Kamremsbyte? Renault Mégane III -11

Nevadacontra
20 oktober · 119 Inlägg
#1

När jag skulle parkera i garaget hemma så hörde jag ett gnisslade ljud från motorutrymmet. Öppnade huven och det lät från kamremmen. Har inspekterat den lite innan och den har små sprickor på sig men ser inte så allvarligt ut enligt mig.

Förra ägaren bytte kamremmen hos Speedy i februari 2017, bilen hade då gått 12K mil. Nu har bilen snart gått 19K mil. Alltså byttes den för lite över 3 år sedan och typ 7 tusen mil sedan. I instruktionsboken står det att den ska bytas efter vart 6e år och var 12K mil. Är ju inte ens i närheten av dessa. Borde jag låta Mekonomen ta en titt?

Borde nämna att det regnat massor idag och har varit ute och kört, kan den blivit blöt och på så vis ger ifrån sig ett oljud?

Utmarks-Loke
20 oktober · 3 558 Inlägg
#2

Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

torsen
20 oktober · 4 662 Inlägg
#3

Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Tänkte samma sak!

Nevadacontra
20 oktober · 119 Inlägg
#4

Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

Utmarks-Loke
20 oktober · 3 558 Inlägg
#5

Nevadacontra skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

MYCKET bättre. Om kamremmen gnisslar har du stora problem, men nu behöver du bara köpa en fräsch generatorrem för 50kr.

Nevadacontra
20 oktober · 119 Inlägg
#6

Utmarks-Loke skrev:

Nevadacontra skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

MYCKET bättre. Om kamremmen gnisslar har du stora problem, men nu behöver du bara köpa en fräsch generatorrem för 50kr.

Tack för det lugnande svaret. Då blir det att beställa en generatorrem. smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 oktober · 4 917 Inlägg
#7

Ja, eller så spänner man remmen lite, så försvinner oljudet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pininfarina406
21 oktober · 416 Inlägg
#8

axxet skrev:
Ja, eller så spänner man remmen lite, så försvinner oljudet..

På de flesta nyare bilarna så är det väl automatisk remspännare och utan möjlighet till efterspänning.  Så rådet att köpa en ny rem måste ju vara det bästa ändå.

Utmarks-Loke
21 oktober · 3 558 Inlägg
#9

Det står ju i startinlägget att remmen har små sprickor, det vill säga torrsprickor. Torrt gummi blir hårt och halt, det får sämre friktion, och därmed sämre grepp mot remhjulen. Då slirar det och skriker när det går tungt. Att spänna hjälper inte, man måste ha nytt gummi.

torsen
21 oktober · 4 662 Inlägg
#10

Temporärt kan man strö lite bakpulver på remmen så att den tystnar.
Innan man får tid att byta generatorremmen.

Nevadacontra
21 oktober · 119 Inlägg
#11

Har nu provat att spraya försiktigt med vatten på den och ljudet försvinner. Kommer dock tillbaka igen efter typ 30 sekunder. Så det är en ny som behövs. Men alla ni är säkra på att den heter generator rem? För kollar jag ner där den sitter så ser det ut som att den sitter på en del andra remskivor också.

Pininfarina406
21 oktober · 416 Inlägg
#12

Nevadacontra skrev:
Har nu provat att spraya försiktigt med vatten på den och ljudet försvinner. Kommer dock tillbaka igen efter typ 30 sekunder. Så det är en ny som behövs. Men alla ni är säkra på att den heter generator rem? För kollar jag ner där den sitter så ser det ut som att den sitter på en del andra remskivor också.

Många säger generator rem men det korrekta ordet är aggregat rem.

Utmarks-Loke
21 oktober · 3 558 Inlägg
#13

För kallades det fläktrem, men när man började tvärställa motorerna kunde man inte driva fläkten längre. Då började man kalla det generatorrem, men den brukar även driva AC, kanske styrservo och något till. Aggregatrem kan den också kallas.

Nevadacontra
21 oktober · 119 Inlägg
#14

Perfekt. Tack för alla bra svar! smile

eastereverybodybay
21 oktober · 307 Inlägg
#15

Kärt barn har många namn...

Multirem, drivrem, med mera..  smile

torsen
21 oktober · 4 662 Inlägg
#16

Utmarks-Loke skrev:
För kallades det fläktrem, men när man började tvärställa motorerna kunde man inte driva fläkten längre. Då började man kalla det generatorrem, men den brukar även driva AC, kanske styrservo och något till. Aggregatrem kan den också kallas.

Ursäkta Utmarks-Loke, men...……
Minns Peugeot 203!!!!!!!!
Och även första generationens Hundkoja.
På Kojorna kunde man inte byta aggregatrem utan att demontera kylaren eller klippa upp kåpan på kylaren med plåtsax.(har ägt 4 Kojor)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang