eller varför inte e34/e39 540 då dom kommer med original motor 286hk/440nm besiktigad och klart utan nån gnäll från nån. 286hk borde räcka för dig gott o väl^^ och ligger lätt inom budget och du har kvar pengar för annat och reparationer. Rekommenderar inte att köpa bmw som har monterat turbo i efterhand då det kommer bli jobbigt med flygande bess och ordinarie bess plus polis kommer jaga dig;) Sen är det svårt att hitta ett bygge som är bra gjort och inte behöver göras massa innan det ens är körbart, skitmånga som säljer halvdanna projekt där en massa måste göras innan det ens går att köra. Sen ska du rycka bort turbo osv för att bessa? tar en jävla tid. Om du orkar rycka bort allt inför bess så varsågod men annars rekommenderar köp 540 som har v8 eller dom andra som är också roliga att köra och du slipper tjafs^

Ifall vi tänker att de bilarna du nämner är original så är det nedgraderingar från min bruksbil. Både ur synpunkten som en bruksbil och ur ett "sportigt" perspektiv. Ja, även om 540:n har en V8.

Det är väldigt svårt nu att hitta en fin och inte sönderkörd e36 speciellt 325/328 tittade snabbt på blocket nyss och de flesta är skitdyra nu, det säljs några som är redan turbokonverterade men det är snart dags för bess säkert därför dom säljs för att ägarna orkar inte hålla på rycka bort grejer för att bess ska godkänna. Det är det som väntar ifall du vill ha en sån bil, alt kör obesiktad och få böter, körförbud tills du besiktar med original grejer. Finns även volvo 940 som du kan köpa original med lågtrycks/fulltrycksturbo och sen mata på med vassare delar och uppnå upp till 500-600hk och borde vara lättare att besikta kasnke med tanke på att turbo redan finns original, bara att man måste vässa bilen lite lugnt så att inget skriker när bess kör in bilen i stationen sen. Tror kollegan på jobbet köpte sin 940 för 15 och la till kanske 15 till inkl nya hjul,turbo,spridare,ic,chip,grenrör osv så totalt gav han runt 30 och har nu ca 300hk på sin 940 och kan tänka mig att man kan säkert komma till 400hk med några tusen till ifall man orkar. Den vägen skulle ja hellre ta än bygga på bmw.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang