Byta hytt på ram byggd bil reg besiktning?

Eleeb90
10 september 2020 · 345 Inlägg

Hej! Någon som vet om det räcker med att reggbessa bilen om man byter hytt till en dubbel hytt. ?  Eller måste jag, sfro besikta den? Bilen är en ram byggd bil Volkswagen lt31. Så tänkte helt enkelt lyfta över den andra hytten.
Anledningen är att jag vill ha fler passagerare. Tack

simlar
10 september 2020 · 5 525 Inlägg

Två sekunder googlande så hittade jag detta inlägg från TheRealPinto från 2013 (SFRO besiktningsman)

Det räknas som karossbyte på bil med ram och går normalt sett som ombyggt fordon. Det är då under förutsättning att man inte behöver ändra själva ramen. Det är okej att vinkla om/flytta rattstången, flytta på bromsservo/huvudcylinder etc. men ändrar man axelavstånd, byter motor eller liknande blir det istället amatörbyggt fordon.

Flak behövs väl egentligen inte men det måste finnas skärmar. Huv och huvsidor är inget krav egentligen men utan de delarna kan man behöva skydda generatorrem etc. så man inte kan skada sig på roterande delar.

Bilen kommer att behålla årsmodellen som ramen har (om det går som ombyggt fordon), vilket betyder att man i detta fall måste ha E-märkta lysen, sidoblinkers, bälten etc.

Den här typen av byggen kan bli riktigt trevliga om man lägger ned lite tid på att göra det ordentligt.

Gustaf

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ … eva-pickup

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
uazbuhanka
11 september 2020 · 30 Inlägg

och byta från en hytt från samma fabrikat kräver bara
en regbes har gjort det flera gånga smile

fax110
11 september 2020 · 344 Inlägg

största problemet är väl att hytten på en lt31 inte går ta lös från ramen, hytt och ram är ihopbyggt i ett så mycket svetsjobb för att byta

Eleeb90
8 oktober 2020 · 345 Inlägg

uazbuhanka skrev:
och byta från en hytt från samma fabrikat kräver bara
en regbes har gjort det flera gånga smile

Okej. Tex från vilken bil? Jag tänkte ev byta från enkel till dubbel hytt på en lt31a. Ram byggd då. Är det bara reggbessa verkligen dåsmile?

fax110
9 oktober 2020 · 344 Inlägg

Eleeb90 skrev:

uazbuhanka skrev:
och byta från en hytt från samma fabrikat kräver bara
en regbes har gjort det flera gånga smile

Okej. Tex från vilken bil? Jag tänkte ev byta från enkel till dubbel hytt på en lt31a. Ram byggd då. Är det bara reggbessa verkligen dåsmile?

Det finns inga VW LT som är "rambyggda" så det blir att kapa av ramen och svetsa på en ny bakre halva. Det sitter alltså ingen skruvad ram under hyttan utan framdelen av ramen är ihopbyggd/ihop svetsad med hytten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang