Vilken Volvo v70?

Handsprit
31 augusti 2020 · 19 Inlägg

Tja ska snart köpa en begagnad bil inom 2-3 månader. Kollar mycket på Volvo v70 från 2010-13 ungefär, men undrar just vilken passar mig bäst. Bilen kommer användas dagligen och helst en lagom motor med hästar, inget överdrivet. Finns olika typer av motorer D4, D3 osv vad är skillnaden mellan dem?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2020 · 17 386 Inlägg

Ingen aning. Men ska du köra diesel så bör du ju köra längre sträckor ibland. Är så fallet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rensvinf
31 augusti 2020 · 528 Inlägg

Jag är partisk. Jag har en V70 2012 D2.   Jag har även ägt en C30 1.6d som är nästan samma motor.  Jag skulle slå ett slag för att iaf provköra en D2a innan du bestämmer dig för ngt annat. Den har "bara" 115 hk, men jag ska ärligt säga att det är mer än tillräckligt. Jag äger en bmw z3m sedan 10 år och vet mycket väl hur kul det är när bilen svarar på gas.  Men för att köra familjen räcker D2 gott och väl.  Det går att köra om i landsvägsfart och det går att dra släp.  En fördel med D2 är skatten som ligger på 1500 har jag för mig.  Enda nackdelen jag kan tänka mig ifall det är ens enda bil och man nödvändigtvis vill kunna göra hypersnabba omkörningar. Då faller den bort.  Men med det sagt så vill jag återigen poängtera att det gott och väl går att göra säkra omkörningar.  Men ut och prova en!  Jag ville ha en lite nyare och då föll 1.6d bort (Samma motor som d2 mer eller mindre.). Jag minns inte, ärligt talat, om 1.6d fanns till de tidigare men jag tror det.  Den har inte automatisk rengöring av partikelfilter så det tillkommer på service.

Senast redigerat av Rensvinf (31 augusti 2020)

Handsprit
31 augusti 2020 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ingen aning. Men ska du köra diesel så bör du ju köra längre sträckor ibland. Är så fallet?

Jag kör dagligen till jobbet ca 5km dit. Brukar inte köra mer än 10-15km sträckor, det händer sällan.

Handsprit
31 augusti 2020 · 19 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag är partisk. Jag har en V70 2012 D2.   Jag har även ägt en C30 1.6d som är nästan samma motor.  Jag skulle slå ett slag för att iaf provköra en D2a innan du bestämmer dig för ngt annat. Den har "bara" 115 hk, men jag ska ärligt säga att det är mer än tillräckligt. Jag äger en bmw z3m sedan 10 år och vet mycket väl hur kul det är när bilen svarar på gas.  Men för att köra familjen räcker D2 gott och väl.  Det går att köra om i landsvägsfart och det går att dra släp.  En fördel med D2 är skatten som ligger på 1500 har jag för mig.  Enda nackdelen jag kan tänka mig ifall det är ens enda bil och man nödvändigtvis vill kunna göra hypersnabba omkörningar. Då faller den bort.  Men med det sagt så vill jag återigen poängtera att det gott och väl går att göra säkra omkörningar.  Men ut och prova en!  Jag ville ha en lite nyare och då föll 1.6d bort (Samma motor som d2 mer eller mindre.). Jag minns inte, ärligt talat, om 1.6d fanns till de tidigare men jag tror det.  Den har inte automatisk rengöring av partikelfilter så det tillkommer på service.

Jag förstår hur det är med en bil på 115ish hästar. Har själv just nu en QASHQAI på 117hk manuell och de tar sin tid. Men inget som jag klagar på direkt. Vad finns det för olika typer av D2,3 undrar lite vad är skillnaden på dem. Är det hästar eller motor m.m.

Christian S
1 september 2020 · 4 815 Inlägg

Handsprit skrev:
Vad finns det för olika typer av D2,3 undrar lite vad är skillnaden på dem. Är det hästar eller motor m.m.

det är olika motorer beroende på årsmodell.
siffran efter D  (eller T som det står på bensin motorerna) anger effekten.
2 har en effekt emellan x och x
3 har en effekt emellan x och x
4 har en effekt emellan  x och x
5 har en effekt emellan x och x
6 har en effekt emellan x och x
så det är ingen exakt effekt uppgift eftersom det varierar beroende på årsmodell osv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Rensvinf
1 september 2020 · 528 Inlägg

Det kan vara helt olika motorer också, väl?  Volvos gick ju över till sina VEA-motorer som alla är 4cylindriga? Så en D3-D4 kan både vara vara en 5cylindrig eller en 4cylindrig beroende på årsmodell, som exempel.  Och en D2 kan vara PSA-Ford dieseln på 1.6liter och Volvos VEA-motor på 2liter.   Så man får titta både på betäckning och årsmodell.

Christian S
1 september 2020 · 4 815 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det kan vara helt olika motorer också, väl?  Volvos gick ju över till sina VEA-motorer som alla är 4cylindriga? Så en D3-D4 kan både vara vara en 5cylindrig eller en 4cylindrig beroende på årsmodell, som exempel.  Och en D2 kan vara PSA-Ford dieseln på 1.6liter och Volvos VEA-motor på 2liter.   Så man får titta både på betäckning och årsmodell.

exakt, det blir lite förvirrande när man tex ska köpa bil eftersom det kan bli svårt att veta exakt vilken motor det är enbart genom att titta på betäckningen om man inte är så insatt så att man vet att tex en D4 FWD ´16 har VED motorn medans en D4 AWD ´16 har I5D motorn (den 5 cylindriga motorn) eftersom VEA motorerna aldrig kom med AWD i dom "gamla" bilarna.

har snart jobbat 22 år på Volvo Torslanda varav dom första ca16 åren med att montera på detaljer på motorerna så det har passerat ett par olika motorer genom åren man jobbat där smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Utmarks-Loke
1 september 2020 · 5 814 Inlägg

Handsprit skrev:

Hybrid_ skrev:
Ingen aning. Men ska du köra diesel så bör du ju köra längre sträckor ibland. Är så fallet?

Jag kör dagligen till jobbet ca 5km dit. Brukar inte köra mer än 10-15km sträckor, det händer sällan.

Då skall du inte ha någon diesel i alla fall.

volvoqq Lastbilsmekaniker
1 september 2020 · 5 127 Inlägg

Jag kör en v70 2,5ft den är på 231 hästar och betalar lika mycket som en D2a i skatt😂

Christian S
1 september 2020 · 4 815 Inlägg

volvoqq skrev:
Jag kör en v70 2,5ft den är på 231 hästar och betalar lika mycket som en D2a i skatt😂

och jag kör en V60 D4 som är polestar optimerad så den har 200Hk och 440Nm nu och betalar ingen skatt alls då den är befriad ifrån skatt tom 28 februari 2021och kommer sedan gå på hela 1155kr big_smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvoqq Lastbilsmekaniker
1 september 2020 · 5 127 Inlägg

Christian S skrev:

volvoqq skrev:
Jag kör en v70 2,5ft den är på 231 hästar och betalar lika mycket som en D2a i skatt😂

och jag kör en V60 D4 som är polestar optimerad så den har 200Hk och 440Nm nu och betalar ingen skatt alls då den är befriad ifrån skatt tom 28 februari 2021och kommer sedan gå på hela 1155kr big_smile

Det är bra😉 bättre med skattefritt ja har också några st😂 dock på grund av ålder😂

Senast redigerat av volvoqq (1 september 2020)

Handsprit
2 september 2020 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Handsprit skrev:

Hybrid_ skrev:
Ingen aning. Men ska du köra diesel så bör du ju köra längre sträckor ibland. Är så fallet?

Jag kör dagligen till jobbet ca 5km dit. Brukar inte köra mer än 10-15km sträckor, det händer sällan.

Då skall du inte ha någon diesel i alla fall.

Bensin då. Ska kolla lite på vilka det finns, vill helst ha en automat växellåda.

Rensvinf
2 september 2020 · 528 Inlägg

Kruxet med så korta sträckor är att du aldrig sotar ut/rengör partikelfiltret, och så kommer du säkert med lite otur så strul med batteriet.  En diesel ska helst köras längre sträckor än några kilometer. Vi kör i regel runt en mil per tur, och det tycks räcka för våran V70 d2 2012. Men jag har läst om bilar i olika märken som fått strul med både urladdat batteri och partikelfilter på resor som ligger under 1mil per tur..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang