Scania

torsen
16 september 2020 · 7 198 Inlägg

Läste att Scanias ellastbilar har olika laddningstider.
55 minuter för 5 batterier.
100 minuter för 9 batterier.
Jag, som inte är insatt i hur det ser ut, undrar varför man inte kan parallelladda batterierna i stället för i serie?

55 minuter för 5 serieladdade borde väl gå att ändra till 11minuter per batteri om man laddar varje batteri parallellt i stället för i serie.

Tänker jag fel?

Berätta i så fall var jag tänker fel, och vilka hinder som finns - förutom att varje batteri måste anslutas separat, och att 9 batterier kräver 9 "laddare".

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2020 · 17 376 Inlägg

torsen skrev:
Läste att Scanias ellastbilar har olika laddningstider.
55 minuter för 5 batterier.
100 minuter för 9 batterier.
Jag, som inte är insatt i hur det ser ut, undrar varför man inte kan parallelladda batterierna i stället för i serie?

55 minuter för 5 serieladdade borde väl gå att ändra till 11minuter per batteri om man laddar varje batteri parallellt i stället för i serie.

Tänker jag fel?

Berätta i så fall var jag tänker fel, och vilka hinder som finns - förutom att varje batteri måste anslutas separat, och att 9 batterier kräver 9 "laddare".

Vi kan nog börja med att utgå från att samtliga har samma effekt. Då ska det in mer energi i det stora batteripaketet. Sen finns det 100-tals celler som ska laddas lika. Mycket elektronik inblandat där... Just laddaren kanske bara ger 250A uteffekt max. Då tar det mer tid att ladda helt enkelt.

Ska laddutrustningen dimensioneras för det stora paketet så blir den billigare varianten dyrare eftersom även den får samma innehåll och går då ännu fortare att ladda upp... Ser du problemet här? Fast:
- De har dragit en gräns helt enkelt för hur mycket kräm man kan skicka i fordonet. Att ladda för snabbt mår inte batterierna bra av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
17 september 2020 · 10 572 Inlägg

torsen skrev:
Läste att Scanias ellastbilar har olika laddningstider.
55 minuter för 5 batterier.
100 minuter för 9 batterier.
Jag, som inte är insatt i hur det ser ut, undrar varför man inte kan parallelladda batterierna i stället för i serie?

55 minuter för 5 serieladdade borde väl gå att ändra till 11minuter per batteri om man laddar varje batteri parallellt i stället för i serie.

Tänker jag fel?

Berätta i så fall var jag tänker fel, och vilka hinder som finns - förutom att varje batteri måste anslutas separat, och att 9 batterier kräver 9 "laddare".

Effekt är Ström gånger spänning där strömmen bildar förlusterna. Man vill upp i spänning för att kunna höja effektiviteten i kablar och kontaktdon.

På cellnivå så spelar det ingen roll för varje battericell är ändå på typ 4volt, men för helheten i bilen så är högre spänning av godo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang