Köpråd: Skoda Octavia (manuell 1.0 TSI ev 2.0 tdi Scout)-18

underwar
19 augusti 2020 · 10 Inlägg

Hej, spanar runt på ny bil och har fastnat mycket för en Skoda Octavia, körde en i jobbet för ett tag sedan (-17 årsm) och tyckte den var riktigt trevlig att köra och åka i samt bra med plats.

Tänkte kolla ifall det är nått speciell man ska se upp med här? vanliga problem?

Tänker mig troligtvis en 1.0 tsi manuell från -18 och framåt, eventuellt 1.5 tsi eller 2.0 tdi scout om det dyker upp nån vettig.

Har hört nånstans att DSG lådorna ska men se upp med?

Hur bra funkar Skodas app till bilen, tänker främst med värmaren att kunna styra den felfritt därifrån?

MVH.




Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Utmarks-Loke
19 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

2018 är så nytt så felen har väl inte riktigt visat sig ännu på den modellen. De DSG-lådor som brukade gå sönder hade för länge sedan slutat produceras 2018 (tror jag)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2020 · 17 477 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
2018 är så nytt så felen har väl inte riktigt visat sig ännu på den modellen. De DSG-lådor som brukade gå sönder hade för länge sedan slutat produceras 2018 (tror jag)

Man ska inte köpa en bil med DQ200. Men de har nog som du säger försvunnit. Men visst är det en chansning att köpa en nyare Skoda. Den kan gå hur fint som helst i 10 år. Eller så rasar den om 5 år. Ingen vet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
THEBADGUY Gorgilus addictus
19 augusti 2020 · 4 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
2018 är så nytt så felen har väl inte riktigt visat sig ännu på den modellen. De DSG-lådor som brukade gå sönder hade för länge sedan slutat produceras 2018 (tror jag)

Man ska inte köpa en bil med DQ200. Men de har nog som du säger försvunnit. Men visst är det en chansning att köpa en nyare Skoda. Den kan gå hur fint som helst i 10 år. Eller så rasar den om 5 år. Ingen vet.

Vilket man iofs kan säga om vilket bilmärke man än köper smile
Man kan alltid ha otur, och då hjälper det inte om det står varken Toyota, Volvo, Subaru, Chevrolet etc etc på bilen.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Cuefa Ain't no place like home...
20 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Min Octavia fick gå 10900 mil på 20 månader och det gjorde den utan större fel.
Tror största bekymret var en stötdämpare som började läcka olja, den byttes på garanti och jag märkte aldrig något av det utan det var något som serviceteknikern såg.
Tyckte det var en otroligt trevlig bil.
Jag använde den till pendling 26 mil/dag, samt en och annan långresa.
Den fick även dra en hel del tunga släp vilket den också gjorde med beröm.

Jag kan varmt rekommendera Octavia som vardagsbil!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Megamatch
22 augusti 2020 · 13 Inlägg

vi har haft en lite äldre octavia för några år sedan, 08 tror. inget ögongodis direkt, vi hade diesel 1,9tdi och på småvägar och landsvägar så tyckte jag den hade grym väghållning.

däremot så tyckte jag den var lite klen för motorväg, den fick jobba väldigt hårt vilket ökande förbrukning så kanske satsa på 1,5tsi?

hade även 2.0 tdi på vår superb 170hk och  den motorn passade oss perfekt, hade aldrig problem med den och vi körde typ 6k mil innan trafikolycka.

Presidento Of World
22 augusti 2020 · 3 327 Inlägg

Octavia, med skaplig utrustning och 1.5 TSI eller 1.6 tdi är kanon bil sett till komfort och utrymme man får. Mycket bättre bil än golf och större.

Dock så gillar dom olja så 1.5 liter på 100 mil är inget ovanligt. Gäller dock alla v.a.g bilar verkar det som.

I sin helhet är Octavia bra bil med bra komfort och utrymmen

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
22 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

Presidento skrev:
Octavia, med skaplig utrustning och 1.5 TSI eller 1.6 tdi är kanon bil sett till komfort och utrymme man får. Mycket bättre bil än golf och större.

Dock så gillar dom olja så 1.5 liter på 100 mil är inget ovanligt. Gäller dock alla v.a.g bilar verkar det som.

I sin helhet är Octavia bra bil med bra komfort och utrymmen

Fast den oljeförbrukning trumfar ju alla goda sidor. Att släpa hem 50 liter olja per år och hälla på är inte rimligt. Dessutom lär katalysatorn inte tycka om så mycket olja.

Presidento Of World
22 augusti 2020 · 3 327 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Presidento skrev:
Octavia, med skaplig utrustning och 1.5 TSI eller 1.6 tdi är kanon bil sett till komfort och utrymme man får. Mycket bättre bil än golf och större.

Dock så gillar dom olja så 1.5 liter på 100 mil är inget ovanligt. Gäller dock alla v.a.g bilar verkar det som.

I sin helhet är Octavia bra bil med bra komfort och utrymmen

Fast den oljeförbrukning trumfar ju alla goda sidor. Att släpa hem 50 liter olja per år och hälla på är inte rimligt. Dessutom lär katalysatorn inte tycka om så mycket olja.

Mycket ja..inte ovanligt på många märken idag dock. Brukar säga att dom drar mer olja än bensin lite skämtsamt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Presidento skrev:
Octavia, med skaplig utrustning och 1.5 TSI eller 1.6 tdi är kanon bil sett till komfort och utrymme man får. Mycket bättre bil än golf och större.

Dock så gillar dom olja så 1.5 liter på 100 mil är inget ovanligt. Gäller dock alla v.a.g bilar verkar det som.

I sin helhet är Octavia bra bil med bra komfort och utrymmen

Fast den oljeförbrukning trumfar ju alla goda sidor. Att släpa hem 50 liter olja per år och hälla på är inte rimligt. Dessutom lär katalysatorn inte tycka om så mycket olja.

Det rör sig oftast snarare om 0.5l/100 mil, över det så är förbrukningen utanför normvärdena och motorn bör/ska åtgärdas.

Oljeförbrukning på nyare bilar (inte bara VAG) är relativt vanligt idag, oftast som ett resultat av att försöka minska motorns interna friktion genom större spelrum mellan t.ex kolv och cylinder. Allt för att jaga värdefulla droppar när det gäller förbrukning.

Jag har hittills varit med om 1 exempel där vi fick göra rent (obs, INTE byta) katalysatorn pga mängden olja som gick genom avgassystemet. Annars verkar bilarna ta detta rätt bra utan att komponenter slits.
Avgassystemet lär väl i alla fall aldrig rosta igenom inifrån lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Presidento Of World
24 augusti 2020 · 3 327 Inlägg

Cuefa skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Presidento skrev:
Octavia, med skaplig utrustning och 1.5 TSI eller 1.6 tdi är kanon bil sett till komfort och utrymme man får. Mycket bättre bil än golf och större.

Dock så gillar dom olja så 1.5 liter på 100 mil är inget ovanligt. Gäller dock alla v.a.g bilar verkar det som.

I sin helhet är Octavia bra bil med bra komfort och utrymmen

Fast den oljeförbrukning trumfar ju alla goda sidor. Att släpa hem 50 liter olja per år och hälla på är inte rimligt. Dessutom lär katalysatorn inte tycka om så mycket olja.

Det rör sig oftast snarare om 0.5l/100 mil, över det så är förbrukningen utanför normvärdena och motorn bör/ska åtgärdas.

Oljeförbrukning på nyare bilar (inte bara VAG) är relativt vanligt idag, oftast som ett resultat av att försöka minska motorns interna friktion genom större spelrum mellan t.ex kolv och cylinder. Allt för att jaga värdefulla droppar när det gäller förbrukning.

Jag har hittills varit med om 1 exempel där vi fick göra rent (obs, INTE byta) katalysatorn pga mängden olja som gick genom avgassystemet. Annars verkar bilarna ta detta rätt bra utan att komponenter slits.
Avgassystemet lär väl i alla fall aldrig rosta igenom inifrån lol

0.5 liter olja får vi fylla på i slutet på veckan dvs nyfylld måndag så får vi fylla på 0.5 på fredag kort sagt, gillar Octavia och superb  men som alla vag bilar så har dom tyvärr denna egenhet med att dra olja. Det handlar inte om erfarenhet från 1 eller 2 bilar utan ca 160..alla 2018 till 2020.

Men den diskussionen kan vi ta någon annan gång och annan icke köprådstråd.

Senast redigerat av Presidento (24 augusti 2020)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Cuefa skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Fast den oljeförbrukning trumfar ju alla goda sidor. Att släpa hem 50 liter olja per år och hälla på är inte rimligt. Dessutom lär katalysatorn inte tycka om så mycket olja.

Det rör sig oftast snarare om 0.5l/100 mil, över det så är förbrukningen utanför normvärdena och motorn bör/ska åtgärdas.

Oljeförbrukning på nyare bilar (inte bara VAG) är relativt vanligt idag, oftast som ett resultat av att försöka minska motorns interna friktion genom större spelrum mellan t.ex kolv och cylinder. Allt för att jaga värdefulla droppar när det gäller förbrukning.

Jag har hittills varit med om 1 exempel där vi fick göra rent (obs, INTE byta) katalysatorn pga mängden olja som gick genom avgassystemet. Annars verkar bilarna ta detta rätt bra utan att komponenter slits.
Avgassystemet lär väl i alla fall aldrig rosta igenom inifrån lol

0.5 liter olja får vi fylla på i slutet på veckan dvs nyfylld måndag så får vi fylla på 0.5 på fredag kort sagt, gillar Octavia och superb  men som alla vag bilar så har dom tyvärr denna egenhet med att dra olja. Det handlar inte om erfarenhet från 1 eller 2 bilar utan ca 160..alla 2018 till 2020.

Men den diskussionen kan vi ta någon annan gång och annan icke köprådstråd.

Sant, vi flyttar den diskussionen till ett annat forum smile

Hur som så skulle jag inte titta bort från bilarna pga detta, det var väl egentligen det budskapet jag ville få fram 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
underwar
26 augusti 2020 · 10 Inlägg

0.5L/100 mil låter ju jätte mycket, har en Seat leon 1.2 tsi -13 idag, servar den varje år/1500 mil och får fylla på 0.5L mellan varje service, låter mer rimligt tycker jag.

Börjar luta mest åt en 1.5 tsi med en hel del utrustning, en standard 1.0 tsi manuell ligger på ca 200k och en 1.5 tsi automat med mängder annat trevlig ligger på ca 250k, känns värt.

tusen tack för alla svar smile

Cuefa Ain't no place like home...
27 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

150hk-maskinen är faktiskt rejält trevlig!
Fick tukta den motorn/växellådan ordentligt i en Karoq nere på IDIADA i spanien, den tål mycket pisk må jag säga, vi var inte snälla mot bilarna direkt... 😎
Bra val!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
27 augusti 2020 · 5 729 Inlägg

Hej!
Fylla på olja..?
Min Audi 100 Avant  2,0E (89:a) med 38250 mil på mätarn drar ingen olja alls! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-22e2569b62535b00ee0f7cb04a3508a0.jpg

Senast redigerat av jaka54 (27 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang