Köpråd Bmw 330

Tom_Bombadill
5 september 2020 · 51 Inlägg

Hej. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag vill ha en BMW 330. Rätt rolig bil, lite kraft, men ändå något som går att använda året om och som är praktiskt. Hade gärna haft en miata eller något sånt men det är för opraktiskt så det får vänta några år.

Är 26 år gammal, har en budget på 45-60k(max).

Det ger mig två alternativ. E46 eller E91. Vill ha en sedan men vill gärna ha lite tips om saker att tänka på. Har lite koll på E46, vattenpump, bakaxel, men desto sämre koll på E91.

Har hittat två rätt fina exemplar på blocket. Keep in mind att jag kollat blocket varje dag i flera månader.

https://www.blocket.se/vi/92722336.htm

https://www.blocket.se/vi/92085452.htm

Vill ha manuell och helst bensin men diesel kanske inte är helt fel ändå? Vad tycker ni?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 september 2020 · 4 917 Inlägg

Den först hade jag tagit, den andra verkar otroligt krånglig med det ekonomiska..
Ett företag som spelar allan hade jag ALDRIG köpt av..
Sen vet man ju att de tar minst 15 % förmycket..
Så vill du spara lite kosing så vet du vad du ska välja..

Senast redigerat av axxet (5 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
5 september 2020 · 2 250 Inlägg

E91 är inte för dem som söker en sedan kan jag lova dig tongue

I övrigt trevliga bilar att köra helt klart!

Tom_Bombadill
5 september 2020 · 51 Inlägg

Xebers76 skrev:
E91 är inte för dem som söker en sedan kan jag lova dig tongue

I övrigt trevliga bilar att köra helt klart!

Hur menar du? Haha. För att den är klumpig?

Edit: fattar nu. E90 heter det. Men det står e91 i den där annonsen, därav förvirringen.

Senast redigerat av Tom_Bombadill (5 september 2020)

Utmarks-Loke
5 september 2020 · 5 814 Inlägg

Av de där skall du ta E46:an, den andra har ju fyrhjulsdrift

panda666
5 september 2020 · 4 228 Inlägg

e46 330:
har den underbara motorn m54b30 6an me 231 hk som tål skitmycket och orkar många tusen mil, parad med manuell ska den klara av många tusen mil utan större problem. Givare, kylning och andra grejer kommer förekomma såklart men motor o låda borde klara sig galant om man inte sitter o driftar dag in dag ut.

E90 :
Rekommenderar dig att hålla undan från allt som heter n53, för jesus skull akta dig från den skiten, käkar bränslepumpar, spridare, givare, tändspolar och annat tjafs, håll dig undan som du håller dig undan från corona.

N52 däremot är det inga bekymmer med vad ja vet n52b30 som är 330 e90 är bra, 6a som klarar av många mil ifall man tar hand om den. Så alltså sikta inte på nån 330 efter 2005-2006 minns inte exakt när n53 kom ut men se till iaf att du köper n52. Sen va ja minns vattenpump på dessa är elektriska och kostar skjortan att byta annars inga större svagheter vad ja kan komma ihåg. Slitagedelar och vanlig service. Kan också rekommendera e39 530 om 5 serien är intressant, samma feta motor som sitter i e46 och jävligt slitstark. E39 är också en bra bil parad med manuell och har inga stora svagheter när det gäller 6orna. På alla bmw bör man ta en titt på kylningen att den mår bra, kylare, termostat, vattenpump osv. Kör du långt varje gång du kör? 30km+? annars är diesel inget bra val då motorn kommer inte må bra av kortkörningar.

Mvh

Tom_Bombadill
5 september 2020 · 51 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Av de där skall du ta E46:an, den andra har ju fyrhjulsdrift

Fyrhjulsdrift dåligt? Dyrt?

Tom_Bombadill
5 september 2020 · 51 Inlägg

panda666 skrev:
e46 330:
har den underbara motorn m54b30 6an me 231 hk som tål skitmycket och orkar många tusen mil, parad med manuell ska den klara av många tusen mil utan större problem. Givare, kylning och andra grejer kommer förekomma såklart men motor o låda borde klara sig galant om man inte sitter o driftar dag in dag ut.

E90 :
Rekommenderar dig att hålla undan från allt som heter n53, för jesus skull akta dig från den skiten, käkar bränslepumpar, spridare, givare, tändspolar och annat tjafs, håll dig undan som du håller dig undan från corona.

N52 däremot är det inga bekymmer med vad ja vet n52b30 som är 330 e90 är bra, 6a som klarar av många mil ifall man tar hand om den. Så alltså sikta inte på nån 330 efter 2005-2006 minns inte exakt när n53 kom ut men se till iaf att du köper n52. Sen va ja minns vattenpump på dessa är elektriska och kostar skjortan att byta annars inga större svagheter vad ja kan komma ihåg. Slitagedelar och vanlig service. Kan också rekommendera e39 530 om 5 serien är intressant, samma feta motor som sitter i e46 och jävligt slitstark. E39 är också en bra bil parad med manuell och har inga stora svagheter när det gäller 6orna. På alla bmw bör man ta en titt på kylningen att den mår bra, kylare, termostat, vattenpump osv. Kör du långt varje gång du kör? 30km+? annars är diesel inget bra val då motorn kommer inte må bra av kortkörningar.

Mvh

Stort tack! Kör oftast kortare.

panda666
5 september 2020 · 4 228 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:

panda666 skrev:
e46 330:
har den underbara motorn m54b30 6an me 231 hk som tål skitmycket och orkar många tusen mil, parad med manuell ska den klara av många tusen mil utan större problem. Givare, kylning och andra grejer kommer förekomma såklart men motor o låda borde klara sig galant om man inte sitter o driftar dag in dag ut.

E90 :
Rekommenderar dig att hålla undan från allt som heter n53, för jesus skull akta dig från den skiten, käkar bränslepumpar, spridare, givare, tändspolar och annat tjafs, håll dig undan som du håller dig undan från corona.

N52 däremot är det inga bekymmer med vad ja vet n52b30 som är 330 e90 är bra, 6a som klarar av många mil ifall man tar hand om den. Så alltså sikta inte på nån 330 efter 2005-2006 minns inte exakt när n53 kom ut men se till iaf att du köper n52. Sen va ja minns vattenpump på dessa är elektriska och kostar skjortan att byta annars inga större svagheter vad ja kan komma ihåg. Slitagedelar och vanlig service. Kan också rekommendera e39 530 om 5 serien är intressant, samma feta motor som sitter i e46 och jävligt slitstark. E39 är också en bra bil parad med manuell och har inga stora svagheter när det gäller 6orna. På alla bmw bör man ta en titt på kylningen att den mår bra, kylare, termostat, vattenpump osv. Kör du långt varje gång du kör? 30km+? annars är diesel inget bra val då motorn kommer inte må bra av kortkörningar.

Mvh

Stort tack! Kör oftast kortare.

Varsågod, kan då rekommendera e46-e39 me 330/530 motorn eller e90 me n52 330 eller kanske 325 också? inge fel på dom heller men 330 roligare såklart. 4wd skulle ja också försöka undvika om inte det är verkligen nödvändigt för dig om du kör verkligen i jobbiga vägar/skogar eller allmänt har svårt att ta dig nånstans, det är bara ännu en grej som kan paja och behöva lagas samt bmw 4wd ska inte vara världens mest pålitliga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang