Serva bilen själv

Golfen4
20 september · 8 Inlägg

Tänkte testa att serva bilen (Golf 4, 02a) helt själv. Men eftersom jag aldrig har gjort det innan så undrar jag hur man gör steg för steg? Och vad för verktyg behövs mm. 🙂

granadadr
20 september · 6 311 Inlägg

vad ska du göra?? byta olja? tändstift,, byta belägg? mm ?

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 september · 3 195 Inlägg

En bra start är att köpa en haynes reparationsbok för din bil. Där står hur man gör det mesta på bilen. Står även åtdragningsmoment osv. RIktigt bra att ha smile

Senast redigerat av Marcus_89 (20 september )

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 september · 4 866 Inlägg

Asså, ärligt talat så kommer du <HIMLA> långt med att enbart byta olja och filter efter 1000 mil.
Sen håller du koll på rostangrepp om än så litet, eftersom det är som en brand..ju tidigare man åtgärdar detsu lättare att få grepp om eländet. Annars är det väl bromsvätskebyte efter något år som kommer på tapeten..
Luftfilter kan man kolla om man vet om att man kör mycket på  "smutsiga"   vägar t ex.
En gång i halvåret kan man kollla bromsklotsarna och beställa nya när dom understiger 2-3 mm.
Däcken ska ju hålla minst 1,6 mm sommar/ 3mm vinter , men det ser man ju ..
Jag kollar faktiskt att generatorn laddar bortåt 14 volt ibland, eftersom jag är en liten tekniknörd och inte vill bli överraskad ifall den har tendens att lägga av..,speciellt när nu kärran börjar bli lite ålderstigen och den inte är bytt på 22 år..
Detta enl ovan har jag klarat mig på i närmare 50 år , så det borde nog fungera för dig också..
Det finns säkert ytterligare nåt nån gnällmåns vill tillägga, men det får man ta..roll

Senast redigerat av axxet (20 september )

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
spillolja
20 september · 2 566 Inlägg

varje 6000-8000mil:
byte av tändstift
luftfilter
Oljenivåkontroll växellåda
efter mycket lång körsträcka:
Kupéfilter
Bränslefilter
kamrem(ar) med tillbehör   byte
Generatordrivrem  byte

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
mb_pucken
20 september · 4 575 Inlägg

Kan även tillägga att smörja dörrlås och motionera dom vid service eller någon gång under året. Tex vid byte av hjul på vår och höst.
Lite smörja på dörrstoppar huvlås och gångjärn skadar inte.
Kolla däcktryck i reservhjul om bilen har det.
Har man möjlighet att passa på och kolla efter diverse lekage och glappa leder vid service eller däckbyte så är det också en bra idé :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
torsen
21 september · 4 561 Inlägg

Något som "gör susen" när man vill stänga dörrar och luckor är att stryka på lite med ett vaxstift på "näsor" och annat.

Brådhis * Voff voff *
21 september · 5 454 Inlägg

Kolla vad som ska bytas vid vilket miltal på den bilmodell du har och kolla sedan när det är bytt på just din bil och utgå ifrån det så byter du ingenting i onödan. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang