Volvo 740 awdsome

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 30 Följare
  • 1 795 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 september
_Shadow_
10 maj · 38 Inlägg
#1

Då tänkte jag försöka mig på att starta en byggtråd här över bygget jag håller på med.

Det är en Volvo 740 tic/blackline från -87 som får sig en genomgång av drivlinan.

Att ha mer effekt är alltid kul, att få ner det i backen är oftast svårare, så varför inte ge bilen mer chans för det genom ett quattro system.

Donatorbilen är en Audi s8 från -99 vars fram och bakvagn blir monterad på 740n, även delar av interiören kommer försöka användas.
Växellåda samt bakre diff är från en A4, 01E ENV 6 växlad diesel låda med längre utväxlingar, bredare 1a växel och uttag för extern oljekylaren samt en ETS diff i bakaxeln.

Motorn blir en V8 från Audi och tanken var att montera en Lysholm 2300 kompressor ovanpå, pga platsbrist under huven på olika ställen så kommer kompressorn att bli ersatt av 2st hx35w kopior till att börja med.

Tanken är att denna bil blir gatregistrerad i slutet som ombyggt fordon.

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (10 maj )

_Shadow_
10 maj · 38 Inlägg
#2

Börjar givetvis med att släppa sakerna i Audin, så man vet vad man har att se fram emot:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ce5f2dda1d08fd6e17fc9db149371a49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4d03b31bb55fd8118cfc2f56f438b33e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1262d66f9d340e94007816b29946371f.jpg
Den rackarns stora automatlådan kommer ej att användas i detta bygge, ska ju vara manuellt såklart smile

Efter en hel del Google lyckades man hitta lite pdf dokument med bra uppgifter i, sen var det bara att börja detta bygge på riktigt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f97cae54a065559ba33a3dd5dec77891.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3f72dd958a088b04bcc4029a7cdb9af8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e9b3cce67db3cebabea51ee387fafd42.jpg
Först kika så att allt faktiskt får plats innan man gör bort sig totalt big_smile och det är precis att hela framvagnen får plats på bredden smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-541f5fb577eccbda5ad39a634dbf9011.jpg


Fortsättning följer

Mvh Timmy

_Shadow_
10 maj · 38 Inlägg
#3

Ja, då var de ju dags att bygga nya infästningar så att audins saker sitter kvar i Volvons kaross, efter att ha kontrollerat camber/caster samt att framhjulen faktiskt ligger centrerat i hjulhuset längsled, så började lite lättare modifieringar av rambenen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1af9c68d273629bb25ef9f4241a3d370.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8858b204e11a30ad315c48a7cd0c8235.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-29dc13acca4ca1a8c947fe8cd099ccfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5d1a3ab5c23f59f4f67bbf51765b4960.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2b7cd37362391f2c22cf6b3e2ae30368.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9869fc8c8e4c4ff19c6d71d352fc8b72.jpg

Planen är även att få till ett par egna övre bärarmar för möjligheten att finjustera camber/caster vinklar i framtiden

Men vi tar väl lite i taget så det slipper bli en bildshock big_smile

Fortsättning följer

Mvh Timmy

_Shadow_
12 maj · 38 Inlägg
#4

Med framvagnen monterad under rambenen så är det väl bara att börja med fjädertornen. Börja med att yxa ut två plåtar som passar audins enorma övre delar, i efterhand hade jag säkert letat efter något mindre som gav samma funktion roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9c9443961281951d657b87ff27124c9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2b723cb5a73488a8dddd1bba61b02f94.jpg

Sedan var det bara att börja runda av hörnen och få det att se hyfsat ut, till hjälp hade jag fjädertorn från 2-3st Volvobilar, för att få lite runda linjer med förstärkningar i
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4bfa22dfc9366f49ad74df28fe9673b4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-757db7597db0dd315ff6c18e2ee85545.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1de1da8f922b8d5beea5122d26766beb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3040160fd65e0909438e775842a79ba3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6f6556964417277efd565dfb6f7ad854.jpg

Efter det fick det bli lite förstärkningar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8e0ba15c0bb3e5c2df5acdce93979101.jpg

Fortsättning följer som sagt

Mvh Timmy

Oskar_Thompson
12 maj · 217 Inlägg
#5

Intressant bygge! Följer smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
12 maj · 4 352 Inlägg
#6

Här  följer jag gärna ditt bygge!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
primeramannen
17 maj · 881 Inlägg
#7

Kul projekt .
Du borde kolla Vovvo s tråd för inspiration

_Shadow_
17 maj · 38 Inlägg
#8

Oskar_Thompson skrev:
Intressant bygge! Följer smile

eastmotorsport skrev:
Här  följer jag gärna ditt bygge!

Kul, hoppas de finns något i framtiden ni gillar smile

primeramannen skrev:
Kul projekt .
Du borde kolla Vovvo s tråd för inspiration

Yes, jag känner till han, har läst hela hans tråd ett par gånger tongue skillnaden är från vilken Audi vi plockat våra delar, vilken front vi använder och vilka motorer vi valt.
Jag kommer t.ex besikta med dubbla turbosnurror direkt, så de blir godkänt på papper, sen lutar de åt s90 front för att vinna några cm till kylare.

Jag är även prenumerant hos Ohmarn, Manick och MatsaBusen å följer deras olika Audi v8 turbo byggen smile

_Shadow_
17 maj · 38 Inlägg
#9

Lite yxande i främre rambenen har de givetvis varit för att komma ut med drivaxlarna för framhjulen, lättast tyckte jag var att köpa en bit rör i rätt diameter och kapa i hälften, runt och rätt estetiskt ändå. Blir lite tunnt gods kvar i överkant, så misstänker att det blir som hos Vovvo, en förstärkning ovanpå i rekommenderad dimension av sfro.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fca74448e80947f551b317351161e467.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-efb38858e49a3a731e8bd71c47222b12.jpg


Har ju givetvis provmonterat motorn i bilen sedan tidigare och konstaterat som andra redan gjort, att det hamnar väldigt långt fram i motorutrymmet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8d327a1e7e5449e4b335ea0e3800857f.jpg

Men dessa aluminiummaskiner väger ju någonstans runt 200kg, vilket original gjutjärn rödblockarna inte är allt för långt ifrån, så viktskillnaden i slutändan blir inte jättestor, bara att de hamnar framför framhjulen istället för över framvagnen. Batteriet kommer att bli i skuffen (hade det redan innan detta bygge startade) och bensintanken kommer bli en 60l fuelcell som placeras i reservhjulsbaljan (audins bakaxel är i vägen för Volvons original soppatank). Så lite vikt hamnar iallafall längre bak smile

Fortsättning följer

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (17 maj )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 maj · 2 824 Inlägg
#10

Plötsligt händer det! big_smile
Kommer bli kul o följa dina framsteg här! smile
Roliga motorer att bygga på o med tanke på att tyskarna fått ut 500hk vid 0.5 bar ladd på 3.6orna borde du nog hamna rätt bra till där cool
Kötta på bara!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
_Shadow_
18 maj · 38 Inlägg
#11

Cuefa skrev:
Plötsligt händer det! big_smile
Kommer bli kul o följa dina framsteg här! smile
Roliga motorer att bygga på o med tanke på att tyskarna fått ut 500hk vid 0.5 bar ladd på 3.6orna borde du nog hamna rätt bra till där cool
Kötta på bara!

Haha ja, var ju lite skeptisk till att skapa en tråd, men här är man ändå smile
Får dom verkligen ut såpass mycket på 0.5bar?

Ohmarn fick ut 690hk på bakhjulen @ 1.3bar på en 280hk abh motor om jag minns rätt.

En polack fick 538hk (awd) (540Nm på 2000rpm) på hjulen @ 0.8bar med en Eaton M112 skruvkompressor i ett s4 bygge, denna var en 300hk abz motor. Han körde också nitro/nos och hade då i kombination med kompressorn 765hk på hjulen och 791Nm @ 4500rpm. Därefter ökade han laddtrycket något eller om det var gastrycket (min polska är inge vidare) och fick 777hk @ 5800rpm & 830.5Nm @ 4100rpm

En herre från Ungern hade en av dessa nämnda 3.6l pt motorer i sitt S2 bygge med dubbla turbo agg, han renoverade motorn och bytte bland annat vevstakar och kolvar, vet inte vad han hade för laddtryck, men plockade ur 1026hk (awd) ur denna 250hk maskin
(https://youtu.be/DjTZW1x4c1c)

Så jag var inställd på att få nånstans runt 375-400hk i motorn på 0.4-0.5bar smile
Får ju inte bli för mycket, går ju inte att besikta då big_smile

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (18 maj )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 maj · 2 824 Inlägg
#12

_Shadow_ skrev:

Cuefa skrev:
Plötsligt händer det! big_smile
Kommer bli kul o följa dina framsteg här! smile
Roliga motorer att bygga på o med tanke på att tyskarna fått ut 500hk vid 0.5 bar ladd på 3.6orna borde du nog hamna rätt bra till där cool
Kötta på bara!

Haha ja, var ju lite skeptisk till att skapa en tråd, men här är man ändå smile
Får dom verkligen ut såpass mycket på 0.5bar?

Ohmarn fick ut 690hk på bakhjulen @ 1.3bar på en 280hk abh motor om jag minns rätt.

En polack fick 538hk (awd) (540Nm på 2000rpm) på hjulen @ 0.8bar med en Eaton M112 skruvkompressor i ett s4 bygge, denna var en 300hk abz motor. Han körde också nitro/nos och hade då i kombination med kompressorn 765hk på hjulen och 791Nm @ 4500rpm. Därefter ökade han laddtrycket något eller om det var gastrycket (min polska är inge vidare) och fick 777hk @ 5800rpm & 830.5Nm @ 4100rpm

En herre från Ungern hade en av dessa nämnda 3.6l pt motorer i sitt S2 bygge med dubbla turbo agg, han renoverade motorn och bytte bland annat vevstakar och kolvar, vet inte vad han hade för laddtryck, men plockade ur 1026hk (awd) ur denna 250hk maskin
(https://youtu.be/DjTZW1x4c1c)

Så jag var inställd på att få nånstans runt 375-400hk i motorn på 0.4-0.5bar smile
Får ju inte bli för mycket, går ju inte att besikta då big_smile

Mvh Timmy

Verkar som om den hemsidan ligger nere men jag hittade specs, dubbla turbo, laddar ändå bara 0,5 bar och dom fick ut 456hk i motorn ^^

Jag kommer inte åt länken nu som sagt men lägger upp den här så får vi se om den fungerar!
Polarn delade camping med dem ett år nere i Tyskland, så han fick lite info om t.ex laddtryck och annat då smile

länk

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
_Shadow_
26 maj · 38 Inlägg
#13

Lite fler äldre bilder på när motorn ligger i bilen för första gången tillsammans med en automatisk växellåda, något tajt runt generator, oljefilter samt ac/servopump mot rambenen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f7b7c95a85146b40dad96f73f837d32.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ce9f5d306318f2b7ab545a1ceb977596.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-927f2508acdff0ad6e3fcf23d88dfdd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0be17c3e4b917f89e0d34d5366361846.jpg

Har köpt på mig 034 motorsports oljefilteförflyttningskitt, så oljefiltret ska inte bli något bekymmer. Har även köpt på mig ett elektriskt styrservo från en nyare v50 så det kommer inte heller bli problem med plats. Däremot generator och ac-kompressorn får jag kika lite mer angående utrymme.


01e env växellåda från Audi a4 (framför mitt tyvärr lilla garage)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a6696a475777ebd750e1239ba5d0e0b4.jpg
Det elektriska styrservot från v50 tillsammans med spakställ till en 01e växellåda. Spakstället har efter fotot fått förlängas med någonstans runt 13cm för att fungera till bygget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f43176439485a73962ddedfb2fd961f.jpg
Lite bakaxeldelar, en original från s8 (den skitigaste), en med 3.7 i utväxling (fick fel information givetvis) och den renaste med 3.89 i utväxling som matchar min växellåda
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cc3125d3f83acd3c2b632fe84ac8fd32.jpg

Mvh Timmy

_Shadow_
18 september · 38 Inlägg
#14

Hej allihopa

Bättre sent än aldrig?

Ber om ursäkt att det dröjt typ evigheter, men det har stått lite still i garaget.
Projektet är ej skrotat, även om min rygg verkar vara på väg åt det hållet.

Har sedan början av året gått runt med diskbråck som blev opererat i mitten av Augusti, lagom när det värsta av värken var borta så knäppte nästa disk ovanför, dock ej diskbråck men med värre central ryggsmärta.

Så jag håller på att försöka läka ihop så gott de går och samlar kraft och delar för ett fortsatt bygge.

Jag vet inte exakt just nu hur mycket mer i år jag kan göra, men jag hoppas på att få tag i turbo nr2 och provmontera drivpaketet i karossen. Bilen står givetvis i en carport utomhus, så massa finlirande svetsarbeten kommer de ju inte bli när temperaturen kryper nedåt, men man kanske kan få till lite andra lösningar så som kylare, intercooler osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f441055db8d493cc1ff433851eb17ef9.jpgBakstycket på bakaxelklumpen fick bytas ut från A4 till den som satt på S8 klumpen så att det gick att montera i bakvagnen. Allt passar utan modifiering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eec79703d5f9c3792b9d3319893a674d.jpgÄven utgående axlar fick bytas ut från A4 till S8, annars blev det för långt och drivaxlarna fick inte plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f612a3a1d154ef1219a13d44e0da4971.jpgBakaxeln på plats tillsammans med bakaxelklump, drivaxlar och kardanstång smile





Tills dess får jag väl bjuda på några bilder åtminstone, lite test N' fails kanske, men ja, Ha de gott där ute alla motorintresserade och lycka till med era projekt, så ska jag göra så gott jag kan i mitt egna garage smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fb2481e3d7a52d60077e2901e724514d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4c03f24076ac7eb029469794d18b585e.jpgStörsta bekymret med detta montage, Jag vill inte få en bula i motorhuven, de ska helst se så original ut som möjligt. Problem #2 kom under huven, då plasten/plåten som ska hålla ner motorhuven i mitten hamnade mitt i vägen för denna annars härliga pjäs. Jag kan ej montera motorn längre bak pga drivningen till framhjulen, jag kan ej heller montera kompressorn längre bak eller vända på den och driva via svänghjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-19b5495ef0c199e75a46b51f25bc5396.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-318375fd93ba075ff3e2527d3712805b.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-abaa2a348fbac4efc9ead81fee7f496f.jpgDet är en Lysholm 2300 kompressor från en Ford GT (en modern variant av "GT40", jag vet att det inte är en äkta GT40 då jag även har en GT40 MKIII här hemma.) som skulle ha lämnat shitloads of torque och mycket smiles per gallon, men fick tyvärr välja bort den och gå en annan väg
(Jag vet att det inte är en korrekt rem-dragning, det var bara motivationshöjande att sätta dit den)


Ska se igenom denna annars än så länge korta tråd vid tillfälle om jag råkat hoppat över och missat något att dela med av.

Ha det bra allihopa!

Mvh Timmy

Lucif3r
18 september · 445 Inlägg
#15

Ta det lugnt du, bättre att låta ryggskrället läka så mycket den kan istället för att riskera att göra det värre smile
Garaget och bilen står väl kvar när du mår bättre smile

Man blir ju rätt sugen på att försöka sig på något liknande själv. En 4-kraffsad gammal volvo är ju rätt respektfullt.

MrCrankyface
18 september · 305 Inlägg
#16

Så jävla sjuuuuukt bygge. Hoppas ryggen repar sig och du kan fortsätta resan! Diskbråck är verkligen horribelt att gå igenom..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang