Pallbock på (under) Clio 3

Pannmoja
21 augusti 2020 · 8 Inlägg

Hej alla!

Har en Renault Clio III där jag inte hittar någonstans som känns stabilt nog att sätta pallbockarna. De förstärkta fästena för domkraft är ju upptagna av just domkraften medan jag höjer bilen.

Även om jag uppskattar välmeningen bakom allmänna tips kring var man kan sätta pallbockarna skulle jag uppskatta om svaren kan hållas till de som vet var de kan sättas på en Clio gen 3.

Mvh

jaka54
21 augusti 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Pallbockar kan sättas under hjulupphängningarna ,balkar eller under krängningshämmarens två fästbyglar.

husseman
21 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, fast pallbockarna kan gå genom golvet eller vrida till hela bilfaen. Så ta det varligt, de e´en Clio du skruvar med..huu

mvh/husse Oturlig Clioägare.(men inte länge till hoppas ja)

Pannmoja
23 augusti 2020 · 8 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, fast pallbockarna kan gå genom golvet eller vrida till hela bilfaen. Så ta det varligt, de e´en Clio du skruvar med..huu

mvh/husse Oturlig Clioägare.(men inte länge till hoppas ja)

Jag testade några ställen och inget kändes stabilt. Tror nog jag överger idéen om pallbockar faktiskt och lämnar tillbaka dem! Det får funka med enbart domkrafter och extra säkerhetstänk, helt enkelt!

Pannmoja
23 augusti 2020 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Pallbockar kan sättas under hjulupphängningarna ,balkar eller under krängningshämmarens två fästbyglar.

Hade tyvärr svårt att få in pallbockarna där

Mew
23 augusti 2020 · 2 152 Inlägg

Pannmoja skrev:

husseman skrev:
Hmm, fast pallbockarna kan gå genom golvet eller vrida till hela bilfaen. Så ta det varligt, de e´en Clio du skruvar med..huu

mvh/husse Oturlig Clioägare.(men inte länge till hoppas ja)

Jag testade några ställen och inget kändes stabilt. Tror nog jag överger idéen om pallbockar faktiskt och lämnar tillbaka dem! Det får funka med enbart domkrafter och extra säkerhetstänk, helt enkelt!

ALLTID pallbock eller något liknande när man ligger under en upphissad bil. Annars är en liten 1-kronas gummipackning i domkraften det enda som står mellan dig och en allvarlig olycka. Om inte annat så ha den som stöd på något av ställena som nämnts ovan, utifall att domkraften havererar. Du behöver inte släppa ner domkraften helt.

jaka54
23 augusti 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Pallbockar måste alltd användas! Man kan inte lita på en domkraft!!!
Vad har du för domkraft som inte kan hissa upp bilen tillräckligt högt så du får in pallbockar under hjulupphängningarna/krångningshämmar fästena??

Pannmoja
23 augusti 2020 · 8 Inlägg

Mew skrev:

Pannmoja skrev:

husseman skrev:
Hmm, fast pallbockarna kan gå genom golvet eller vrida till hela bilfaen. Så ta det varligt, de e´en Clio du skruvar med..huu

mvh/husse Oturlig Clioägare.(men inte länge till hoppas ja)

Jag testade några ställen och inget kändes stabilt. Tror nog jag överger idéen om pallbockar faktiskt och lämnar tillbaka dem! Det får funka med enbart domkrafter och extra säkerhetstänk, helt enkelt!

ALLTID pallbock eller något liknande när man ligger under en upphissad bil. Annars är en liten 1-kronas gummipackning i domkraften det enda som står mellan dig och en allvarlig olycka. Om inte annat så ha den som stöd på något av ställena som nämnts ovan, utifall att domkraften havererar. Du behöver inte släppa ner domkraften helt.

Såklart! Det var så jag menade med extra säkerhetstänk, dvs att inte vara faktiskt under bilen. Men om det behövs så ställer jag en pallbock som säkerhet!

Pannmoja
23 augusti 2020 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Pallbockar måste alltd användas! Man kan inte lita på en domkraft!!!
Vad har du för domkraft som inte kan hissa upp bilen tillräckligt högt så du får in pallbockar under hjulupphängningarna/krångningshämmar fästena??

Billigaste från Biltema. Skulle kanske få in pallbockarna om jag försökte lite mer.

torsen
24 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

Om det är bilens originaldomkraft du använder, så glöm inte att klossa/blockera framför och bakom diagonalt motstående hjul.
Det minsta bilen kommer i rullning så...….
Lita inte på handbroms och ilagd låg växel.
Reservhjulet + demonterade hjulet under som extra säkerhet, om du inte får in pallbock under.

Får du inte in pallbock under kanske du kan försöka med att köra upp på en eller flera plankor.
Även motsvarande plankor under domkraften.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang