Köpråd: förnya mig. Golf GTE?

twin_cam Smålänning
7 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
däremot är Kia soul ev rätt fet.

Feta bilar drar mer juice.

Presidento skrev:
Kia niro?

Det blir ett rätt stort hopp upp i pris om man tittar på Niro. Skall vi sedan vara konsekventa ang laddhastighet på AC så är ju plug in usel och elvarianten en smula bättre men väldigt dyr.

En plug in har ju mindre batteri och en bensinmotor när det tar slut så.

Har <INGA> snabbladdare i närheten så kommer vara beroende av stolparna på allmänna parkeringar, utanför Ica m.m till vardags, därav funderingarna på en plug in för att kunna köra mindre ärenden på eldrift och köra långa sträckor på bensin, under förutsättning att den inte är för törstig, vilket just golfen verkar vara. Om man bortser från släpvagnsvikt då så fungerar ju en elbil utmärkt till vardags, sålänge den har snabb AC-laddning. Tänker verkligen inte skaffa abonnemang och grejer för snabbladdare i alla fall, är bara fånerier att inte kunna betala per timme som en vanlig parkeringsplats.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
7 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Nu kommer en uppsats till, men det är kanske lite kul att få en bild från mitt huvud?! hehe...   

Jag har kört elbil i många år och man tänker bakvänt innan man fått in tänket.

Ju mindre batteri du har desto snabbare laddare behöver du. Säg att du har 3mil räckvidd i en hybrid och skall köra 3+3mil då måste du ladda fullt på destinationen. Elbilen går ju ledigt 6mil och behöver inte ladda alls. Elbilen jag har drar typ 1.3kWh/mil om jag kör sträckor över land och rike en dag som denna. Plug in kanske drar det dubbla. Min elbil laddar med 6.6kW, hybriden med 3.7kW men har dubbla förbrukningen så jag laddar 4ggr så fort i km/h räknat.

Ja jo, hybrid går ju att köra på bensin är ju försvaret, men vad är poängen att köpa en hybris om man tänkt dra bensin-kortet varje gång man skall åka? Som nämnts tidigare ang Golfens törst så blir ingen glad av att släpa på två drivlinor när man bara behöver en.

Snabbladdare behövs egentligen inte heller, det är en lustig myt typ. Jag jobbar i Älmhult, bor 2mil väster om Ljungby och har min bror en bit öster ut. Jag kan med min instegsbil lämna jobbet med 100% laddat batteri, köra hem 5mil, fortsätta mot brorsan och parkera i Svartbäcksmåla utan att ha laddat på vägen. På kvällen efter 4h kan jag knata och hämta bilen fulladdad igen.

Följaktligen inga problem att köra hem igen och tillbaka till jobbet utan att ladda.

Sen råkar det vara så att min tjej är med och bestämmer. Då blir det gärna en paus på Leos lekland i Växjö. Det tar 1.5h ungefär och under tiden laddar bilen ungefär 33% så vi har typ 80% när vi lämnar Växjö och typ 40% nånting i Svartbäcksmåla. Då tar det bara 2.5h att fylla upp bilen.
(Dom går ändå om Svartbäcksmåla med hundskrället så det är liksom inte ens en omväg)

Eller om vi fuskar med de där snabbladdarna så finns det gratis på Lidl, både i Växjö och Ljungby. Om man nu skulle klippa en hamburgare eller köpa mjölk på vägen. Ioniq laddar med 50kW upp till 80% så det är ganska effektivt att ta ett stopp där på 10minuter också. Men det behövs inte egentligen.

Snabbladdare är någonting man sällan behöver och i synnerhet inte där man bor.

Du väljer ju givetvis själv men det är kraftfullt att ha på fötterna när man gör sina val. Jag gillar Ioniq, för mig blir det en vacker bil eftersom den fungerar så bra som den gör. Saker som är riktigt bra är vackra i mina ögon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
7 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:
Nu kommer en uppsats till, men det är kanske lite kul att få en bild från mitt huvud?! hehe...   

Jag har kört elbil i många år och man tänker bakvänt innan man fått in tänket.

Bra input!
Ska absolut prova en Ioniq, det ska jag, men har aldrig varit något Hyundai-fan.

Däremot har jag provkört zoe flera gånger men är något med att ta steget liksom, och biten att behöva ha två bilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
8 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Testa är gratis och väldigt kraftfullt. Men prova många olika och vikta för/nackdelar. Glöm inte att just el-biten är det viktigaste att testa, dvs ladda ute och hemma.

Rent praktiskt kan man även titta på www.abetterrouteplanner.com för att se hur lång tid det tar att köra olika elbilar och var man laddar. Lite nördigt, men det är en jäkla massa pengar man skall upp med för en bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang