3 tums avgassystem

Steve98
23 augusti 2020 · 11 Inlägg

Hej gänget!

Tänkte ta och byta ut mina bakre ljuddämpare som ser ut som i bifogade bilden. Tänkte köra med 3" ljuddämpare. Mina rör är 60mm i diameter. Hur ska jag enklast gå tillväga. Jag vill bygga efter y-röret, eller om nån har tips på enklare än sätt än detta?

Ha en trevlig kväll! https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230950/230950-62512a2b45e6930efba1abc046da968a.jpg

torsen
24 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

För att få bättre "utandning" bör du byta hela vägen.
Annars blir första delen som en strypning.
Men du kanske ska byta/ändra "för syns skull"?

jompazx
24 augusti 2020 · 291 Inlägg

torsen skrev:
För att få bättre "utandning" bör du byta hela vägen.
Annars blir första delen som en strypning.
Men du kanske ska byta/ändra "för syns skull"?

ett minskat strömmningsmotstånd är ett minskat strömmningsmotsånd speciellt om man använder schyssta ljuddämpare och schyssta böjar. visst minsta arean bestämmer ju maximalt flöde, men när vi snackar motorer är "mottryck" relevant. mottrycket är en konsekvens av genomströmmningsarean, längden på rörsystemet och antalet "engångsförluster"(böjar, skarvar svetsknölar osv osv). sedan huruvida de gör någon större skillnad är tveksamt(dom är ju inte totala idioter konstruktörerna som bygger bilar, dom lämnar ju inga stora effekter på bordet), nån enstaka procent kanske? men ett schysstare ljud gör ju också sitt för placebon! så länge man inte kör racing så är det väl skitsamma om bilen går snabbare, bara den känns snabbare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang