Off
23 augusti 2020
· 101 Inlägg
caromania skrev:
Jag tycker du är helt fel ute av flera anledningar.
För det första så funderar du på att åka obesiktigat och bara det gör att jag blir sugen på att låsa tråden. För sådant håller vi inte på med här.
Helt ärligt så känns ju det som det minsta problemet med tanke hur en turbokonverterad BMW normalt sett framförs. Sällan enligt hastighetsbegränsning och ofta på bredden.
caromania skrev:
Nummer två, en ball bil som är modifierad på sättet du funderar på är definitivt möjligt (även hyfsat lagligt) men med den typen av bil så skulle jag påstå att du verkligen behöver ha tillgång till både garage och kunskap.
Jag har tillgång till garage, dock ett lite för litet för att vara sugen på att skruva där. Kunskaperna skulle jag väl säga att kan bli bättre, men det är ju inte så att jag är helt oinsatt. Jag skulle säga att jag har ungefär den kunskap som krävs om turbokonvertering som krävs för att utföra det själv bortsett från styrsystemet. Dessutom är väl det bästa sättet att lära sig nya saker, att utmana sina kunskaper?
caromania skrev:
Om jag ska ge ett vettigt och väldigt ärligt tips så är det att snegla på bilar av mer original karaktär. Det finns diverse plastraketer i form av Mitsubishi och Subaru men även en del roliga bilar från både Toyota och Nissan. Receptet är turbo som original.
Jag förstår det. Jag önskar också att det var så enkelt, men det är det inte. Jag har tidigare kollat mycket på gamla EVO-bilar men det känns inte alls lika intressant. Jag vill inte behöva öppna motorn helt för att få ut mycket effekt och ifall ett motorhaveri inträffar vill jag inte att det ska göra allt för ont. Dessutom vill jag ha bakhjulsdrift.
Det som är närmast till hands hade i så fall varit en BMW 335 från gen. e90 men då blir det mycket mindre bil för pengarna (även om den är trimmad) än en E30/E36 samt att det inte känns som en lika lämplig bil för att börja skruva i.
caromania skrev:
Om du ”nöjer dig” med framhjulsdrivet så finns även Volvo av olika slag, eller Saab. Självklart finns det även andra bilar därute som skulle gå att skrämma upp rejält, men att utan lokaler och kunskap fundera på att turbokonvertera en gammal BMW är i min bok som att be om trubbel. På fler sätt än ett.
Nej, jag nöjer mig inte med framhjulsdrivet. Jag är främst intresserad av att köpa en färdigtrimmad bil och inte turbokonvertera själv, av både praktiska och ekonomiska själ. Att be om trubbel tycker jag låter som att be om att lära sig mer saker och det känns som ett bättre recept till framgång än att bara köpa en "driftsäker" bil som endast används till att köra och inte lära sig saker med.