Köpråd: Söker ny bil

Free-Potatoes
30 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hejsan, jag skulle behöva köpråd angående en ny bil!
Jag är helt kass på bilar och jag har för nuvarande en Dacia Sandero Stepway 2013 som nyligen hade problem så jag valde att byta hela motorn till en 2016.
Jag har fått råd av samtliga att det inte är en bra bil att äga när man ska köra cirka 11mil på helgerna då den mår bäst av att bara vara för stadskörning. Så jag funderar på att sälja den och köpa en ny.

Jag vill ha en fungerande och pålitlig bil som klarar av bra att kunna köra 11mil sträckor på helgerna och sedan vara som bruksbil på vardagar, max en mil till jobbet. Jag bryr mig inte om att den ska se fin ut eller gå snabbt, vill ha en pålitlig bil för max 60-70tusen. Jag har fått tips om att kolla på Volvo V70, jag har hund så vill kunna ha henne i bagaget. Har kollat lite på V70 o det finns så många olika sorter tycker jag, olika motor modeller och olika bränslen. Vilken motor skulle ni rekommendera för den prisklassen jag skrivit? Jag hittade en etanol hybrid 2.0 kinetic som bara hade gått 14.000 mil men har läst lite på internet om att Etanol är på väg ut och vill inte köpa den om det inte kommer att finnas att tanka etanol om några år.
Är diesel något bra att ha år 2020 eller är det mest bensin som gäller för den prisklassen jag hade tänkt mig?

Jag är som sagt helt kass på detta så ni får tåla konstiga och udda frågor!
Alla tips och svar uppskattas enormt.
Ha det gott!

Utmarks-Loke
30 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Jag tycker du skall satsa på en diesel, om du inte bor i Stockholm och måste köra i innerstaden där dieselbilar kanske blir förbjudna. I den prisklassen du är ute efter bör du kunna hitta en bil med partikelfilter, vilket ger dig låg skatt. Och du kör ju längre turer på helgerna så partikelfiltret kan bränna rent.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang