Kamremsbyte? Renault Mégane III -11

Nevadacontra
20 oktober 2020 · 234 Inlägg

När jag skulle parkera i garaget hemma så hörde jag ett gnisslade ljud från motorutrymmet. Öppnade huven och det lät från kamremmen. Har inspekterat den lite innan och den har små sprickor på sig men ser inte så allvarligt ut enligt mig.

Förra ägaren bytte kamremmen hos Speedy i februari 2017, bilen hade då gått 12K mil. Nu har bilen snart gått 19K mil. Alltså byttes den för lite över 3 år sedan och typ 7 tusen mil sedan. I instruktionsboken står det att den ska bytas efter vart 6e år och var 12K mil. Är ju inte ens i närheten av dessa. Borde jag låta Mekonomen ta en titt?

Borde nämna att det regnat massor idag och har varit ute och kört, kan den blivit blöt och på så vis ger ifrån sig ett oljud?

Utmarks-Loke
20 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

torsen
20 oktober 2020 · 7 189 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Tänkte samma sak!

Nevadacontra
20 oktober 2020 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

Utmarks-Loke
20 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

MYCKET bättre. Om kamremmen gnisslar har du stora problem, men nu behöver du bara köpa en fräsch generatorrem för 50kr.

Nevadacontra
20 oktober 2020 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Nevadacontra skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det säkert att du inte blandar ihop kamremmen med generatorremmen?

Jo just fan. Det var remmen på generatorn som lät. Mitt misstag. Är det värre eller bättre?

MYCKET bättre. Om kamremmen gnisslar har du stora problem, men nu behöver du bara köpa en fräsch generatorrem för 50kr.

Tack för det lugnande svaret. Då blir det att beställa en generatorrem. smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, eller så spänner man remmen lite, så försvinner oljudet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pininfarina406
21 oktober 2020 · 529 Inlägg

axxet skrev:
Ja, eller så spänner man remmen lite, så försvinner oljudet..

På de flesta nyare bilarna så är det väl automatisk remspännare och utan möjlighet till efterspänning.  Så rådet att köpa en ny rem måste ju vara det bästa ändå.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Utmarks-Loke
21 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Det står ju i startinlägget att remmen har små sprickor, det vill säga torrsprickor. Torrt gummi blir hårt och halt, det får sämre friktion, och därmed sämre grepp mot remhjulen. Då slirar det och skriker när det går tungt. Att spänna hjälper inte, man måste ha nytt gummi.

torsen
21 oktober 2020 · 7 189 Inlägg

Temporärt kan man strö lite bakpulver på remmen så att den tystnar.
Innan man får tid att byta generatorremmen.

Nevadacontra
21 oktober 2020 · 234 Inlägg

Har nu provat att spraya försiktigt med vatten på den och ljudet försvinner. Kommer dock tillbaka igen efter typ 30 sekunder. Så det är en ny som behövs. Men alla ni är säkra på att den heter generator rem? För kollar jag ner där den sitter så ser det ut som att den sitter på en del andra remskivor också.

Pininfarina406
21 oktober 2020 · 529 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Har nu provat att spraya försiktigt med vatten på den och ljudet försvinner. Kommer dock tillbaka igen efter typ 30 sekunder. Så det är en ny som behövs. Men alla ni är säkra på att den heter generator rem? För kollar jag ner där den sitter så ser det ut som att den sitter på en del andra remskivor också.

Många säger generator rem men det korrekta ordet är aggregat rem.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Utmarks-Loke
21 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

För kallades det fläktrem, men när man började tvärställa motorerna kunde man inte driva fläkten längre. Då började man kalla det generatorrem, men den brukar även driva AC, kanske styrservo och något till. Aggregatrem kan den också kallas.

Nevadacontra
21 oktober 2020 · 234 Inlägg

Perfekt. Tack för alla bra svar! smile

eastereverybodybay
21 oktober 2020 · 359 Inlägg

Kärt barn har många namn...

Multirem, drivrem, med mera..  smile

torsen
21 oktober 2020 · 7 189 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
För kallades det fläktrem, men när man började tvärställa motorerna kunde man inte driva fläkten längre. Då började man kalla det generatorrem, men den brukar även driva AC, kanske styrservo och något till. Aggregatrem kan den också kallas.

Ursäkta Utmarks-Loke, men...……
Minns Peugeot 203!!!!!!!!
Och även första generationens Hundkoja.
På Kojorna kunde man inte byta aggregatrem utan att demontera kylaren eller klippa upp kåpan på kylaren med plåtsax.(har ägt 4 Kojor)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang