Serva bilen själv

Golfen4
20 september 2020 · 8 Inlägg

Tänkte testa att serva bilen (Golf 4, 02a) helt själv. Men eftersom jag aldrig har gjort det innan så undrar jag hur man gör steg för steg? Och vad för verktyg behövs mm. 🙂

granadadr
20 september 2020 · 7 286 Inlägg

vad ska du göra?? byta olja? tändstift,, byta belägg? mm ?

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Marcus_89 Biltokig elektriker
20 september 2020 · 3 352 Inlägg

En bra start är att köpa en haynes reparationsbok för din bil. Där står hur man gör det mesta på bilen. Står även åtdragningsmoment osv. RIktigt bra att ha smile

Senast redigerat av Marcus_89 (20 september 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 september 2020 · 4 917 Inlägg

Asså, ärligt talat så kommer du <HIMLA> långt med att enbart byta olja och filter efter 1000 mil.
Sen håller du koll på rostangrepp om än så litet, eftersom det är som en brand..ju tidigare man åtgärdar detsu lättare att få grepp om eländet. Annars är det väl bromsvätskebyte efter något år som kommer på tapeten..
Luftfilter kan man kolla om man vet om att man kör mycket på  "smutsiga"   vägar t ex.
En gång i halvåret kan man kollla bromsklotsarna och beställa nya när dom understiger 2-3 mm.
Däcken ska ju hålla minst 1,6 mm sommar/ 3mm vinter , men det ser man ju ..
Jag kollar faktiskt att generatorn laddar bortåt 14 volt ibland, eftersom jag är en liten tekniknörd och inte vill bli överraskad ifall den har tendens att lägga av..,speciellt när nu kärran börjar bli lite ålderstigen och den inte är bytt på 22 år..
Detta enl ovan har jag klarat mig på i närmare 50 år , så det borde nog fungera för dig också..
Det finns säkert ytterligare nåt nån gnällmåns vill tillägga, men det får man ta..roll

Senast redigerat av axxet (20 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
20 september 2020 · 4 020 Inlägg

varje 6000-8000mil:
byte av tändstift
luftfilter
Oljenivåkontroll växellåda
efter mycket lång körsträcka:
Kupéfilter
Bränslefilter
kamrem(ar) med tillbehör   byte
Generatordrivrem  byte

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mb_pucken
20 september 2020 · 5 087 Inlägg

Kan även tillägga att smörja dörrlås och motionera dom vid service eller någon gång under året. Tex vid byte av hjul på vår och höst.
Lite smörja på dörrstoppar huvlås och gångjärn skadar inte.
Kolla däcktryck i reservhjul om bilen har det.
Har man möjlighet att passa på och kolla efter diverse lekage och glappa leder vid service eller däckbyte så är det också en bra idé :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
21 september 2020 · 7 230 Inlägg

Något som "gör susen" när man vill stänga dörrar och luckor är att stryka på lite med ett vaxstift på "näsor" och annat.

Brådhis * Voff voff *
21 september 2020 · 10 275 Inlägg

Kolla vad som ska bytas vid vilket miltal på den bilmodell du har och kolla sedan när det är bytt på just din bil och utgå ifrån det så byter du ingenting i onödan. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NoobMechanic69
25 juli 2023 · 71 Inlägg

Hej

Lånar tråden då jag också har funderingar på att själv serva bilen!

Jag har en gammal slit och släng bil (men som ändå är rätt fin) . Det är en Skoda Fabia 1.4 MPI från 2000, och har endast gått idag ca 15000 mil.
Har haft den i 2 år och inte servat den, men jag kör så extremt lite, den står mest still. Blir lite körning på sommaren dock.
Den har varit fullservad enligt servicebok innan mig som ägdes av en gubbe och en tant innan.
Jag köpte bilen för 8000kr och tänker att det kanske är mer värt att göra tex basservicen själv. Men jag undrar om det är bättre för andrahandsvärdet att få stämpeln i serviceboken och låta en verkstad göra det? Eller är det skitsamma med tanke på bilens ålder och värde? Vad hade ni gjort om ni var i mina skor och inte har tillgång till garage hemma. Tänk då på att jag har ytliga kunskaper om att meka med bilen också.

Jesper328
25 juli 2023 · 2 365 Inlägg

Gör den själv.
En stämpel anser jag inte vara så mycket värd på en bil som är 23 år gammal.

Jula har en oljesug för dryga femhundringen som funkar till de flesta bilar jag använt den till… om du inte vill ligga och sprattla på backen då. smile
Tips är att ha bilen varm, annars tar det lång tid att suga ur oljan.

Oljefiltret på din lär vara ett plåtfilter.
Finns olika verktyg för sånt här, men jag använder oftast en polygrip då plåtfilter brukar kunna sätta sig rätt så hårt.

Gissar att oljan du skall ha heter VW 502.00.
Jag är inte helt hundra på det dock, men du kan ju bara Googla på Fabia 1.4 MPI oil specification eller gå in på Oljemagasinet eller Trodo.
Jag använder nästan uteslutande Mahle Original filter.

Up the RA
spillolja
25 juli 2023 · 4 020 Inlägg

Olja 5W-40 finns i bland på hyllan hos lidl  (5 liter/219:-)
Jag använder nästan uteslutande Purflux filter.

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
NoobMechanic69
25 juli 2023 · 71 Inlägg

Jesper328 skrev:
Gör den själv.
En stämpel anser jag inte vara så mycket värd på en bil som är 23 år gammal.

Jula har en oljesug för dryga femhundringen som funkar till de flesta bilar jag använt den till… om du inte vill ligga och sprattla på backen då. smile
Tips är att ha bilen varm, annars tar det lång tid att suga ur oljan.

Oljefiltret på din lär vara ett plåtfilter.
Finns olika verktyg för sånt här, men jag använder oftast en polygrip då plåtfilter brukar kunna sätta sig rätt så hårt.

Gissar att oljan du skall ha heter VW 502.00.
Jag är inte helt hundra på det dock, men du kan ju bara Googla på Fabia 1.4 MPI oil specification eller gå in på Oljemagasinet eller Trodo.
Jag använder nästan uteslutande Mahle Original filter.

Är det en sån här du syftar på med oljesug?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … mp-650213/

Biltema har denna fast utan uppsamlare. Funkar väl också?
https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot … 2000019997

Menar du att jag ska köra bilen en stund och sen stanna och byta olja? Är det inte lite svårt och risk att man bränner sig på motorblocket?

Hur lång tid har det tagit dig att pumpa ut oljan för hand med varm motor?

spillolja skrev:
Olja 5W-40 finns i bland på hyllan hos lidl  (5 liter/219:-)
Jag använder nästan uteslutande Purflux filter.

smile

Lidl är helt fantastiska, man kan shoppa allt från frukt, grönsaker mat etc, till våtdräkter och motorolja under samma tak! 🤣

spillolja
25 juli 2023 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jesper328
25 juli 2023 · 2 365 Inlägg

CarNoob skrev:

Jesper328 skrev:
Gör den själv.
En stämpel anser jag inte vara så mycket värd på en bil som är 23 år gammal.

Jula har en oljesug för dryga femhundringen som funkar till de flesta bilar jag använt den till… om du inte vill ligga och sprattla på backen då. smile
Tips är att ha bilen varm, annars tar det lång tid att suga ur oljan.

Oljefiltret på din lär vara ett plåtfilter.
Finns olika verktyg för sånt här, men jag använder oftast en polygrip då plåtfilter brukar kunna sätta sig rätt så hårt.

Gissar att oljan du skall ha heter VW 502.00.
Jag är inte helt hundra på det dock, men du kan ju bara Googla på Fabia 1.4 MPI oil specification eller gå in på Oljemagasinet eller Trodo.
Jag använder nästan uteslutande Mahle Original filter.

Är det en sån här du syftar på med oljesug?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … mp-650213/

Biltema har denna fast utan uppsamlare. Funkar väl också?
https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot … 2000019997

Menar du att jag ska köra bilen en stund och sen stanna och byta olja? Är det inte lite svårt och risk att man bränner sig på motorblocket?

Hur lång tid har det tagit dig att pumpa ut oljan för hand med varm motor?

spillolja skrev:
Olja 5W-40 finns i bland på hyllan hos lidl  (5 liter/219:-)
Jag använder nästan uteslutande Purflux filter.

smile

Lidl är helt fantastiska, man kan shoppa allt från frukt, grönsaker mat etc, till våtdräkter och motorolja under samma tak! 🤣

Ajjemen, precis en sådan sug jag har. smile
Julas då.

Allting beror lite på.
Har sugit ur 6L olja på 20 minuter när oljetempen var på 80°.
Har även tagit mig en timma att suga 3L med kall motor.

Grejerna kommer ju givetvis att vara varma, så ett par mekhandskar är väl att rekommendera.
Själva oljesugen petar du bara ner genom oljestickans rör, men oljefiltret kan vara lite varmt.
Du får vara snabb. big_smile

Annars kör du bara som vanligt och tömmer via pluggen.

Senast redigerat av Jesper328 (25 juli 2023)

Up the RA
NoobMechanic69
25 juli 2023 · 71 Inlägg

Jesper328 skrev:

CarNoob skrev:

Jesper328 skrev:
Gör den själv.
En stämpel anser jag inte vara så mycket värd på en bil som är 23 år gammal.

Jula har en oljesug för dryga femhundringen som funkar till de flesta bilar jag använt den till… om du inte vill ligga och sprattla på backen då. smile
Tips är att ha bilen varm, annars tar det lång tid att suga ur oljan.

Oljefiltret på din lär vara ett plåtfilter.
Finns olika verktyg för sånt här, men jag använder oftast en polygrip då plåtfilter brukar kunna sätta sig rätt så hårt.

Gissar att oljan du skall ha heter VW 502.00.
Jag är inte helt hundra på det dock, men du kan ju bara Googla på Fabia 1.4 MPI oil specification eller gå in på Oljemagasinet eller Trodo.
Jag använder nästan uteslutande Mahle Original filter.

Är det en sån här du syftar på med oljesug?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … mp-650213/

Biltema har denna fast utan uppsamlare. Funkar väl också?
https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot … 2000019997

Menar du att jag ska köra bilen en stund och sen stanna och byta olja? Är det inte lite svårt och risk att man bränner sig på motorblocket?

Hur lång tid har det tagit dig att pumpa ut oljan för hand med varm motor?

spillolja skrev:
Olja 5W-40 finns i bland på hyllan hos lidl  (5 liter/219:-)
Jag använder nästan uteslutande Purflux filter.

smile

Lidl är helt fantastiska, man kan shoppa allt från frukt, grönsaker mat etc, till våtdräkter och motorolja under samma tak! 🤣

Ajjemen, precis en sådan sug jag har. smile
Julas då.

Allting beror lite på.
Har sugit ur 6L olja på 20 minuter när oljetempen var på 80°.
Har även tagit mig en timma att suga 3L med kall motor.

Grejerna kommer ju givetvis att vara varma, så ett par mekhandskar är väl att rekommendera.
Själva oljesugen petar du bara ner genom oljestickans rör, men oljefiltret kan vara lite varmt.
Du får vara snabb. big_smile

Annars kör du bara som vanligt och tömmer via pluggen.

Kan tänka mig att man får världens träningsverk i runkmuskeln dagen efter om man stått och klämt på oljepumpen i 1h.....
Hur vet man att man fått ut all olja? Mäter antalet liter på det man fått ut eller bara pumpar tills det tar stopp?

Utmarks-Loke
25 juli 2023 · 5 833 Inlägg

Man får inte ut all olja med en pump, men det behövs kanske inte heller. Men jag kör den gamla metoden och släpper ut oljan via pluggen i oljetråget. Då behöver motorn egentligen inte vara varm men jag brukar ändå alltid göra det 30-60 minuter efter jag varit ute och kört, då är oljan ljummen så man bränner sig inte, men den flyter fortfarande lätt.

Jesper328
25 juli 2023 · 2 365 Inlägg

Pumpen tar 6L, och varje ”ribba” på burken är en liter ungefär.
Som ovan så får man ej ur ALL olja när man suger, men det får man inte när man tömmer heller.
Vill man få ur all olja så kan man ju hälla igenom en liter med bottenpluggen väck men… vem bryr sig? smile
Det ligger alltid gamla oljerester kvar hur man än gör.

Att tömma via pluggen är ju däremot ”rätt” sätt.
Allt beror på hur lat man är, och vissa bilar har jag faktist kunnat få ur all olja ur med sug… iallafall rätt mängd.

Up the RA
Mossan1
26 juli 2023 · 2 792 Inlägg

Pumpa ur är väl ett bra alternativ om.man inte kan/vill komma under bilen.  Även om.man sannolikt får ur mer med pluggen är det inte så himla noga. Bättre att byta oftare än att krångla.  Det finns dom som tom startar motorn nån sekund för att få ut en extra skvätt.  Herregud vilken björntjänst åt sig själv. Kan kosta lagerrepor det.  Byt oftare istället.

Olja + filter är absolut viktigaste servicen. Tändstiften är också gör-det-själv på dom flesta motorer. Har med åtkomst att göra.

Kamrem är viktig att byta inom intervall. Finns BÅDE tid och milgräns på dom flesta. Den som inträffar först.
Lämna in för kamrem och göra allt annat själv är ju inte fel. Mycket pengar sparat. En Golf av den åldern kostar nog inte ett kamremsbyte skjortan på heller.

Växellådsolja är inte fel att byta runt 20k mil. Ofta upplever man också en förbättring. Men många byter aldrig den och funkar väl ändå, men....

Bromsvätskan bör bytas också, men gamla bilar brukar få byta ok, rör, slang osv ändå och då blir det liksom bytt vätska understundom ändå.

jaka54
26 juli 2023 · 5 715 Inlägg

Jag tömmer alltid ut oljan via bottenpluggen! Att skaffa dyra grejer för att suga ur oljan verkar lite överkurs.
Självklart underlättar det om motorn är varm. Oljan rinner ut lättare då. Vem bryr sig om det finns lite gammal olja kvar när man fyller i den nya. Finns alltid lite gammal olja kvar i motorn hur man än gör. Det viktiga är att man byter olja varje år. Lidl eller Biltemas helsyntet 5Wx40 kör jag med  som klarar  kravet  VW 502.00 och liknande.

torsen
26 juli 2023 · 7 230 Inlägg

Golfen4 skrev:
Tänkte testa att serva bilen (Golf 4, 02a) helt själv. Men eftersom jag aldrig har gjort det innan så undrar jag hur man gör steg för steg? Och vad för verktyg behövs mm. 🙂

Att "serva" = göra service kan uppdelas i:
Förebyggande kontroll och tillsyn med regelbundet underhåll och systematiskt/periodiskt byte av vätskor.
Eller reparationer i förbyggande syfte eller efter komponenthaverier.

Antar att det är den första kategorin du menar.
Kontroll att allt fungerar - mest elfunktioner och -komponenter.
Byte motorolja och filter.
Byte motorluftfilter(ev blåsa rent).
Byte kupéluftfilter(ev blåsa rent).
Byte bromsvätska(vartannat år).
Byte bränslefilter(vart fjärde år).
Kontroll av och ev byte tändstift, tändkablar och ev fördelarlock, rotor och avbrytarkontakter(inte på nyare bilar.
Kontroll vätskenivå i växellåda.
Kontroll och ev justering vätskenivå i batteri(om inte "slutet" batteri).
Kontroll och ev påfyllning spolarebehållaren.
Kontroll vätskenivå i kylarens expansionskärl.
Kontrollera ev kylvätskans fryspunkt/temperatur.
Kontroll vätskenivå i huvudbromscylinderns behållare.
Kontroll alla synliga drivremmar beträffande slitage och spänning(varning för att spänna för hårt).
Kontroll vätskenivå i kopplingens vätskebehållare(om hydrauliskt påverkad koppling).
Kontroll vätskenivå i styrservopumpens behållare(om hydraulisk styrservo).
Kontroll och ev justering av kopplingspedalens spel(om vajerpåverkad koppling).
Kontroll och smörjning av ev avtagbar dragkrok.
Kontroll dammskydd på drivaxelknutar.
Kontroller med något upplyft framhjul om spel i hjullager, med fattning 3 och 9 på hjulet spel i styrleder, med fattning 6 och 12 på hjulet spel i styrspindelleder.
Kontrollera stötdämparna okulärt med avseende på läckage samt gunga bilen och kontrollera funktion.
Kontrollera krängningshämmarnas gummibussningar okulärt och genom att rycka i krängningshämmaren och ev leder.
Kontrollera avgassystemets upphängningar okulärt samt skaka röret och lyssna om det ligger emot någon stans.
Kontrollera bromsskivor och belägg beträffande slitage.
Kontrollera parkeringsbromsspakens "rörelsereserv" = bör börja "ta" på 3:e hacket och spaken vara "i botten" före 6:e hacket.
Kontrollera däcken med avseende på lufttryck, mönsterdjup, snedslitning*) och skador.
Kontroll och smörjning dörrars och luckors gångjärn.
Smörjning "dörrnäsor" med vaxstift.
Kontrollera säkerhetsbältenas slitage och funktion beträffande låsning och upprullning(fungerar upprullningen otillfredsställande kan det resultera i att bältena inte ligger an mot kroppen = 2:a vid besiktning.

Detta ovanstående är vad du normalt får utfört om du lämnar in din bil för "service", och som inte är så svårt att utföra själv - möjligen bromsvätskebytet undantaget.

*) om framdäcken är snedslitna kan jag, om du så önskar, tipsa om hu man gör en enkel kontroll medelst "snörmetoden" av hjulskränkningen(toe-in resp toe-out på bortifrånska).

Andra får fylla i vad jag glömt samt vilka hjälpmedel/verktyg du behöver.

Räkna med att du sparar runt 3.000:- - 4.000:-, exkl material, på att göra servicen själv jämfört med att lämna in bilen till märkesverkstad(och få en stämpel).

Har du ingen instruktions- eller servicebok kan du kolla med skrotarna - vissa sparar och säljer dessa böcker.
Kanske kan en "Haynes-bok" hjälpa dig.

Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang